/ Forside/ Interesser / Dyr / Hunde / Spørgsmål
10  vaxen 2670
Bulldog / Fransk Bulldog
Fra : Noztra
Vist : 2014 gange
75 point
Dato : 05-03-08 22:14

Hej Alle

Mig og en kammerat står og skal til at købe hund. Vi har begge haft hunde som mindre. Vi bor i hver vores lejligheder(ca 70kvm) og har begge fundet de hunde vi kunne tænke os, men ville lige høre jeres mening?

Min ven har set sig lun på en Bulldog / Engelsk bulldog

Jeg har set mig lun på en fransk bulldog

Vi kunne godt tænke os og høre lidt hvad i synes om dem som første gangs hund, lejlighedshund, omgang med andre hunde osv, træning osv?

På forhånd tak

Mvh Morten & Nichlas

Kommentar
Fra : HelleBirgitte

Dato : 05-03-08 22:18

Hej her kan I læse om begge racer, rigtig mange gode råd
http://www.hundeleksikon.dk/index.html

Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 05-03-08 22:21

Hej

Her er lidt læsestof
http://home.worldonline.dk/nunuka/

mvh klaudi

Kommentar
Fra : bevi54

Dato : 05-03-08 22:22

Tag lige at overvej det lidt grundigere, og se alt det lekture om disse racer før i putter dem ind i en kasse på 70 kvm, det ikke fordi det ikke er godt nok, men det bedste ville være med udgang til en have og masser af friluft arealer.

Søg evt. de opdrættere der har dem, se dem på en udstilling og tag en snak med den almindelig bruger der.

Hvis i bor på Sjælland er der en mulighed for at komme tæt på dem her i påsken i Næstved.
Se udstillings Arrangementer på DKK hjemmeside.
Mvh Bevi54

Kommentar
Fra : kryds

Dato : 05-03-08 22:31

Kære venner - har I overvejet hvad i vil med en hund? Det lyder i mine øren som et uoverlagt impulskøb. Der følger mange forpligtigelser med, når man sætter sig i den situation. Man er lige så afhængig af en hund som var det et barn. Det er ikke blot et spørgsmål om lejlighedens størelse, hvad med "udenoms-plads" ? Sådan nogle venner skal jo luftes to-tre gange om dagen, og kan ofte blive ladt alene. Nu kender jeg ikke jeres alder og og andre forhold, men hvis det for at være "trendy" vil jeg kraftigt fraråde I anskaffer jer hundene!
Venlig hilsen kryds.

Kommentar
Fra : Noztra

Dato : 05-03-08 22:34

Det handler ikke om at være trendy?

Vi har gået og overvejet de i snart et år nu og har gået og sat os ind i hvad det kræver og lign. Vi begge bor i boligområder med masser af grønne arealer rundt om.. :) Vi er begge 22 år og er klar på de engagement det kræver at have hund. Også derfor det har taget et år at komme frem til beslutningen.

Kommentar
Fra : bevi54

Dato : 05-03-08 22:44

Er i parate til at lægge de næste ca. 15 år hvor i er afhængig af hunden dag ud og ind,
og har i tænkt på hvad i gør hvis i vil på ferie
og evt. der kommer familie med forøgelse, det er ikke altid, at de ting hænger sammen.
Og synd vil det være for hunden hvis i bliver trætte af den,
eller den er kommet i vejen for jeres evt. videre færden i livet og skal ud i andet hjem.
Så det er ikke bare lige her og nu, det er for en lang periode hvor i må give afklad på mange andre af jeres nu frie verden i jeres færden.

Mvh bevi54

Kommentar
Fra : vil.du

Dato : 06-03-08 01:28

Der bliver rigelig tid til at lære racerne at kende, i hvert fald for den engelske bulldogs vedkommende, der er laaaaang ventetid på at få sådan en.

