/ Forside/ Interesser / Helbred / Fitness / Spørgsmål
10  granner01 200
Efedrin
Fra : Spotbot
Vist : 1369 gange
50 point
Dato : 02-03-08 17:42

Betegnes efedrin kun som et dopingsmiddel ?
Eller også som narkotika ?

Accepteret svar
Fra : Flash77

Modtaget 60 point
Dato : 02-03-08 17:50

Kun som doping

Kommentar
Fra : Spotbot

Dato : 02-03-08 17:53

er du mu sikker på det flash77 ?

Du plejer nu kun at lukke LO*T ud i knallert-forummen ?

Kommentar
Fra : Niederhof

Dato : 02-03-08 17:55

Efedrin var een af hoved-ingredienserne i slankepillen Letigen, som nu er blevet taget af markedet, grundet patienter der fik problemer med hjertet.....

Kommentar
Fra : refi

Dato : 02-03-08 18:00

Tro du bare på Flash

Der er INTET narkotisk i det.....

Kommentar
Fra : Spotbot

Dato : 02-03-08 18:06

okay refi, du er jo politibetjent så det må jeg regne med ;)

dét er ikke sku ikk for at slanke sig, bare for at kvikke op oven på alkohol kl. 4 om natten i byen ;)

Har hørt at det skulle virke sådan, mente bare det var blevet forbudt og betegnet som narkotika..

Problemer med hjertet ? hvilke problemer

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 02-03-08 18:07

Nå.........

Mig bekendt anvendes efidrin mod snotnæse, i form af næsedråber.

Og er på listen over forbudte stoffer - set med dopingøjne.

Har tidligere været anvendt i slankemidler.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 02-03-08 18:08

Såehh svaret er Nej og Nej

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 02-03-08 18:12

Nul Spotbot. Det er "født" til snotnæse (anvendt i næsen). Anvender du det til andet, ryger vi ind under misbrug! Du får ikke en læge til at udskrive Efedrin for at mindske dine tømmermænd. Ejheller amfetamin og lignende medikamenter der virker endnu bedre.

Bedste råd er. Drop den den sidste bajer. Sørg for at få salt. Drik et glas vand inden du lægger dig til at sove. Tag eventuelt et par panodiler (på forventet efterbevilling).

Kommentar
Fra : Spotbot

Dato : 02-03-08 18:15

Det er ikke imod tømmermænd jeg har hørt det skulle virke..

men oven på alkoholen for at modvirke lidt.. men forstår jeres budskab

Kommentar
Fra : refi

Dato : 02-03-08 18:16

Vrøvl 3773

efedrin er på linie med alkohol.....

Det bliver brugt til doping men er IKKE et narkotikum.....

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 02-03-08 18:16

...og dyrker du sport. Så lad være. Med mindre du vil lege "Bjare Riis". Af "amatørmidler" hjælper omtalte efedrin og f. eks. Salbutamol. Men følgen er rysten på hænderne, hjertebanken osv. Begynder du at indtage receptpligtige medikamenter - skaffet illegalt, kan du betragte dig selv som narkoman, eller stofmisbruger om du vil. Omend i den lettere genre.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 02-03-08 18:18

Ja ok - hvis det du mente var at indtage det SAMMEN med alkohol - så opnår du næppe den ønskede effekt

Kommentar
Fra : ans

Dato : 02-03-08 18:18

Citat
Dertil kommer at stoffet er på dopinglisten, hvilket betyder at du vil blive udelukket fra enhver form for idræt, hvis du har efedrin i kroppen når du bliver testet.
Du vil også kunne risikere at blive ”beruset” af stoffet, således at du ikke kan færdes sikkert i trafikken.

Jeg vil til slut advare dig om at bruge stoffet af den ene grund at du spiller en slags ”russisk roulette” med din krop, idet du ikke på forhånd kan sige om du får hjerteproblemer, før du står midt i dem.

http://www.apoteket.dk/servlet/apoteket/spoergapoteket/spoergsmaalogsvar?id=29098&amcatid=21&amid=2&cx=740

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 02-03-08 18:19

Muligt du tror det Refi. Min læge plejede at udskrive det til stoppet næse. Og synes ikke jeg kan erindre nogen opkvikkende virkning. Måske fordi man kun fik det, når man virkeligt havde det ringe med forkølelse osv.

