/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Genvex
Fra : voo
Vist : 2318 gange
500 point
Dato : 05-03-08 19:52

Hej alle

Jeg har købt et Genvex GE420 VPC det er med varme pumpe, syntes ikke det virker optimalt at man ikke kan sætte en minimums indblæsnings temp. Jeg har mulighed for at sætte en eftervarmeflade på nu inden det hele bliver isoleret.

Ved eftervarmeflade kan man ved brug af en termostat sætte temp. til eks. 20 grd. i stedet for som nu at man principelt ikke kan regulere indblæsningsluften.

Gode råd efterspørges.

Kommentar
Fra : Wesper01

Dato : 05-03-08 20:51

Genvex. MedVarmepumpe. Hvad skal varmepumpen give?
I øvrigt lyder det som om du kender en hel del til problemet.
Du vil sætteen ny varmeflade, det lyder som en god ide.
Prøv det, så må vi se om du blver tilfreds.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 05-03-08 21:10

Vi må antage du har et rimelig stort hus. Den skal arbejde med en halvhøj luftmængde for at den duer.
Den der Genvex er en halvgammel konstruktion, der kombinerer en krydsveksler og tilhørende varmepumpe. Varmepumpen er on/off. Luft/luft varmepumper i netop den konstellation lider af et stygt problem, der hedder at luftmængden over kondensator og fordamper er ens (bør være) ellers har man ikke balanceret ventilation. GE 420'eren vil gerne have en luftmængde på ikke under 200 m3/h - dvs den passer i et ikke helt lille hus. Kommer den i et for lille hus, kan man være nødt til at overventilere huset for at sikre at varmepumpedelen kører ordentligt.

Men dit problem er vel nærmest at du har forventet at få en trinløs reguleret indblæsning. Det får du ikke. Det er ligesom en radiobil - enten eller. Du tror ikke du havde været bedre tjent med en Energy II???

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 05-03-08 21:14

Iøvrigt kan man lave kapacitetsregulering af varmepumper, vha omdrejningsregulering af kompressorerne. Men det er kostbart. En sådan ville dog have åbnet for at man brugte regulering af indblæsningstemperaturen, istedet for den lidt primitive regulering VPC'en bruger. At være tvunget til eftervarmeflade sammen med kryds og varmeflade lyder helt sindsygt.

Har du handlet med Genvex? I så fald burde du måske brokke dig over sølle rådgivning!

Stadig tror jeg Energy'en havde været bedre.

Kommentar
Fra : voo

Dato : 05-03-08 21:22

Husets størrelse er nå det er færdig 150 kvm + 50 kvm kælder, der er 2,6 m til loft.
Valget kom sig af at jeg ville have et anlæg fra genvex, og kontakte deres forhandler. Jeg var bange for at der i visse perioder ikke kunne krydsveksles til en god indblæsnings temp. prisforskellen mellem varmepumpe og eftervarmeflade inkl. fremføring af vand var ikke ret stor, derfor faldt valget på varmepumpen.
Lige nu køre anlægget på det halve hus uden indregulering og det betyder at vi enten har indblæsning på 36 grd eller 12-14 grd.
Så spørgsmålet er nu skal jeg ofre en varme flade eller kan jeg altid forvente (efter indregulering) en behagelig indblæsning.

Jeg har en fornæmmelse at en behagelig indblæsning er mellem 19 og 21 grd.

Voo

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 05-03-08 21:31

Håber da ikke det er nybyg?

Kommentar
Fra : voo

Dato : 05-03-08 21:38

Nysgerrig hvad mener du med nybyg?
Det 100 kvm ny byg og 50+50 kvm gl. men meget renoveret.
Voo

Kommentar
Fra : voo

Dato : 05-03-08 21:39

Til 3773
Med det du skriver, mener du så det er håbløst eller er der en chance for at jeg bliver glad
Voo

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 05-03-08 21:42

Hvis nybyg kan du ikke få en ibrugtagningstilladelse, idet GE 420 VPC ikke overholder kravene til energiforbrug, opremset i det nye bygningsreglement.

Derforuden er minimumsluftmængden som anlægget skal køre med - 200m3/h sådan lidt til den høje side for et hus i den størrelse i har. Dvs den skal indreguleres lidt i overkanten af hvad dit hus forlanger af ventilation (hvis det er et gammel hus). Og overventilation = spild af penge.

De store variationer skyldes i nogen grad nok manglende færdiggørelse og at du ikke kører med korrekte luftmængder. Men som nævnt. Konstruktionen er gammel og utidssvarende. Krydsveksleren giver en genvinding i størrelsesordenen 60% målt som temperaturvirkningsgrad. Dvs den kan ikke varme specielt højt op. Varmepumpedelen (desværre kun on/off) smækker så 1800 W varme ud og ind og det giver det ret voldsomme temperaturudsving. Og for mange starter dræber kompressoren. Da du ingen særlig masse har i fladen bliver det hele noget uroligt. Så skal det være hæderligt komfortmæssigt kunne man vælge en eftervarmeflade. Dette underminerer dog hele ideen med varmepumpen, og stadig - valget burde have heddet Energy II. Sælger har rådgivet dig dårligt.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 05-03-08 21:44

Personligt ville jeg være ærgeligt hvis jeg havde fået sådan en.

Men den var jeg ikke hoppet på. Jeg har ekseleret temmelig mange år i branchen og kender mine lus på gangen. Sidder og vrider min hjerne med hvordan man kan få det lavet godt!

Kommentar
Fra : voo

Dato : 05-03-08 21:45

Hvis jeg nu "skider" på varmepumpe og smækker en eftervarmeflade ind for komforten, hvad mener du så med overholdelse af energikrav?