Accepteret svar
Fra : Anne-Marie01

Modtaget 75 point
Dato : 06-03-08 06:29

Hej med jer
...ganske kort, da jeg kunne skrive en roman omm hulldogger - vi har haft fransk bulldog i mange år nu, og har nogle venner der har både fransk og engelsk bulldog.
Først
..engelske bulldog har generelt problemer med trapper, de får dårlige bagben og rygge - og da de er tunge (hanner ca. 35 kilo, tæver 25 kilo) er de svære i længden af løfte op ad alle trapper.

Franske (hanner ca. 14 kilo, tæver ca. 12 kilo) er alletiders i en lejlighed. De larmer ikke - gøer ikke - og du kan løfte dem og og ned at trappen. Men husk, at anskaffe sig en hun, specielt en fransk bulldog, der er SÅ social og kærlig, skal man have tid til, og tage sig tid til - ellers er det synd.
Når I når så vil til at anskaffe jer en, så sørg for at det bliver gennem en "Dansk Kennelkblub" anerkendt kennel - der er ALT for mange problemer med udenlandske hunde.
Skriv igen - hvis I skal bruge råd.
Bulldoger er ikke blot hunde, der er familiemedller. Investere du tid og kærlighed i dem - får du det 1000 gange retur.
God planlægning.
Hej
Anne-Marie01

Kommentar
Fra : sødprinsesse

Dato : 06-03-08 08:32

Hejsa...
Som Anne-Marie01 også skrev, så er racerne jo ikke glade for at gå på trapper. De får meget nemt problemer med hofterne... det kan jo nemt løses, hvis det er en lille "tæppe-tisser" på 3 kg, som man kan løfte op og ned af trappen.....
Der næst vil jeg sige at det er nogle utroligt kærlige racer, men samtidig har de også deres egen vilje og det kræver en engels tålmodighed, for de har jo ikke det samme behov som en golden retriever eller en schæfer får at please deres ejer.... "nææh du, jeg kommer når jeg lige er færdig med det jeg nu er i gang med"............. så kan du egentlig kalde alt det du har lyst til!
I skal også være forberedt på at de kan få hudproblemer, som kan koste mange penge at få bugt med gennem dyrlægen.
I lyder som om I har overvejet det nøje, men alligevel vil jeg nævne et par ting som i skal tænke på...

Vil i til koncert i den anden ende af landet, har i så nogle til at passe den i 24 timer til i er tilbage?
Det skal jo helst ikke være forskellige mennesker hver gang. Jeg benytter mig af hundepension, men det koster også.

Hvis I vil ud og rejse, skal i lægge ca. 100,- fra pr. døgn til hunde pension, hvis I ikke har nogle forældre/søskende eller gode venner og trække på.

I skal undersøge forsikring på dem inden I anskaffer jer dem.
Husk at nogle forsikrings selskaber giver rabet på indbo hvis man har hund.

Er I der i jeres liv, hvor I gerne vil være... uddannelse, udstationering....... mv.?

Har I råd til en stor dyrlæge regning, som der jo nemt kan komme?

Har I råd til det rigtige foder?... når man køber en racehund, har den nogle specielle behov for foder. I kan gå i en dyreforretning og kigge priser på foder og udstyr. Men spørg også hos en dyrlæge hvor meget det koster, da ikke alle dyrhandlere er lige godt inde i hundens behov..

Anskaffer i jer et par hunde, vil det være en god ide at gå i hundeskov så de bliver socialt stimuleret... det betyder langt mere end man regner med, at de lærer flere forskellige hunde at kende.

Hvornår vil I anskaffe jer dem?... For det er ikke godt at anskaffe sig en hund lige op til en ferie hvor man også gerne vil ud og opleve en hel masse. Den skal jo gerne have tid og ro til at falde til, hvor den er mest tryg.

