/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / Linux / Spørgsmål
10  BjarneD 875
fra vista til ubuntu
Fra : Clausvell
Vist : 644 gange
60 point
Dato : 01-03-08 02:17

hej

Jeg så denne tråd------

"Hvis du allerede har en CD eller DVD med ubuntu, burde forløbet være ret enkelt.
Sæt CD i, start PC, vælg at boote fra CD, installér ubuntu - du får mulighed for at slette den eksisterende partition på harddisken under installationen."

jeg har selv hentet Ubuntu 7.10 - Supported to 2009 på ubuntu.com ned på min hp pavilion dv 6500 og pakket det ud og derefter brændt det ud på en skive.
og jeg har undersøgt at ubuntu virker til den maskine, så det burde være iorden.

men jeg godt sætte det op i bios til at boot fra cd/dvd-drevet...
så den reagere på på mine to recovery disks, hvilket jo alligevel ikke er måden at formatere på, det ved jeg godt
men den vil bare ikke starte op ubuntu-disken... er der mon noget jeg skal gøre i bios, andet end det jeg har gjort ???

mvh

ps det er alle de point jeg har at give af

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 01-03-08 02:32

Citat
pakket det ud og derefter brændt det ud på en skive
lige den bemærkning fangede min opmærksomhed, du skal ikke pakke noget ud, du har hentet en ISO fil og den skal brændes som en image, altså som den er, har du ikke en brænder program som kan brænde ISO filer (Nero kan) så brug Active ISO burner, med den kan du næsten ikke gøre det forkert: http://www.ntfs.com/iso-burning.htm det er midterste ISO burner.exe da skal hente, hvis ikke du har et værktøj allerede (Nero)

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 01-03-08 02:34

Kør så Ubuntu som live cd indtil du er sikker på at alt dit hardware er understøttet, du behøver ikke slette Windows, kør dual boot det gør jeg, Ubuntu starter automatisk hvis ikke jeg klikker ned til Windows i opstarten

Kommentar
Fra : Clausvell

Dato : 01-03-08 09:08

hej o.v.n.

så skete der da noget. nu får jeg en ubuntu skærm med en oversigt over det jeg kan gøre--
jeg havde sådan set osse undret mig over det skulle gøres som jeg troede med den der iso image fil

men nu siger du så at jeg skal køre ubuntu som live cd... hvordan gør jeg lige det ?

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 01-03-08 09:53

istedet for at installere kan du bare køre det fra cden af. Så kan du jo teste om det er noget for dig.

Kommentar
Fra : Clausvell

Dato : 01-03-08 10:01

skal jeg gøre det fra windows ?

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 01-03-08 10:08

Med livecd gør du det fra windows.

Kommentar
Fra : Clausvell

Dato : 01-03-08 10:12

jeg er ikke sikker på hvad du mener hvordan kører jeg cd fra windows

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 01-03-08 10:58

Du har nu brændt din ubuntu CD så den kan boote.

Start med den CD
vælg F2 > Dansk
evt. F4 og indstil skærmopløsning

Lad den være markeret i toppen (highligted)
Enter

Nu ruller den ind i live udgave (installerer sig ikke)
Det tager lige lidt tid da den selv undersøger hele din computer.

Nu er du kørende i live tilstand og når du afslutter er ubuntu væk.

På skrivebordet er der et ikon INSTALLER....................klikker du her får du en del valg til installation. Men vent lige med det og lad os snakke inden du gør det.

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 01-03-08 11:47

Fuldstændig korrekt som Eyvind siger. Har forøvrigt lige hentet samme Ubuntu og afprøvet

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 01-03-08 12:40

Du får allerede al den hjælp du behøver jeg vil kun understrege at en Ubuntu live cd, er et styresystem som kører selvstændig fra cd skuffen, Windows starter slet ikke, men du kan fra live cd godt gå til Windows mapper på den computer du kører den på

Kommentar
Fra : Clausvell

Dato : 01-03-08 13:07

Hej

jeg har nu formået at få ubuntu oversigtsmenuen frem i opstarten
og ændret sprog og skærmoplysning.

men når jeg står øverst og trykker enter
så går den ind i partetitioneringen, og derfra afbrød jeg installationen, da jeg ikke var sikker idet jeg gjorde

Kommentar
Fra : Clausvell

Dato : 01-03-08 13:09

den spørger om hvad jeg vil gøre om jeg vil bruge en hel disk eller partetitionere og etc... det kan da ikke være rigtigt ???