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 05-03-08 21:47

For mit eget vedkommende virker en variation af højeffektiv passiv genvinding perfekt (altså noget der ligener Energy'en). Høj passiv genvinding - indblæsning med 18 - 20 gr. Gode ventiler til indblæsning.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 05-03-08 21:49

GE 420 VPC har for lav genvindingsgrad i den passive krydsveksler og aaaalt for høj forbrug i ventilatorerne til at overholde kravene dertil. Anlægget kan og må kun bruges i gamle huse. I nybygget hus der er underlagt det nye bygningsreglement duer den ikke.

Kommentar
Fra : voo

Dato : 05-03-08 21:52

Som jeg forstår det er der ikke speciel høj passiv genvinding i dette anlæg men det det drejer sig mest om for mig er komforten. Derfor vil du foreslå en eftevarmeflade eller skal jeg lade være med at ofre flere penge på dette anlæg?
Voo

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 05-03-08 21:56

Ideen er at man lader VPC'en deltage i boligens opvarmning. Netop ved at den indblæser med overtemperatur. Når det er koldt nok er det fint. Men i overgangsperioden kan det virke dårligt. En udendørs monteret termostat med et rimeligt dødbånd (for ikke at pendle) og så en eftervarmeflade der tilpasser varmen til noget der ligner isoterm indblæsning. Ved lave udetemperaturer frigiver man varmepumpen og den får lov at indblæse med overtemperatur (og så kan huset æde varmen). Lidt kunstfærdig, men det burde kunne bringes til at virke.

Alternativt - sælg den og køb en Energy istedet.

Kommentar
Fra : voo

Dato : 05-03-08 22:08

Jeg tro jeg sætter en eftervarmeflade på med en danfostermostat og en føler i indblæsningsluften, og når jeg så engang er færdig må jeg se om det blev godt (komfort og energiforbrug), ellers bliver veksleren udskiftet.
Voo

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 05-03-08 22:16

Du bliver nødt til at eksperimentere lidt. Men sæt nu en ekstra termostat i indtaget. En differens på 2-3 grader og lad den skifte mellem varmepumpen og varmefladen, således at du kan udnytte det varmepumpen kan - nu har du jo købt den.

Kommentar
Fra : voo

Dato : 05-03-08 22:21

Hej 3773
Jeg takker for dine input, men forstår ikke helt med en temperaturmåler udendøres.

Nu jeg tænker efter var ideen med varmepumpen at når man havde gulvvarme i hele huset og syntes en aften det eks. var koldt kunne men hurtigt hæve temp. med varmepumpen. det var årsagen til varme pumpen men jeg viste ikke at energibalancen gennerelt var dårlig i GE420VPC'en

Voo

Kommentar
Fra : voo

Dato : 05-03-08 22:25

Termostaten i indtaget skal den sluttes til styringen eller varmefladen.
de 2-3 grd. differens er det på varme fladen eller?
Nu gentager jeg nok mig selv: min tanke var at have et lukket regulerings system på varmefladen og der ud over lade vamepumpen køre på rum temp.
Er jeg helt tosset?

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 05-03-08 23:02

Njaaaa.....

Jeg ville lave det sådan:

Er det koldere end en given temperatur ude, ville jeg frigive varmepumpen til drift. Blokere varmelegemet.

Varmere end en givet temperatur blokere varmepumpen, frigive varmelegemet til drift.

...men sammen med netop gulvvarme er jeg banke for det er noget skidt.

Har du oplyst til sælger at du har gulvvarme i hytten? Så er vi ved at nærme os, at det er ham der skal angribes, for at yde mangelfuld eller forkert rådgivning.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 05-03-08 23:03

Gulvvarmen regulerer ekstremt langsomt. Varmepumpen temmelig hurtigt. Det skal komme op at slås.

Accepteret svar
Fra : Snedig

Modtaget 500 point
Dato : 05-03-08 23:18

.....eller

Stille gulvvarmen rimelig lavt.

Bruge en rumtermostat til at styre varmepumpen, men MED EN SKIFTEFUNKTION!

Når rumtermostaten kalder på varme tændes varmepumpen, varmelegemet blokeres. Når rumtermostaten er tilfreds, blokeres varmepumpen og varmelegemet frigives. Varmelegemet stilles så minimalt som tilladeligt af hensyn til komforten gæt 17 - 18 grader.

Det burde kunne virke. Hvis gulvvarmen tager ca 50% af varmeydelsen og VP'en det resterende. Varmelegemet i indblæsningen, skal så kun forhindre for lav indblæsning (træk). Det kræver så at føleren er lidt halv hurtig.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 05-03-08 23:46

Smart....og selvfølgelig!

Kommentar
Fra : voo

Dato : 06-03-08 07:51

Det med at blokere varmelegmet giver det ikke sig selv eftersom at varmen i kanalen overstiger termostaten på varmelegmet.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 06-03-08 09:10

Umiddelbart, men lad mig lige lure lidt i et diagram hvordan det gøres bedst.

Kommentar
Fra : voo

Dato : 06-03-08 10:53

Lyder godt, Har i dag bestilt en varmeflade. Ny har jeg en overvejelse og jeg skal koble den direkte på fjernvarme (80 grd.) eller på gulvarmekredsen (35-40grd)

Kommentar
Fra : voo

Dato : 10-03-08 13:13

Hej Igen

Kan man dele point mellem 2 eller?

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 10-03-08 13:36

Desværre ikke.....

Godkendelse af svar
Fra : voo

Dato : 11-03-08 22:07

Tak for svaret Snedig.
Regner med det bliver nogenlunde sådan.
3773 jeg opretter et nyt spørgsmål for inputne.
Voo