/ Forside/ Teknologi / Hardware / Pc'er / Spørgsmål
10  severino 10622
Problem med brændte cd'er
Fra : Lincoln1242
Vist : 990 gange
50 point
Dato : 07-03-08 10:26

Jeg er ved at brænde nogle musikcd'er, men har problemer med afspilningen.

Først brugte jeg Lumatron-medier, men ca. hver anden gang blev cd'en 'spyttet ud' og når den endelig var brændt, så kunne den ikke afspilles. Så de er smidt ud!

Så gik jeg over til Maxell-medier. Det blev lidt bedre, men min cd-afspiller (Denon) er ikke glad for dem. Nogle kan den godt spille. Andre ikke. Enkelte spiller den tilsyneladende fint - men pludselig stopper den midt i ét nummer, og springer tilbage og begynder at spille midt i et andet nummer! Cd'en kan dog godt afspilles i bilen (JVC), men den er nok meget mindre følsom, da det er autostereo...

Jeg har prøvet flere forskellige brænder programmer; Sonic, Musicmatch, Media Player, CD burner Pro, men resultatet bliver det samme

Hvad kan problemet være?
- dårlige cd-medier?
- dårlig cd-afspiller?
- brænderen for dårlig? (3 år gammel HP bærbar - en af de dyrere modeller)
- for høj/forkert brændehastighed? (de seneste er brændt med 24x og medførte 'hoppen rundt' i numrene)

Sidst jeg brændte cd'er var på en gammel stationær pc med W98 og en eftermonteret HP brænder...ALLE cd'er blev perfekte...!

Inden jeg spilder flere cd-medier, så hører jeg gerne om en mulig forklaring/løsning på problemet!

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 07-03-08 10:35

Bruger altid Nero og sætter brændehastigheden ned hvis der er problemer Har du prøvet at brænde som data ??Du kan hente Nero her http://www.pcworld.dk/download/58/1273

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 07-03-08 10:37

Skal lige ud og handle så forvent ikke flere svar fra mig lige med det samme

Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 07-03-08 10:38

Hej

Ja prøv at sætte hastighed ned som Sunowich siger, jeg bruger Nero og sætter hastighed til 8x, det plejer at være ok.

mvh klaudi

Kommentar
Fra : refi

Dato : 07-03-08 10:47

Hastigheden HØJST det ½ af hvad medie og brænder kan klare (½-delen af det LAVESTE tal)

Det er IKKE medier eller afspiller der er problemet - men BRÆNDINGEN.....

Kommentar
Fra : refi

Dato : 07-03-08 10:48

Og så lav lige "prøverne" på RW medier - så kan de jo slettes igen hvis de ikke virker

Blot husk at lukke RWerne når du er færdig - ellers virker de ikke.....

Kommentar
Fra : marc43

Dato : 07-03-08 10:49

Hvis det er CD-RW medier er det forklaringen.

Kommentar
Fra : Lincoln1242

Dato : 07-03-08 11:12

Tak for de hurtige svar...

Jeg hælder også mest til 'for høj hastighed'... jeg prøver at sætte den ned i et lavere gear

Jeg prøver også Nero og ser om det hjælper...

Jeg bruger ikke CD-RW, kun CD-R...

Kommentar
Fra : tararam

Dato : 07-03-08 11:45

At du har så mange problemer, selv om du har brugt forskellige brænder-programmer lyder til, for mig at det er brænderen der er problemet.
CD-medierne som du nævner bruger jeg også uden problemer.
Det er jo ikke umuligt at der en en lille defekt i din brænder.

Kommentar
Fra : Lincoln1242

Dato : 07-03-08 11:50

Jeg prøver lige det med brænderhastigheden først... hvis min cd-afspiller stadig laver pjatrøv med at hoppe rundt i numrene, så må jeg prøve med en anden brænder... dvs. en anden pc

Kommentar
Fra : amlupo

Dato : 07-03-08 11:55

Enig i brænder problemer . Har du de nyeste drivere til din brænder ? 3 år er jo en del med sådan noget udstyr ! Købte selv nogle billige cd skiver på nettet som min 4 år gamle brænder nægtede at brænde ordenligt (der fandtes ikke nyere drivere end dem jeg havde). Købte så ny dvd/cd brænder og den brænder dem perfekt.

Kommentar
Fra : Lincoln1242

Dato : 07-03-08 12:11

Min brænder er jo integreret i den bærbare (som er leaset), så jeg skal nok ikke begynde at skille den ad...

