/ Forside/ Interesser / Hus og have / El-installationer / Spørgsmål
10  Bassebo 2677
Kraft gl/nyr stik..
Fra : dionysos
Vist : 1855 gange
100 point
Dato : 05-03-08 12:54

Hej!

Jeg står og skal bruge en kompressor. Men kmpressoren har det gl kraftstik(5 ben) og i huset har vi kun det nye(5 ben)... Jeg har en forlængerledning med gl stik. Kan jeg skifte den ene ende til et nyt så det passe til husets stik??

Jeg har bestemt ikke den store erfaring med el. Skal jeg holde mig fra det? Og kan jeg evt købe en omformer fra gl til nyt stik(har ikke kunne finde det på nettet)

Mvh Mads

Kommentar
Fra : Stouenberg

Dato : 05-03-08 12:56

- spørg en fagmand, så du ikke kommer galt afsted...

Kommentar
Fra : dionysos

Dato : 05-03-08 13:03

Ja :) Håbede måske der var sådan en her ;)

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 05-03-08 13:05

Ja det kan du sagtens, vi bruger denne metode her i huset, men sørg for at ledningerne er skuet på de rigtige ben i stikket, som ovenfor, spørg en der ved hvordan så du ikke kommer galt afsted

Kommentar
Fra : muldvarp1

Dato : 05-03-08 14:52

Problemet med kraftmotorer er at hvis faserne vender forkert såkan motoren løbe den gale vej ,men så byttes bare 2af ledningerne.
Men stikkene har jo mærkning L1-L2-L3-0-J

Kommentar
Fra : krestenklit

Dato : 05-03-08 15:23

dionysos
Hvis du vil have et skudsikkert svar, så spørg på Byggebranchens hjemmeside:

http://byggeri.dk/debat

dér er ofte fagmænd, som svarer på spørgsmål om så konkrete ting.
Husk at sætte den rigtige kategori (her: El-installationer).

Accepteret svar
Fra : amlupo

Modtaget 100 point
Dato : 05-03-08 17:00

Ingen problem. Du skiller bare begge stik ad og sætter det nye på så ledningerne passer med mærkningerne som muldvarp1 omtaler. Der skal være mærkning i både det gamle og nye stik og de fem ledninger har forskellige farver så det kan ikke gå galt. Ligeledes kan du selv lave en omformer til evt andre maskiner , ved hjælp af et stykke kabel og 2 forskellige stik-typer.

Kommentar
Fra : dionysos

Dato : 05-03-08 18:49

Hmm havde nu været næmt , hvis man kunne ha købt sådan en omformer, men har været byen rundt idag og intet held... Sikken en masse bøvl... :) Jeg endte med og købe et af de nye kraftstik og der står markeringer i bøde det nye og det gl, så det skulle vel ikke kunne gå så forfærtelig galt...? (To af ledningerne er dog sorte... men sidder jo rigtigt nu, så jeg kan se hvor det skal sidde.)

Det eneste jeg er lidt usikker på nu er det at der på det nye stik jeg har købt står:

16A-6h 220/380V
240/415V

(3P+E+N/50+60Hz IP44)

Og på det gl står der:

16/440 ~ 60 IP24

Men et kraftstik med 5 ben er vel et kraftstik med 5 ben...?

(mit første indlæ her... Hvordan er det så? Skal jeg så gi en af jer points for besvarelse el va??)

Kommentar
Fra : amlupo

Dato : 05-03-08 18:58

Men et kraftstik med 5 ben er vel et kraftstik med 5 ben...?

Ja det er kraftstik til 16 amp begge to . De to ensfarvede ledninger er nok faser , og køre maskinen forkert vej , bytter du bare de to som tidligere nævnt . Og points til en ville da hør sig til

Godkendelse af svar
Fra : dionysos

Dato : 05-03-08 19:14

Tak for svaret amlupo.

Kommentar
Fra : dionysos

Dato : 05-03-08 21:46

Jeg kan vil kun give en points ik????

Hmmm har sat det nye stik på og har dobbelt dobbelt tjecked at de sidder som på det gl (og osse at de sidder ens i begge ender)

Men en fortalte mig at hvis jeg kommer til og sætte en fase på jord - så sætter jeg strøm på hele lortet og riskerer og blive ristet.. :( puha gør mig nu lit utryg! stoler ikke rigtig HFIén i det gl hus jeg bor til leje...