Vidste godt det blev brugt til appetitnedsætter, men derfra og frem har Refi vist ingen belæg for påstandende.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 02-03-08 18:21

Nu spekulerede jeg ikke i at blande, så vi er åbenbart ikke så uenige allligivel

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 02-03-08 18:24

Så igen NUL spotbot, medmindre du vil karakteriseres som narkoman. Lad være. Drik en bajer mindre. Sørg for salt/væskebalance. Æd to panodil inden du går i seng. Så har du det måske en anelse bedre om morgenen når du skal på job i Føtex.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 02-03-08 18:39

Citat
men derfra og frem har Refi vist ingen belæg for påstandende.

Det vil jeg undlade at kommentere

Kommentar
Fra : refi

Dato : 02-03-08 18:41

Hvad er det egentligt jeg har PÅSTÅET andet end at det IKKE er et narkotikum....

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 02-03-08 18:48

Nu ævler vi vist bare for at ævle. DU har påstået at stoffet er på linie med alkohol, right?

Kommentar
Fra : Spotbot

Dato : 02-03-08 18:49

nej han har påstået efedrin er på linje med alkohol, ikke stoffer

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 02-03-08 18:49

Fastholder mit oprindelige: Leg ikke med det. Det er receptpligtig medicin og man bør ikke eksperimentere med sådanne. Uanset hvad nogen påstår det kan bruges til.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 02-03-08 18:51

Men en dopinglæge vil kalde det doping. Hvad stridsernes læge kalder det, ved jeg ikke. Men disse er også begyndt at checke for en lang række stoffer. Om efedrin er på listen tror jeg nu ikke.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 02-03-08 18:54

Men tilbage til dit spørgsmål igen igen. Det er ikke kun et dopingmiddel. Også et lægemiddel. Alt hvad narkomaner og misbrugere tror- eller har hørt - "hjælper" anvendes. Alene at du tilspørger og det "Hjælper" antyder at stoffet misbruges.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 02-03-08 19:04

Citat
Betegnes efedrin kun som et dopingsmiddel ?
Eller også som narkotika ?

Nu er du vist ude at svømme 3773

Spørgsmålet var i forhold til NARKOTIKA....

Og NEJ - DET ER IKKE ET NARKOTIKUM

Hvad de så ellers kan brugesa til har ikke meget med spørgsmålet at gøre

Du skal heller ikke spise for mange skumbananer - det er SKADELIGT FOR HELBREDET....

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 02-03-08 19:38

Citat
Såehh svaret er Nej og Nej

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 02-03-08 19:39

Citat
Nå.........

Mig bekendt anvendes efidrin mod snotnæse, i form af næsedråber.

Og er på listen over forbudte stoffer - set med dopingøjne.

Har tidligere været anvendt i slankemidler.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 02-03-08 19:40

Ævle ævle ævle

Kunne du ingen fluer finde Refi?

Kommentar
Fra : chicapigen

Dato : 02-03-08 20:14

efedrin er ikke et narkotikum du kan læse mere om det her

http://da.wikipedia.org/wiki/Efedrin

venlig hilsen chicapigen

Kommentar
Fra : guddaRap

Dato : 02-03-08 23:39

Ja jeg er nu af den mening at når nu stoffet efedrin er i familie med amfetamin og virker på samme facon, og amfetamin som jo også kaldes speed er et narkotikum ja så må efefrin da også være det.
Selvfølgelig er det også et doopingsmiddel, hold da op hvor kan man blilve ved og ved på det stof

Kommentar
Fra : Laika_pigen

Dato : 03-03-08 08:34

http://da.wikipedia.org/wiki/Efedrin

http://www.antidoping.dk/visArtikel.asp?artikelID=3420

Citat
Inhalation af Beta-2-agonister (undtagen clenbuterol).
Probenecid.
Cathin, cropropamide, crotetamid, [B]efedrin[/B], etamivan, famprofazon, heptaminol, isomethepten, levmethamfetamin, meclofenoxate, p-methylamfetamin, methylefedrin, niketamid, norfenefrin, octopamin, ortetamin, oxilofrin, phenpromethamin, propylhexedrin, selegilin, sibutramin.
Cannabinoider.
Alle glukokortikosteroider.
Alle beta-blokkere.
Alkohol.

