/ Forside/ Karriere / Udlandet / Import/Eksport / Spørgsmål
10  PARKENSS 410
import af hardware fra england eller and~
Fra : danevald
Vist : 497 gange
50 point
Dato : 21-02-03 16:23

Hvis jeg nu køber varer i england og sælger dem videre i dk hvem skal så have hvad at vide...jeg tænker på toldvæsenet eller anden myndighed?

Accepteret svar
Fra : als

Modtaget 50 point
Dato : 21-02-03 18:06

Jeg går ud fra at du er momsregistreret når du køber i England og vil sælge det videre i Danmark. Der skal ingen moms på regningen fra England idet det er handel mellem to EU-lande. Dit momsnr. skal være angivet på den engelske faktura. Englænderen oplyser så til det engelske toldvæsen at han har handlet med dig (dit momsnr.). Det er noget som hedder listesystemet og som han sender ind til toldvæsenet. Det gør vi også i Danmark når vi handler med kunder i andre EU-lande. Nøjagtig på samme måde, sender vi en liste til toldvæsenet med angivelse af hvilke momsnumre vi har handlet med i EU-landene uden moms. Hvis du ikke er momsregistreret skal englænderen lægge moms på fakturaen.

Godkendelse af svar
Fra : danevald

Dato : 22-02-03 11:19

Tak for svaret als.

Kommentar
Fra : danevald

Dato : 22-02-03 11:28

hvad skal jeg så indberette? eller skal jeg intet indberette.

Kommentar
Fra : als

Dato : 22-02-03 11:31

Tak for points. Kom endelig tilbage hvis der er noget du skal have uddybet. Jeg er momskonsulent med speciale i refundering af moms fra udlandet.

Kommentar
Fra : als

Dato : 22-02-03 11:45

Jeg går ud fra at du er momsregistreret, så skal du lige huske at opgive dit momsnummer (SE-nummer) til englænderen. Det er så hans opgave at indberette til det engelske Told- og Skat at han har handlet med dit momsnummer. Der må så ikke være moms på hans faktura. Du skal i den henseende ikke foretage dig noget, men jeg vil da opfordre dig til at tage kontakt til Told- og skat i dit område. De har en hel del broshurer som omhandler emnet, og efterhånden er de skrevet i et sprog som alle kan forstå, og de er selvfølgelig gratis. Ellers hjælper Told og Skat i hvert fald gerne. Det er ikke som tidligere tider hvor man nærmest anså dem som modspiller, nu er de blevet medspiller. De har også et projekt kørende som siger at de skal være gode til at behandle deres kunder. Jeg glemte lige at sige at hvis fakturaen dækker en handling som er foregået i England (f.eks. et kursus eller et hotelophold) så skal der engelsk moms på fakturaen som du så kan få refunderet ved at indsende en ansøgning til dem. Husk så også lige at fakturaen ALTID skal være udstedt til dit firmanavn og kurset eller hotelophold skal relatere til forretningen. Ved alm. ferieophold kan du så ikke få refunderet momsen. Alt i alt så er det slet ikke så svært.