/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
Sommerdæk
Fra : John_Dolk
Vist : 1804 gange
100 point
Dato : 27-02-08 21:31

Hej
Er der nogen herinde der kan anbefale mig nogle rigtige gode sommer dæk!
Evt. nogle links til reviews.
Størelsen er 185/65-15 hvis det hjælper.

Kommentar
Fra : iOliver2

Dato : 27-02-08 21:42

Michelin kommer med en ny model af sommerdæk nu her
de er klart til at anbefale!

Michelin Energy'saver.

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 27-02-08 21:46
Kommentar
Fra : iOliver2

Dato : 27-02-08 21:48

Nejnej suno, puha ikke daekonline.
Det er 2. sorteringsdæk hele bundet..
Michelin's dæk derinde er hvertfald anden sortering, dæk sendt ud af EU, hvorefter de er hentet tilbage.
Dette er testet af vores michelin konsulent på værkstedet vha. serienumre

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 27-02-08 21:48

Godyear Har jeg selv på min carevelle og er temmelig godt tilfreds

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 27-02-08 21:51

http://www.euromaster.dk/ der er jo en hel Jungle og det skal selvfølgelig ikke være anden sortering

Kommentar
Fra : iOliver2

Dato : 27-02-08 21:51

Ved ikke med goodyear og daekonline.
Men michelin ved jeg bare er 2. sorterings dæk på daekonline.

Men, hvis du skal have kvalitet's dæk burde det være en af 4 mærker
Bridgestone - Michelin - Continental eller goodyear.
Efter min mening.

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 27-02-08 21:52
Kommentar
Fra : iOliver2

Dato : 27-02-08 22:03
Kommentar
Fra : myg

Dato : 27-02-08 22:42

Continental eller Michelin vil være mit valg hvis ikke jeg skal se på prisen.

Pirelli og Dunlop har jeg kun haft dårlige erfaringer med.

Kommentar
Fra : stilkene

Dato : 27-02-08 23:43

Man kan ikke bare sige at et dæk er bedst.
Det kommer helt an på, hvad du forlanger af dine dæk. Er det lydløs komfort du vil have, er det vejgreb, er det god dræn af regnvand, er det mange kilometer, o.s.v.- o.s.v.. Det er sjældent du kan få det hele i det samme dæk, og til en hvilken som helst bil, - du har f.eks ikke oplyst om det er en gammel Volvo eller en moderne Honda du ønsker dem monteret på. Jeg vil anbefale at du taler med nogle stykker som handler og monterer dæk som deres daglige erhverv. De oplever at tale med kunder hver dag, og får en vis følelse for det.

Kommentar
Fra : Moggi

Dato : 27-02-08 23:50

iOliver2 - Er det din lokale dækforhandler der siger det? pga. han helst ser sig fri for konkurrence af daekonline?

Har meget svært ved at tro at store anerkendte dækproducenter vil lægge navn til at sende ringere dæk(2.sortering) andre steder hen.
Det ville da være moralsk forkasteligt.

Kommentar
Fra : iOliver2

Dato : 27-02-08 23:54

Stiklene ..
Jo, det kan man netop sige når det kommer til dæk.

De nævnte mærker har bare disse kvalifikationer. Der er selvfølgelig små forskelle, Bridgestones dæk, er erfaringsmæssigt mere lydløs end michelins. Men michelins har vundet diverse test i bremselængde. ( Det varierer meget i størrelse ) Her tænker jeg på Bridgestones LM25 & Michelins A3 - det er godt nok vinterdæk.
Men netop de nævnte mærker, i særdeles hed Bridgestone, Michelin & Continental er bare den tand bedre.

/iOliver2 - Handler til dagligt med dæk.

Kommentar
Fra : iOliver2

Dato : 28-02-08 00:15

Moggi ..
Nej det er vores michelin konsulent, som vi har et rigtigt godt forhold til på værkstedet, der har undersøgt det, for de leverer ikke selv til daekonline.
Jeg handler til dagligt med dæk.