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 01-03-08 13:34

Nej det kan ikke være rigtig. jeg lægger lige min Ubuntu 7.04 i for at se efter ses om 2 minutter

Kommentar
Fra : Clausvell

Dato : 01-03-08 13:47

ok

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 01-03-08 14:01

Så er jeg på med Ubuntu live cd, huskede forkert og fik ikke valgt Dansk i første omgang, og så kunne jeg ikke logge på her, fordi jeg ikke havde dansk tastatur genstart og denne gang klikkede jeg F2 først og derefter Enter med Start or install Ubuntu markeret, der går nogen tid før styresystemet indlæses i computerens RAM, der er intet installeret nu, men jeg kan gå på nettet, og afprøve om min printer og brænder virker under Ubuntu, der ud over kan jeg "se" mine Windows mapper og eventuel hente og gemme filer i disse mapper, selvom jeg ikke har Ubuntu installeret.
Har du klikket på Install ikonen på skrivebordet ? Det skal du ikke før du er klar til at installere, kør nu bare Ubuntu live, indtil du er sikker på at det er noget for dig

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 01-03-08 14:02

Jeg gør akkurat som dig og den bruger lige noget tid på at blive indlæst og derefter er den klar efter et stykke tid. Sad for lidt siden på den måde og svarede på et par spørgsmål herinde fra. Alt fungerede. Har dog ikke afprøvet printer men ellers ok.

Kommentar
Fra : Clausvell

Dato : 01-03-08 14:10

jeg prøver det her igen så

Start med den CD
vælg F2 > Dansk
evt. F4 og indstil skærmopløsning

Lad den være markeret i toppen (highligted)
Enter

Nu ruller den ind i live udgave (installerer sig ikke)

men så skriver jeg det lige ned....det som den siger

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 01-03-08 14:20

Vi venter, men den siger altså ikke noget før du klikker på Install, du kommer ind på et brunt skrivebord og har dine genveje i øverste værktøjs linje, Firefox er tydelig med ikon, det er lige som Windows hurtig start der ligger nede til venstre, her er den øverst

Kommentar
Fra : Clausvell

Dato : 01-03-08 14:27

hej så er jeg her igen

men der er altså et eller andet helt anderledes

fordi der øverst i oversigtsmenuen installere i teksttilstand og så trykker jeg enter
så går den igang med at lede efter udstyr
så skanner den cd
så indlæser den yderlige komponenter
så søger den efter netværksudstyr
så sætter den netværk op
og viser at der to netværkshardware, trådløs og den anden fast(lan?)
så går jeg ud af det fordi jeg stadig fornemmer at den er gal
så kommere jeg ud i installationsemenuen
og så afbryder jeg
?

Kommentar
Fra : Clausvell

Dato : 01-03-08 14:31

jeg ved ikke om det har noget at sige at jeg brugte tyroll.dk som spejling ved downloadning ????
hvor i måske har brugt en anden`?

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 01-03-08 14:43

Det burde være den samme ISO du henter uanset hvor du henter, jeg hentede fra Sverige, prøv at nøjes med at vælge sprog under opstart, det lyder for mig underlig at du ikke bare kommer ind på skrivebordet, efter at du har trykket på F2 og valgt dansk, er den øverste linje som allerede er markeret, så ikke Start or install Ubuntu ? Så tryk Enter.
Forsøg igen, genstart: første valg F2 vælg dansk og tryk på Enter når linjen Start or install Ubuntu er markeret

Kommentar
Fra : Clausvell

Dato : 01-03-08 14:53

så har jeg prøvet igen

at trykke på f2 og sige dansk og der sker ingenting

hvad hedder din iso image fil ?
min hedder ubuntu-7.10-alternate-i386
lyder det rigtigt ?

