/ Forside/ Interesser / Hus og have / Vand og VVS / Spørgsmål
10  e.c 2605
Baxi Bonus 30
Fra : Riis80
Vist : 755 gange
20 point
Dato : 02-03-08 12:03

Hejsa

Jeg overvejer at købe nyt fastbrændselsfyr, og har i den forbindelse overvejet at købe Baxis Bonus 30. Kan nemlig godt lide at den er fleksibel (træ/olie/piller) og at den er godkendt til trykekspansion. Og så mener jeg da at Baxi er kvalitet.

Jeg vil gerne høre om der er nogen der har erfaringer med dette fyr. Gode og/eller dårlige.

Jeg har selv tænkt på:
- om brændet i en kedel med omvendt forbrænding falder ordenligt ned?
- og om træstykkernes længde har det store at sige. Fik nemlig at vide at det var meget vigtigt at de var ca 50cm lange.

Håber I kan hjælpe.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 02-03-08 14:35

Det lyder mærkeligt med trykekspansion og fastbrændsel.
Hvor kan det fyr ses på nettet.

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 02-03-08 15:23

Om brændet falder ordentligt ned, afhænger af om du lægger det ordentligt ind. Med omvendt forbrænding mener du vel, at flammerne er foroven i brændset. Det er et godt sted, for det sukrer, at de udviklede gasser og tjæredampe bliver brændt af også ved delluft istedet for at blive til løbesod = tjæreaflejringer med sodpartikler.
mvh
pbp

Med hensyn til hvor god den er - er der ingen prøverapporter fra Teknologisk Institut for sådan noget?

Kommentar
Fra : trimare46

Dato : 02-03-08 17:28

du kan ikke få en baxi kedel til fastbrændsel, der er godkendt til trykekspansion. det er en stor misforståelse. det er kun pillefyret der må køre med trykekspansion.
iøvrigt synes jeg, at baxi er for dyr. der findes en del anlæg der er mindst ligeså gode og væsentligt billigere.
en mini-mat er kun halv så dyr og kan mere end en baxi.

Kommentar
Fra : Riis80

Dato : 02-03-08 18:38

Bonus 30 er godkendt til trykekspansion af arbejdsstyrelsen, det kan man blandt andet læse inde på Baxis hjemmeside. Og jeg har hørt andre sige det. Måden det er lavet på, så det kan lade sig gøre er, at det det lavet således at det ikke kan koge over.Når fyret det nærmer sig kogepunktet, så lukker den x antal liter varmt vand ud i kloakken, og hiver lige så meget koldt vand ind igen. Derved kan den godkendes til trykekspansion. Så ingen misforståelse der.

Omvendt forbrænding er ganske rigtigt at fyret hiver gasserne ned i fyret og brænder dem af, men det brændet brænder stadigvæk forneden. Deraf spørgsmålet om brændet falder rigtigt ned.

Der forligger en prøverapport fra tek. inst. der siger at den udnytter træet med knap 90%, men det var mere erfaringerne omkring brugen af fyret, jeg var ude efter.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 02-03-08 19:00

http://www.baxi.dk/showinfo.asp?intItemID=343

Ok det ser sådan ud..........

Hvor stor mon den trykekspasion skal være.

Kommentar
Fra : Riis80

Dato : 02-03-08 19:06

Ja det ser jo okay ud..

Ja det har jeg heller ikke nogen ide om hvor stor ekspansionsbeholderen skal være...

Annuller spørgsmålet
Fra : Riis80

Dato : 13-03-08 19:06

Jeg har desværre ikke modtaget et gyldigt svar, og annullerer derfor dette spørgsmål