Hvordan finder jeg ud af det med driveren? Om den er opdateret?

Er det noget der er indbygget i softwaren - at det holder op med at virke efter nogen tid!?

Jeg må prøve at opdatere driveren, sætte hastigheden ned og brænde et par skiver. Hvis det ikke virker, så må jeg ha' en ny pc...

Kommentar
Fra : refi

Dato : 07-03-08 12:26

Det har INTET med drivere at gøre - og slet ikke når den er leaset - så er der jo ikke ændret noget.....

Men bevares - det skader da ikke at opdatere drivere

Du behøver IKKE ny PC pga. det.....

Selv min 10 år gamle med 98 og 4x brændhastighed kan klare den opgave

Kommentar
Fra : refi

Dato : 07-03-08 12:29

Så alt ialt kan jeg forestille mig at det er dit DREV der er det langsommeste - så nøjes med ½ delen af hvad det kan klare i brændhastighed - ikke læsehastighed.....

Hovedparten af brænderprogrammer kan tjekke dens hastighed.....

Kommentar
Fra : Lincoln1242

Dato : 07-03-08 12:42

Det seneste brænderprogram skrev at det automatisk fandt 'den optimale hastighed' - hvilket så var 24x!... og det er så vidt jeg husker brænderens maksimalhastighed...

Tror at jeg som det første prøver at skrue ned for gassen på hastigheden

Kommentar
Fra : refi

Dato : 07-03-08 12:45

Så går du ned på 12x - endnu bedre 8x - det betyder utroligt lidt i tid

Kommentar
Fra : refi

Dato : 07-03-08 12:46

Til f.eks film bruger jeg ALDRIG mere end 4x - til trods for jeg burde kunne brænde med det 10 dobbelte

Kommentar
Fra : Lincoln1242

Dato : 07-03-08 22:28

Så har jeg prøvet at gå ned på 8x (max er 24x) - det blev kun værre! Nu spyttede den diskede ud og sagde at der var fejl under skrivning...umiddelbart inden gik 'omdrejningerne' på brænderen op og ned, op og ned, op og ned...

Så nu prøver jeg med 4x...!

Kommentar
Fra : Lincoln1242

Dato : 07-03-08 22:35

Og så prøver jeg med Nero i stedet... det har et par fordele, men én væsentlig ulempe: den ændrer filnavnet på wav-filen. Jeg har møjsommeligt tildelt alle filerne (400 stk) titel og kunstner, f.eks. Midt om natten - Kim Larsen.wav. Men når filen overføres til compilationen, så fjerner Nero titlen, så filen bare hedder "Kim Larsen" :-/

Nogen, der kender Nero godt og ved hvordan man forhindrer det??

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 07-03-08 23:26

Hmm skal den da absolut hedde wav ?? Hvis det ikke hjælper at bruge nero må det jo være din brænder der er problemet

Kommentar
Fra : refi

Dato : 08-03-08 07:22

Jeg tror du lavet et eller andet forkert i brændingsprocessen.....

Brænder du dem ikke som Musik-cder ?????

Hvad er der på CDen EFTER brænding (filnavne-størrelse osv.) ?

Kommentar
Fra : bog

Dato : 08-03-08 10:16

Prøv med nogle andre skiver, samt brænde som lyd cder.
har du prøvet at opdate firmwaren til brænderen
Der findes ikke drivere til cd/dvd brændere, der bruges standard driveren

hvilke cder bruger du?
Det med filnavne gøres under
start>kontrolpanel
inde i kontrolpanelet er det mappeindstillinger
fanebladet vis
og fjernfluebenet i "Sjul filtypenavne for kendte filtyber"
på audio cder er filerne i formatet *.cda

En ny slimline dvd brænder kan fåes fra 350kr og om efter

Kommentar
Fra : Lincoln1242

Dato : 08-03-08 11:33

Igår prøvede jeg at brænde en cd med programmet Musicmatch. Den blev umiddelbart ok... men nej... når man afspiller og det sidste nummer slutter, så hopper den tilbage midt i det andetsidste nummer... og sådan bliver den ved...

De bliver brændt som almindelige lyd-cd'er, på lavest mulige hastighed (som er 10x; Nero vil ikke brænde langsommere). Med at andet program prøvede jeg at brænde med 6x hastigeden, det hjalp heller ikke. Medierne er Lumatron og Maxell... indtil videre har jeg smidt 20 ud

Mht. filnavnene, så er problemet ikke filtypenavnet (wav), men at Nero fjerner en del af filnavnet. Når jeg har givet filen navnet "Titel - Kunstner.wav", så fjerner Nero titlen, og påfører kun Kunstner-navnet...

