/ Forside/ Karriere / Job / Selvstændige / Spørgsmål
10  Kortoverv.. 508
Interessentselskab
Fra : Lionje
Vist : 2611 gange
100 point
Dato : 01-03-08 12:44

Er der nogen, der kan hjælpe mig med et spørgsmål om et I/S. Jeg ved, at det ikke er en selskabsform, men en måde at drive en virksomhed på, med 2 eller flere interessenter. Vores firma er meget lille og består af 2 interessenter. Der er lavet en officiel kontrakt, som indeholder regler for firmaet, bl.a. forholdsregler hvis den ene udtræder af firmaet. Herunder konkurrenceklauseler og tavshedspligt, 3 år frem i tiden. Mit spørgsmål er, om disse regler gælder, hvis den ene udtræder, efter reglerne i kontrakten, men firmaet kører videre som enkeltmandsejet.
Venlig hilsen og på forhånd tak.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 01-03-08 12:47

Citat
Der er lavet en officiel kontrakt, som indeholder regler for firmaet, bl.a. forholdsregler hvis den ene udtræder af firmaet

Det har du jo selv svaret på.....

LÆS hvad I har skrevet....

Er der ikke skrevet noget er der jo ingen der kan forhindre det....

Kommentar
Fra : Lionje

Dato : 01-03-08 12:51

Tak. Jo! men firmaet er jo lige pludseligt ikke et I/S mere. Jeg har selvfølgeligt læst kontrakten, grundigt.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 01-03-08 13:05

Citat
Tak. Jo! men firmaet er jo lige pludseligt ikke et I/S mere

Det ændrer da ikke noget

Kommentar
Fra : refi

Dato : 01-03-08 13:16

Hvis I nedlægger firmaet må jeg gå ud fra I er TOTALT gældsfri....

Ellers er I på spanden da I hæfter PERSONLIGT for evt. gæld.....

Med er firmaet opløst kan I da hver især gøre hvad I har lyst til (med mindre det specifikt er skrevet anderledes I jeres kontrakt)

Kommentar
Fra : Lionje

Dato : 01-03-08 13:18

Ok, det er sådan et svar, jeg godt kan lide at høre, da det er mig, der overtager firmaet. Kontraktens regler er altså stadig gældende? Den anden part bliver afmeldt i selskabsstyrelsen.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 01-03-08 13:21

Kontraktens regler er KUN gældende hvis det specifikt er skrevet at den OGSÅ gælder efter et ophør...

Ellers ophører kontrakten sammen med I/S et.....

Kommentar
Fra : Lionje

Dato : 01-03-08 13:22

Firmaet er ikke opløst, men den ene part træder ud og jeg kører det videre. Der bliver lavet en opgørel af firmaets status. Der er ingen gæld udadtil.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 01-03-08 13:29

Så gælder kontrakten....

Et I/S er jo i grove træk blot et enkeltmandsfirma med flere ejere og nogle skattemæssige fordele.....

Disse ejere har så en aftale (kontrakt) med hinanden.....

Længere er den egentlig ikke...

ALLE hæfter 100% for hinanden.....

Kommentar
Fra : Lionje

Dato : 01-03-08 13:32

Tak refi, jeg afventer lige og ser, om der er flere kommentarer

Kommentar
Fra : transor

Dato : 02-03-08 18:25

Der er ikke noget som hedder et interessentselskab. Det hedder interessentskab, for det er ikke noget selskab.

Der er ikke nogen fordel for et par private ved at danne et IS.

Kommentar
Fra : Lionje

Dato : 02-03-08 18:48

Tak. Nej! det er nok forkortelsen, der forleder folk til at kalde det sådan. Men jeg ser alligevel i mit tilfælde en fordel, idet der er lavet en kontrakt, som tilgodeser konkurrenceklausul og tavshedspligt, hvis en af interessenterne træder ud. Er det helt forkert?

Accepteret svar
Fra : refi

Modtaget 100 point
Dato : 02-03-08 18:59

Nej...

Og det er den der er gældende for dig hvis du fortsætter.....

Kommentar
Fra : Lionje

Dato : 02-03-08 20:50

Tak refi. Det betyder meget for mig. Er du jurist.
venlig hilsen

Kommentar
Fra : refi

Dato : 02-03-08 21:49

Nej - jeg nøjes med at være bestyrelsesformand

Godkendelse af svar
Fra : Lionje

Dato : 02-03-08 21:59

Tak for svaret refi.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 03-03-08 08:05

Selv tak