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 01-03-08 14:54

Ser ind engang i aften, jeg holder Kandu pause, vil ud at nyde det gode solskinsvejr

Kommentar
Fra : Clausvell

Dato : 01-03-08 14:56

jeg tror osse lige jeg holder en pause
og smutter over får overrakt min Dosk award
den er vel velfortjent

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 01-03-08 14:58

Test på en Compaq bæebar med en standard ubuntu CD (tilsendt fra Holland)

Start comp med ubuntu CD ..................jeg sad og skrev så den rullede selv ind, men meldte fejl.
klik på grøn mand oppe i hjørnet - og du kommer ud igen

Om igen Start comp med ubuntu CD

F2 > Dansk
F4 > jeg vælger 1024X768x24
Markér "Start ubuntu eller installér ubuntu" som den nok allerede er.
...............................................................................................(Installere kan du først senere)
enter
Nu indlæses og testes en masse.
Der skulle gerne køre en ubuntu-brun bjælke frem og tilbage.
Efter ca. fem min. er ubuntu kørende i live tilstand. Men ikke i Dansk version, for det rettes først ved installation.
Der kan flyttes og hentes og gemmes filer på windows partitionen. Men vær forsigtig, for der kommer ingen advarsler.

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 01-03-08 14:59

Jeg hentede her: http://www.ubuntu.com/getubuntu/download?action=show&redirect=download lad prikken blive ud for Standard Personal Computer, vælg lokalitet og klik på den grønne Start Download, hvis det er en 64 bit maskine skal flytte prikken en linje ned

Kommentar
Fra : Clausvell

Dato : 01-03-08 15:01

hej eyvind

F2 > Dansk
F4 > jeg vælger 1024X768x24
Markér "Start ubuntu eller installér ubuntu"

det prøver jeg så

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 01-03-08 15:04

Min er hentet det samme sted som .o.v.n og den fungere bare.
Har gjort akkurat som Eyvind beskriver.

Kommentar
Fra : Clausvell

Dato : 01-03-08 15:21

Ok
folkens

nu må i ikke halshugge mig, men i skal alle sammen have et stort tak for jeres tålmodighed og jeres gode væsen..... men jeg er sgu osse en knoldsparker, fordi jeg lige kom til at se at jeg havde sat et flueben her
Check here if you need the alternate desktop CD. This CD does not include the Live CD, instead it uses a text-based installer.

Og så er det skisme da osse klart at man ikke kan få det til at virke

mvh

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 01-03-08 15:38

nåh nej ikke drille

Accepteret svar
Fra : o.v.n.

Modtaget 60 point
Dato : 01-03-08 15:54

Hvis du er rimelig sikker på at du vil prøve Ubuntu, så installer bare fra den cd du har, lad installtionen selv finde størst mulig fri plads, men lad være at slette Windows endnu, du kunne jo fortryde, dual boot fungerer udmærket

Kommentar
Fra : Clausvell

Dato : 01-03-08 16:02

ok o.v.n og alle andre
nu må jeg så finde ud af hvem pointene skal gå til

tak herfra

Godkendelse af svar
Fra : Clausvell

Dato : 01-03-08 16:04

Tak for svaret o.v.n..

så kom vi alligevel til en grund for alt det

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 01-03-08 16:25

Selv tak, jeg håber du bliver glad for Ubuntu, vi er en hel del som synes den er alletiders

Kommentar
Fra : Clausvell

Dato : 01-03-08 16:52

øh

ja hej igen

ved du hvad jeg gør ved denne besked jeg bliver mødt med når den starter med ubuntu´en
bcm43xx_microcodes.fw not available or load failed

jeg googlede det men kunne ikke blive klogere
jeg synes at kan forstå at det er noget wlan og er at der i forhen har været problemer med det kort

mvh

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 01-03-08 17:10

http://www.ubuntu.com/getubuntu/download

Desktop Edition
Ubuntu 7.10 - Supported to 2009

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 01-03-08 18:56

Ved ikke om det noget som jeg har oplevet der kom noget lignende som jeg bare ignorerede

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 01-03-08 19:10

Det lyder som dit trådløse netkort - at den ikke har drivere til.