Øv... alt var lettere i gamle dage, hvor der ikke var 117 indstillinger at tage højde for... Havde et kanongodt program og brænder, som bare virkede...

Nå - jeg tror jeg ser mig om efter en anden brænder, nye medier og et nyt stereoanlæg

Kommentar
Fra : Lincoln1242

Dato : 08-03-08 11:36

Hvordan opdaterer jeg brænderens driver? Ikke at jeg tror det hjælper...

Kommentar
Fra : refi

Dato : 08-03-08 11:49

Brænd dem som musikcder i MediaPlayer.....

Du laver noget forkert....

Alene det at de efter brænding hedder wav er forkert...... de skal hedde cda

Så det er DATA cder du laver IKKE MUSIK cder..

Kommentar
Fra : refi

Dato : 08-03-08 11:50

Og du skal IKKE opdatere drivere - det er firmware der skal opdateres hvis noget skal opdateres...

Det gør du på producentens hjemmeside....

Kommentar
Fra : Lincoln1242

Dato : 08-03-08 12:21

Nej, det er wav-filer FØR brænding, efter brænding hedder de .cda...

Kommentar
Fra : refi

Dato : 08-03-08 12:24

Så ved jeg ikke hvad du gør forkert.....

Prøv med MediaPlayer.....

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 08-03-08 20:01

Du siger de er i orden i bilen er du sikker på at det ikke er din stuemaskine der er problemet ??? har du en dvd afspiller eller en anden afspiller i huset ?? så prøv lige der

Kommentar
Fra : Lincoln1242

Dato : 09-03-08 00:57

Jeg kan slet ikke få mediaplayer til at gøre noget. Jeg kan vælge at brænde 2 (to!) lydklip og nogle fotos, der ligger på pc'en i forvejen. Det er IKKE muligt at tilføje filer fra stifinderen el.lign.... møgprogram...

Nu har jeg lagt cd-projektet på hylden for en tid og istedet forsøgt med nogle mp3-skiver istedet - men det er heller ikke så ligetil. Resultatet bliver ok; skiven bliver brændt og den kan afspilles uden problemer. Problemet er id3-tags og de oplysninger, der er 'indeni' i musiknumrene...

Når man når til en ny folder, så viser displayet (autoradio) f.eks. "__bum / Beach Boys" (to tomme felter forrest!)... ja, der skulle nok stå 'album', men via musicmatch har jeg netop slettet ALT hvad der hedder artist, album, genre osv... og i andre tilfælde er der pludselig nogle oplysninger som jeg aldrig har tilføjet... f.eks. "the very best of beach boys".... uanset valg af program, så kan jeg ikke se de oplysninger om numrene...

Nogen, der ved hvordan man kan 'nulstille' mp3-filerne helt og aldeles?

Kommentar
Fra : refi

Dato : 09-03-08 08:32

Giv dem nye navne - nu bevæger vi os vist væk fra emnet...

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 09-03-08 11:41

Ka du ikke lige svare på mit sidste spørgsmål ??..så skal jeg da gerne stoppe indblanding

Kommentar
Fra : Lincoln1242

Dato : 10-03-08 09:23

@Sunowich:
Jeg kan godt afspille cd'en i f.eks. bilen... jeg ved ikke om stuemaskinen er problemet... nogle anlæg har det jo ikke godt med brændte cd'er, men jeg har rigtig mange brændte cd'er, som jeg godt kan afspille...

Mht. til mp3-skiverne, så hjælper det ikke at give dem nye navne - id3-oplysningerne bliver... Men jeg har prøvet at kopiere mine cd'er ind igen og skrive id3-opl. igen. Den cd blev - næsten - ok. det underlige er, at tre steder er kunstnernavnet ændret. F.eks. er navnet 'Jens' blevet til 'Jensst' og 'McCoy' til 'McCoyoy', når skiven afspilles i bilen. Men når jeg smider skiven i pc'en, og ser via media player, så er navnene ok... ergo må det være afspilleren i bilen, der selv tilføjer bogstaver!

Annuller spørgsmålet
Fra : Lincoln1242

Dato : 10-03-08 09:24

Har opgivet at finde en løsning - må vente til jeg får udskiftet pc og stereo-anlæg