/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
levende pileflet-hegn
Fra : jabco9240
Vist : 2800 gange
100 point
Dato : 02-03-08 13:47

Hej!

Jeg vil gerne lave et levende pile-flet-hegn. Hvilken type pil skal man bruge dertil og hvor lange skal de være?

Vi har netop skåret et stort gammelt piletræ ned - kan man bruge de friske skud derfra? Eller skal det være en bestemt type pil?

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 02-03-08 13:58

Det er et udmærket tidspunkt at lave et sådant hegn. Her er lidt om det om dit trl er egnet er ikke til at vide. men alle pil kan bruges.
http://www.ecogarden.dk/artikler/belgisk_hegn.html

Kommentar
Fra : Stouenberg

Dato : 02-03-08 13:58
Kommentar
Fra : valde.

Dato : 02-03-08 14:26
Accepteret svar
Fra : pbp_et

Modtaget 100 point
Dato : 02-03-08 15:17

hvis du synes skuddene fra dit gamle træ er ranke nok, kan du sagtens bruge dem, ellers forhør dig hos en to-fem planteskoler i omegnen. Umiddelbart vil jeg tro, at det vil være fint at sætte dem nu i et spadestiks dybde. Jorden er jo ikke bundfrossen. Men vær på vagt for fejende rådyr, hvis du har den slags i nabolaget.
mvh
pbp

PS: Pil kan stikkes hele den del af året, du kan komme i jorden. Om sommeren kræves det dog, at det ikke bliver for varmt, tørt og blæsende inden der er kommet rødder. Og sæt dem med den rigtige ende opad!
Men selv om sommeren er det et par gange lykkedes for mig. Jorden var fint fugtig på stedet, og det meste af bladene blev fjernet, så der blev balance mellem til- og afgang af vand.

Kommentar
Fra : trimare46

Dato : 02-03-08 17:22

du bør bruge energipil til at lave flethegn med. de vokser 2-3 meter om året og giver nogle pæne rette skud der er velegnet til at flette. men du skal være opmærksom på, at du skal klippe nye skud op til 6 gange om året. ellers løber det fra dig. jeg har selv prøvet at lave et sådant hegn hvor jeg satte grenene på skrå og flettede dem sammen til små firkanter, og så lod jeg toppene danne buer hen over hegnet. det ser rigtig godt ud når det lige er lavet, men 120 meter hegn tager lang tid at passe, så det gik rent ud sagt til helvede.

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 02-03-08 17:31

Læs hvad trimare 46 skriver. Så måske du alligevel skal bruge nogen der er mindre hurtigtvoksende,

Godkendelse af svar
Fra : jabco9240

Dato : 02-03-08 18:07

Tak for svaret pbp_et.