*Den forbudte liste påpeger specificerede stoffer, som kan medføre en utilsigtet dopingovertrædelse. Disse stoffer kan forekomme i blandt andet medicinske produkter og bruges mindre sandsynligt med succes som dopingmidler".

Kommentar
Fra : refi

Dato : 03-03-08 08:42

Det ser flot ud men ændrer IKKE ved FAKTA....

Efedrin er IKKE et narkotikum....

Kommentar
Fra : Laika_pigen

Dato : 03-03-08 08:43

Citat
Efedrin
Stoffet kan ligesom amfetamin øge blodtrykket, dog ikke så hurtigt, og kan også give en hurtig uregelmæssig puls. Efedrin har ofte været årsag til, at idrætsudøvere er blevet testet positive ved en dopingprøve. Forklaringen er, at efedrin er meget almindeligt forekommende i flere medikamenter fx næsedråber.

Så 7373 har evigt ret i det han skriver her:

Citat
--------------------------------------------------------------------------------
Nå.........

Mig bekendt anvendes efidrin mod snotnæse, i form af næsedråber.

Og er på listen over forbudte stoffer - set med dopingøjne.

Har tidligere været anvendt i slankemidler.

Alt hvad du ønsker at vide kan du finde på ANTI DOPING DANMARKS hjemmeside.

Citat
Følgende stimulerende stoffer er forbudt inklusive såvel L- som D isomere.

Adrafinil, adrenalin**, amfepramon, amifenazol, amfetamin, amfetaminil, benzfetamin, bromantan, carphedon, cathin***, clobenzorex, cropropamid, crotetamid, cyclazodon, dime-thylamfetamin, [B]efedrin****[/B] , etamivan, etilamfetamin, etilefrin, famprofazon, fenbutrazat, fencamfamin, fencamin, fenetyllin, fenfluramin, fenproporex, furfenorex, heptaminol, isomethepten, levmethamfetamin, kokain, meclofenoxat, mefenorex, mefentermin, mesocarb, methamfetamin (D-), methylenedioxyamfetamin, methylenedioxymethamfetamin, p-methylamfetamin, metyl-efedrin****, metylfenidat, modafinil, niketamid, norfenefrin, norfenfluramin, octopamin, ortetamin, oxilofrin, parahydroxy-amfetamin, pemolin, pentetrazol, phendimetrazin, phenmetrazin, phenpromethamin, phentermin, 4-phenylpiracetam (carphedon), prolintan, propylhexedrin, selegilin, sibutramin, stryknin, tuaminoheptan…. og andre stoffer med lignende kemisk struktur eller lignende biologisk virkning/er.

**** Både efedrin og methylefedrin er forbudt, hvis dets koncentration i urinen er større end 10 mikrogram pr. milliliter.

Kommentar
Fra : Laika_pigen

Dato : 03-03-08 08:44

Har jeg heller aldrig nævnt noget om, men det er et stimulerende stof!

Kommentar
Fra : Laika_pigen

Dato : 03-03-08 08:46

Så 7373 = 3773 skulle det ha været i stedet for.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 03-03-08 08:51

Vi taler IKKE om dopingmidler

Hvorfor blive ved i den rille....

Spørgsmålet var om det OGSÅ var et narkotikum - det er det IKKE....

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 03-03-08 09:09

   Kommentar
Fra : [Er online] 3773 [Tre en halv stjerne]

Dato : 02-03-08 18:08
Såehh svaret er Nej og Nej

.....til de stillede spørgsmål.

Kommentar
Fra : guddaRap

Dato : 03-03-08 10:15

Nu må vi da snart ha den helt klare og utvetydige definition på narkotika.
Jeg mener som sagt at efedrin høre til speed-gruppen og derfor er et narkotika, men samtidig bliver jeg gal i hovedet når man i pressen og i skolebøger læser at hash og marihuanna/ pot er narkotika. Så må man også kalde alkohol for narkotika.......

Kommentar
Fra : Laika_pigen

Dato : 03-03-08 10:59

Ja egentlig men googler man det og finder denne side her så er det ikke nævnt. Men kan følge dig.

http://da.wikipedia.org/wiki/Narkotika

Godkendelse af svar
Fra : Spotbot

Dato : 01-04-08 21:40

Tak for svaret Flash77.

Kommentar
Fra : Immanueldk

Dato : 24-11-08 14:33

Man kan lave Amfetamin ud af Efedrin ;) Så det er en indgrensning til noget fy fy