/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Emhætte med genvex/Nilan
Fra : CCjunior
Vist : 7601 gange
100 point
Dato : 07-03-08 18:54

Vi skal ha genveksling på huset.
Nogen der har erfaringer med at koble emhætten ind over ???

Nogen siger intet problem andre siger at alle rør osv bliver fedtet ind..
hvad siger jeres erfaringer ???

Kommentar
Fra : CCjunior

Dato : 07-03-08 18:58

Må hellere sige at jeg overvejer enten Genvex eller Nilan.
Genvex tiltaler mig da de ligefrem reklamere med at man kan koble emhætten til

Nilan reklamerer med at man kan køre uden om genvekslings pladerne så man om sommeren kan køle huset og desuden kan man senere hen koble varme på i form af enten strøm eller central varme

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 10-03-08 09:03

Med en egnet emhætte er det ikke noget problem.

Nilan's Comfort vil ikke være egnet. Veksleren er plastic. Hvis der går ild under emhætten, vil veksleren kollapse og du blæser røgen rundt i huset.

Genvex har også bypass!

Kommentar
Fra : CCjunior

Dato : 10-03-08 10:01

En skam at man ikke kan eftermonterer varmelegme på genvex. pt har jeg ikke råd/brug for det. men man kan jo fortryde senere hen i livet

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 10-03-08 10:04

Hvem siger man ikke kan det?????

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 10-03-08 10:05

Hvilket anlæg har du på ønskesedlen?

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 10-03-08 10:11

klemme 18 19 20 i styreprintet er udgang til motorventil (vandvarmeflade). Klemme 14 15 er til elvarmeflade. (Genvex'es Optima 250)

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 10-03-08 10:12

En eventuel flade indbygges i kanalsystemet. Det gør man også på Nilan Comfort.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 10-03-08 10:16

Rettelse: Vandflade kan være inde i Nilan Comfort 300. Elvarme monterer de eksternt i kanalen. Til styring bruger Nilan Actuatorer. Genvex en motorventil.

Kommentar
Fra : CCjunior

Dato : 10-03-08 11:53

hmm.. jeg kan ikke lige finde den jeg har haft i tankerne.. Men prismæssigt lå den på ca 12500+ rør osv osv.

prøver lige at finde den når jeg kommer hjem

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 10-03-08 12:29

Lad endelig høre. Så skal jeg forsøge at guide dig!

Kommentar
Fra : CCjunior

Dato : 10-03-08 12:39

Lad mig da lige høre din baggrund for at vide så meget om de anlæg.. jeg havde sq ikke spekuleret over at det ene var af plast.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 10-03-08 13:29

Med mindre man har fundet en ny veksler, er der tale om en Hollandsk plastik veksler.

At jeg ved det er vel tilstrækkeligt!

Kommentar
Fra : CCjunior

Dato : 10-03-08 13:35

Hehe.. jaja...

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 18-03-08 15:03

Hva så CC? skal vi have kigget på sagerne?

Kommentar
Fra : CCjunior

Dato : 24-03-08 08:13

jeg har lige været på besøg hos ham som hjalp med at vælge genvex anlæg. Men han kunne ikke finde den reklame som vi havde kigget på, så jeg kan sq ikke finde det ønskede anlæg.
Men selve hoved enheden kostede ca 14.000 og så kom rørene oveni.

Hvad siger din erfaring angående at køre emhætte over f.eks genvex.. der er flere der har frarådet det, da rørene bliver fedtet til..

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 24-03-08 14:00

Det er noget pjat. Lavet ordentligt og med en egnet emhætte - læs ordentlige filtre, er der intet problem i dette. Mit gamle anlæg var totalt adskilt efter 15 års drift, og der kunne kun konstateres en gamske let film indvendig i rørene. Resterende udsugning fra kontrolventiler, var til gengæld tæt på lukkede af støv. Anlægget fik vasket kanaler og røg op igen og kørte yderligere ti år. Maskinen blev så pillet ned og er nu igang med sin tredje alder i en af sjukkernes hus.

Mit nye anlæg kører også med både emhætte og tørretumbler (der skal der laves noget specielt).

Kommentar
Fra : CCjunior

Dato : 24-03-08 14:27

ok.. så er det sq afgjort.. Jeg er selv mest interreseret i at køre emhætten over genvekslen.
har kigget lidt på termex emhætter. de anbefaler genvex.

Kan du anbefale en bestemt type af genvexes anlæg ?? gerne et hvor man senere kan monterer varmelegme..

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 24-03-08 15:03

Sagtens------Vælg Energy serien. Det er klart de fedste.

Thermex emhætter duer - omend ikke specielt godt. Hvad ønsker du dig??? Frithængende eller hvad. De frithængender er ikke gode sammen med ventilationsanlæg.

Du kunne jo sende mig en tegning på hvac(snabela)sol.dk så kan vi jo lege med det.