..... Det er nogle af de ting man ihvertfald skal have med i sine overvejelser....
Får I hundene håber jer I bliver rigtig glade for dem og får nogle gode år sammen med dem

Kommentar
Fra : Anne-Marie01

Dato : 06-03-08 10:14

Hej
..jeg bliver glad når jeg ser at der er mange mennesker der først efter megen omtanke anskaffer sig hund - man ser desværre alt for ofte andet;-(
Som "sødprinsesse" så rigtigt skriver, skal man tænke sig grundigt om. Når vi har hund (vi har haft hund gennem 30 år nu - den første blev 14 år, den næste blev 7 år ;-( og den sidste vi har nu, er 2 år), tager vi kun ferie herhjemme - oftest i sommerhus - hvor vi kan have dem med. Da vi fik den sidste havde jeg sparet 6 ugers ferie sammen så jeg kunne være sammen med ham i den første tid - hvilket jeg også har gjort med de ander. Ikke at alle skal gøre det på den måde vi gøt, men der følger noget ansvar med, hvis man vi opføre sig som et ansvarlig menneske. Den "sødprinsesse" har fuldstændig ret, når hun siget at bulldogger opdrager man ikke, de opdrager én. De gør KUN hvad de selv vil, NÅR det passer dem Men hvis det passer godt til eget temperament, er det altså ret morsomt. Underholdningsværdien med en "franskmand" i huset, er ubeskriveligt. SÅ overvej det nøje, og hvis I så beslutter jeg, planlæg det og investere den tid og omsorg det koster - så vil I blive så rigeligt belønnet . I kan altid checke hvalpelisten på www.bulldogklubben.dk
...slut herfra
Anne-Marie01

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 06-03-08 18:05

Hej, Morten og Nichlas.

Hvis I bor et sted med trapper, så drop det der med en buldog.
Eller køb evt. en fransk, som er til at bære op og ned af trapperne. Den kommer aldrig til at gå op og ned selv.

Desværre går det galt en masse gange, med unge menneskers første hund. Folk gør sig ikke altid klart, hvor stort et arbejde, det er at have hund. Og når man er alene, så må man selv gå tur. Hver gang. På alle tider af døgnet. 7 dage om ugen. 52 uger om året. Hvert år i 10-15 år. Eller mere...

Bare det at opdrage en hund kan man have nogle lyserøde forventninger til. Og når det ikke går som man forventer, så er der mange, der bliver frustrerede ---og så ender hunden måske på forsiden af Ekstrabladet med store åbne sår eller snuden bundet sammen...

Men hvis I begge har tiden og lysten og pengene til at anskaffe en hund, så er det sikkert godt, at I kan støtte og rådgive hinanden med de problemer, der kan opstå.

Jeg kan også godt se fordelen ved, at I køber hund nogenlunde samtidig. Så kan I hjælpe hinanden med pasningen hvis der er brug for det.

----Hvis en af jer alligevel vil købe en bulldog, så sørg ENDELIG for at købe en der er stambogsført i Dansk Kennelklub.
Racerne har problemer med hårsækmider. Og ISÆR blandt hundene fra Østeuropa eller fra Grækenland er der rigtig mange, der har problemer med hårsækmider.
Og behandlingen af sådan en hund med hårsækmider er altså enormt kostbar, -omkring 20.000-40.000 kr.

Du har jo haft et spørgsmål før, hvor du ønskede råd om SELV at købe TO Coton de tulearer.
Det spørgsmål står som annuleret. Det kunne tyde på, at du egentlig ikke er synderligt interesseret i de svar, der bliver givet.?

En Bulldog er en noget anden type hund..... ER det nu det rigtige?

Uanset hvad I gør, så betal hvad det koster, hvis I vil have en racehund.

Eller find en sød og dejlig genbrugshund på et internat.

Angående socialisering, så bor I vel et sted hvor det er tilladt at holde hund? (undersøg det lige, kik i huslejekontrakterne) Så er der sikkert masser af hunde omkring jer, som I kan socialisere hundene med. Men ALLE hunde har godt af at komme til hundetræning. Og der er rigtig mange steder, hvor der er hold med hvalpemotivation, legestue eller hvad man kalder det.
Start med at undersøge træningsmuligheder i omegnen.
Det er rigtig godt at have en "uddannelsesplan" klar inden man får hvalpen hjem.