/ Forside/ Teknologi / Hardware / Andet hardware / Spørgsmål
10  pallebhan.. 6757
DVD afspilning hakker .....
Fra : bennymanden
Vist : 1006 gange
200 point
Dato : 09-03-08 01:42

Hej allesammen.
Jeg har store problemer med at afspille DVD på min PC ..... den hakker i både lyd og billede og det lyder dårligt.
Jeg har prøvet forskellige afspillere både Windows Mediaplayer og Inter Actual Player og også PowerDVD som jeg ellers har brugt som standard hidtil.
Jeg har også prøvet på både det interne DVD-drev og på et eksternt drev som også er en brænder og resultatet er det samme ..... dårlig lyd og hakkeri.
Nogen der ved hvad grunden kan være, og hvad jeg kan gøre for at rette på dette forhold ?
Bennymanden

Kommentar
Fra : leob

Dato : 09-03-08 04:41

Når du har prøvet forskellige afspillere både programmæssigt og hardwaremæssigt (på samme PC?) og det stadigvæk hakker, mener jeg der kun kan være to årsager:

1. Dine DVDer er dårlige. Har du prøvet prøvet forskellige? (og det skal være enten købe DVDer eller hjemmebrændte, som du med sikkerhed ved kan køre godt på andre computere)

2. Din computer er for fyldt med forskellige ting eller ikke stor nok:
overvej f.eks.
a. har den tidligere kunnet spille? I så fald skal du nok rydde gevaldigt op (køre renseprogrammer - fjerne overflødige programmer, som kører i baggrunden, - formattere - evt. geninstallere dit OS)
b. hvis der altid har været problemer, kan de skyldes for lidt hukommelse eller for langsom CPU. Det kan også skyldes dårligt eller for lille grafikkort eller et med en gammel driver.

Med andre pord:
Prøv først på en anden computer med de samme DVDer for at afklare sagen lidt mere. Kan du iøvrigt heller ikke spille CDer?
leob

Kommentar
Fra : bennymanden

Dato : 09-03-08 04:55

Det har tidligere virket ganske udmærket - jeg kan også fint afspille alm MusikCDér..... det har været et par DVD med musikfilm på bl.a. Dire Straits og Queen ..... jeg vil prøve dem på en anden PC i eftermiddag, men de kører udmærket på den DVD-afspiller der er tisluttet TV.
Jeg mener sagtens PC én skulle kunne klare det med den nuværende opsætning - 1200 MHz cpu og 640 MB ram - der er også masser af plads på HD - måske kunne det være noget med nogle drivere eller som du skriver, for mange ting der bruger af kapaciteten - jeg må prøve mig lidt frem.
Jeg tænkte om nogen kendte til problemet og kunne give mig et tip om hvad der kunne gøres.
God søndag til alle
Bennymanden

Kommentar
Fra : leob

Dato : 09-03-08 05:14

640 MB ram lyder ikke af ret meget. Er du sikker?
Hvilket OS kører du på 640 MB?

Hvis det "kun" er et par musikfilm, så .... (den slags musik kan min computer slet ikke holde til at spille )

Men ellers lyder det som en gevaidig oprydning på alle fronter
leob

Kommentar
Fra : leif0149

Dato : 09-03-08 07:20

Hej.
Hvis du kører XP, ville jeg finde DENNE COMPUTER, vælge C-drevet, højreklikke og vælge FUNKTIONER og UNDERSØG NU - måske genstarte (hvis der er flere brugere.
Afkryds mulighederne for at lede efter forsvundne fil og den anden (sidder ved en Vista, så det er efter hukommelsen).
Håber, det hjælper dig.
VH
Leif

Kommentar
Fra : leob

Dato : 09-03-08 10:13

til leif0149
Sådan et menupunkt findes ikke på min XP Pro - blot til orientering
men hvis jeg højreklikker og først vælger EGENSKABER og FUNKTIONER er der en undersøgelsesfunktion.
Jeg ved ikke, hvad den gør, men nu vil jeg da prøve den !!!!
leob

Kommentar
Fra : leob

Dato : 09-03-08 11:02

Nu har jeg prøvet. Det er den gamle Chkdesk, som meget ofte blev brugt i Windows 98, men som nu ikke er meget i brug mere efter at XP er så meget bedre.
Det kan ikke skade at køre den, men jeg tvivler på, om det har nogen indflydelse på problemet.
Det skyldes sikkert, at der ikke er kraft og plads nok til at køre disse (specielle?) DVDer
Nu må vi se hvad bennymanden får ud at at prøve på en anden (helst kraftigere) computer
leob