Kommentar
Fra : stilkene

Dato : 28-02-08 01:35

Oliver, du kan ikke sige om et bestemt dækmærke har en bestemt kvalitet. For det første har de forskellige dækmærker forskellige mønstre og kvaliteter, også fordi et bestemt størrelse og mønster ikke er godt til alle biler.
I mine dage da jeg havde forretning, var det meget nemmere, da forlangte kunderne kun to ting, det var prisen (billig) og de skulle gå mange kilometer, og det var også sjældent at de to ting fulgtes ad.
I dag er der nok sat mere pris på f.eks. lydløse dæk, men der er da mange andre faktorer som spiller ind.
Og så ligger der det i det, at det dæk som er godt til en mands kørestil og bil, ikke nødvendigvis er godt til en andens bil og hans kørestil.
Desuden har Continental, som også er et anerkendt dæk, haft problemer med at deres karkasse skrider i trådene, så dækket bliver skævt, ved nogle bestemt dæktyper, og lige netop sådant dæk var min bil født med, og det var fra år 2001.
Derfor vil jeg forhøre mig, hvis jeg var i tvivl om hvad jeg skulle have monteret, - orintere mig med de som arbejder med dæk hver dag. Og gerne ikke kun en mand, for jeg kender også personer som anbefaler et bestemt dæk, fordi det er det de har mest avance på.

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 28-02-08 07:47

stilkene Vel talt

Kommentar
Fra : iOliver2

Dato : 28-02-08 17:15

Stilkene, det er de mærker der bliver anbefaldet overalt.
Men så gå du ned og køb nogle nankang dæk, hvis du absolut skal være så modsat i om hvad jeg anbefaler. Vi oplever stortset aldrig reklamationer, eller brok om disse mærker.
De er bare en tand bedre.. I øvrigt er det også altid disse mærker der ligger og kæmper i toppen af FDM's test.

Kommentar
Fra : stilkene

Dato : 28-02-08 17:32

Jeg er absolut ikke modsat af dig, iOliver, men kan du da ikke forstå, at jeg kun siger at du ikke kun kan anbefale et bestemt dæk til en bestemt kunde, - du ved jo ikke hvad han vil sætte pris på, at forlange af et dæk.
Jeg har lige købt 4 stk. Michelin Ecomoni, som kunne anbefales til min bil, efter de kreterier jeg vægter højest. - Og mine vinterdæk er Bridgestone, og det var ud fra de kreterier jeg kunne bruge på dette tidspunkt.
De før omtalte dæk, som jeg var uheldig med, som skred i karkassen var, Continental Eco Contakt, og se om ikke det skulle være gode dæk, jeg vil tro at de er ovre det problem, men min dækmand vidste det da han havde haft flere af den slags inde på værkstedet. Men du kan ikke anbefale et fremfor et andet, uden at vide hvad personen forlanger af komfort og evt slidstærkhed/prisnivo, og hvad ved jeg.
Så læs dog hvad jeg skriver.

Kommentar
Fra : John_Dolk

Dato : 28-02-08 22:17

Jeg kører i en Nissan Primera fra 98.
Jeg har kigget lidt på Michelins nye dæk energy saver og Uniroyals rallye 550.
Jeg lægger vægt på at dækkende ikke larmer særlig meget, at der er et godt vejgreb på tørt vej og et kort bremselængde.
Hvilke af de 2 vil de fleste anbefale, og hvorfor?
Hilsen J_D

Kommentar
Fra : stilkene

Dato : 29-02-08 07:44

Har ikke erfaring med nogle af dækkende, men ville så hælde til Michelin, - men igen lad din dækmand udtale sig, og gerne andre indenfor branchen.
Det ser ud til, at der i dette dæk specielt, også er tænkt på små biler.
http://michelin.occident.se/dk/main.htm

Kommentar
Fra : hjkofoed

Dato : 01-03-08 01:06

Citat
Oliver, du kan ikke sige om et bestemt dækmærke har en bestemt kvalitet. For det første har de forskellige dækmærker forskellige mønstre og kvaliteter, også fordi et bestemt størrelse og mønster ikke er godt til alle biler.

Nogle bilmærker kører markant bedre på et enkelt dækfabrikat, har ikke nogen forklaring, men har oplevet det et par gange.

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 01-03-08 01:16

Jeg har altid købt gode dæk af kendte mærker og har aldrig været uheldig med nogle ikke engang punkteret Bank Bank Bank under bordet

Kommentar
Fra : myg

Dato : 01-03-08 14:45

Uden at skele til prisen vil jeg absolut vælge Michelin, men jeg har tidligere haft UniRoyal, som jeg var udmærket tilfreds med.

Accepteret svar
Fra : HaeviHenning

Modtaget 100 point
Dato : 02-03-08 06:25

Nu har jeg lavet research på de 2 dæk og efter hvad jeg kan læse mig frem til er at Michelin dækket er en tand bedre. Foklaringen er meget forskellige fra de udelandske fora som jeg har søgt, så dem kan jeg ikke skrive her.

Godkendelse af svar
Fra : John_Dolk

Dato : 02-03-08 06:38

Tak for svaret HaeviHenning.
Respekt for at du gider at bruge din tid på mit spørgsmål.
John_Dolk