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 09-03-08 13:03

Prøv denne afspiller den kan spille alt uden tillægscodec osv

http://www.pcworld.dk/download/56/1434

Kommentar
Fra : bennymanden

Dato : 09-03-08 15:40

Hej igen.
Nu har jeg prøvet at afspille de der DVD´er på min "gamle" maskine - det er en Siemens Scaleo med 384 MB ram og en processor på 633 MHz - og når jeg her afspiller i PowerDVD kører det meget fint, uden noget hakkeri, med meget fint billede og ligeså fin lyd ???
Så det har ikke noget med DVD´erne at gøre.
------------------------------------
Denne maskine er en FujitsuSiemens Xpert - også en ældre maskine, men grunden til det "skæve" ram-antal er at jeg på et tidspunkt selv har opgraderet lidt, med flere ram og en større HD - processoren er stadig den der sad i ...... ca. 1200 MHz - og jeg har ikke problemer med maskinen, udover at den altså ikke kan afspille de DVD´er - men måske skal den have den helt store tur, med en formatering og geninstallation af alle programmer - jeg kunne godt have lyst til at prøve det.
Jeg kan jo flytte dokumenter og alle mine billeder over på D-drevet inden jeg går i gang ..... her har jeg nemlig sat en anden HD i for 3 uger siden til lagerplads, på 80 GB ......
Men jeg er stadig åben for forslag til at udbedre den afspiller uden at skulle skride til så radikale metoder, som en formatering.
Jeg har endnu ikke prøvet den VLC- player Sunowich - men måske skulle jeg også prøve den ?
Jeg er helt uforstående overfor hvad der kan være galt, eftersom det spiller fint på den anden PC, på trods af at den har langt færre kræfter.
hilsen
Bennymanden

Accepteret svar
Fra : leob

Modtaget 200 point
Dato : 09-03-08 16:17

Nu er det ikke bare et spørgsmål om kræfter, men også om, hvad du har kørende på de to maskiner.
Jeg vil foreslå, at du bl.a. kører
1. Diskoprydning under START TLBEHØR SYSTEMVÆRKTØJER
2. Kører Windows Update
3. Checker at du har den nyeste driver til grafikkortet
4. Kører f.eks. CCleaner, is a freeware system optimization and privacy tool. It removes unused files from your system - allowing Windows to run faster and freeing up valuable hard disk space. It also cleans traces of your online activities such as your Internet history. But the best part is that it's fast (normally taking less than a second to run) and contains NO Spyware or Adware!
www.ccleaner.com/download
6. Kører Startup Inspector for Windows og fjerner overflødige propgrammer som kører i baggrunden.
This is a Windows® platform software that helps both novice and expert user manage Windows® startup applications. On www.windowsstartup.com there are more than 4,900 known programs in the database. Startup Inspector for Windows can thus provide a consultative information on the programs that are running at your Windows startup process. Whether a program is necessary to the system, or is the program a spyware.
www.windowsstartup.com/startupinspector.php
Defragmenterer alle discene

Så burde du kunne komme langt også uden at geninstallere dit OS - hvad er det for resten på de to maskiner, dui har prøvet DVDerne på?

leob

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 09-03-08 16:20

Jamen så prøv den Benny

Kommentar
Fra : bennymanden

Dato : 09-03-08 16:25

Jeg vil prøve dine forslag om oprydning allerførst - tak leob

Hvis ikke det hjælper prøver jeg med VLC-playeren.

Jeg kører med Win XP pro på begge maskiner.
hilsen
Bennymanden

Kommentar
Fra : bennymanden

Dato : 09-03-08 20:36

Så nåede jeg et godt stykke med problemet -

Jeg har downloadet både CCleaner og Startupinspector og kørt begge programmer - det hjalp en del på afspilningen i PowerDVD men ikke i WindowsMediaplayer (den hakker stadig) også den der InterActualPlayer er ikke helt god ...... men så fulgte jeg rådet fra Sunowich og der er ingen tvivl om at jeg i fremtiden vil bruge den der VLC-player - den virker, endda rigtgig godt, fine fine billeder og en rigtig god lyd - ikke det mindste hakkeri ........
Så alt i alt nåede jeg frem til noget jeg kan bruge. Tak skal i have begge to.
Jeg giver disse point til <leob> og åbner et nyt med point til Sunowich .....
men mange mange tak til jer begge to

hilsen
Bennymanden

Godkendelse af svar
Fra : bennymanden

Dato : 09-03-08 20:38

Tak for svaret leob.
Bennymanden

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 09-03-08 21:18

Ja os fra mig

Kommentar
Fra : leob

Dato : 09-03-08 23:09

Tak for samarbejdet log pointene
Jeg har også benyttet Sunowich' tip. Tak for det
leob

Kommentar
Fra : leob

Dato : 10-03-08 02:50

jeg er iøvrigt faldet over dette fra http://kimludvigsen.dk/tips-windows-hurtigere-windows.html
Citat
Hakkende spil eller film
Hvis du oplever hakkende spil eller film ligger flaskehalsen sandsynligvis i enten processoren eller skærmkortet. Du kan normalt finde synderen ved at prøve at afvikle spil eller film i forskellige skærmopløsninger. Er der ingen forskel, ligger flaskehalsen sandsynligvis i skærmkortet. Andre faktorer kan spille ind, derfor tager jeg forbehold ved at skrive sandsynligvis.

Tjek ramforbruget
Hvis du bruger al din ram, bruger Windows harddisken som kunstig ram, og da hardisken er meget langsommere end ram, kan det sløve computeren. Du kan selv tjekke, om det kan betale sig at sætte mere ram i computeren ved hjælp af Windows Jobliste, se trin for trin-guiden til joblisten

leob