/ Forside/ Interesser / Dyr / Hunde / Spørgsmål
10  vaxen 2670
Kat og hund, erstatningsansvar
Fra : Randomboy
Vist : 1187 gange
20 point
Dato : 26-02-08 13:13

Er jeg erstatningsansvarlig efter hundelovens §8 hvis min hund, som jeg ellers har godt styr på, forskrækker en kat der som følge af forskrækkelsen påfører en personskade?

Kommentar
Fra : sokoban

Dato : 26-02-08 13:17

Tror det ikke, nærmere et spørgsmål om Moral.

Kommentar
Fra : kryds

Dato : 26-02-08 13:25

Det er jo ikke hunden, som forøver skaden. Hvor og hvordan skete "uheldet"

Kommentar
Fra : kryds

Dato : 26-02-08 13:48

Du kan måske have et problem, hvis din hund har været uden for eget matrikkel-nummer og været løsgående. Det hedder sig, " hunde og katte ikke må være løsgående, men skal føres i snor". Nu ser man yderst sjældent en kat i snor, hvorimod stort set alle hundeluftere har deres ven i snor. Hvis din hund har været løs i "ingenmandsland" kan du risikere bødeforlæg (hvis der en politi-anmeldelse) . Har katten været i snor risikerer du tilmed at få en dyrlægeregning. Har en fremmed kat været løsgående på forbudt område (din grund) kan du ikke lægges noget til ansvar.

Kommentar
Fra : sødprinsesse

Dato : 26-02-08 14:12

Jeg tror ikke at du har nogle form for ansvar, så længe din hund ikke forvoldt nogle skade på katten... rent fysisk...........
Ellers kan enhver jo komme og påstå at din hund udøver psykisk terror mod deres kat..............

Accepteret svar
Fra : Birgitta

Modtaget 20 point
Dato : 26-02-08 15:03

...Men det er jo derfor vi har en lovpligtig ansvarsforsikring på vores hunde? Hvad er problemet?

--Hundelovens §8:

Citat
§8. Besidderen af en hund er forpligtet til at erstatte den skade, hunden forvolder. Oplyses det at den skadelidende har medvirket til skaden, kan erstatningen dog nedsættes eller helt bortfalde.

Stk. 2. Det påhviler besidderen af en hund at holde den ansvarsforsikret. Forsikringsselskabet hæfter umiddelbart overfor skadelidte for erstatning efter stk. 1. Undtaget fra forsikringspligten er hunde, der holdes af statsmyndigheder, statsinstitutioner eller kommuner.

Stk. 3. Justitsministeren fastsætter efter forhandling med assurandørsocietetet nærmere regler til gennemføresle af stk. 2.

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 26-02-08 15:06

..Ups.. -kom til at trykke "send"..

--Hvis "skadelidte" ikke er kattens ejer, så er skadelidte jo uden skyld, og så dækker forsikringen personskaden.

Kommentar
Fra : vil.du

Dato : 26-02-08 15:11

Som udgangspunkt er hunden altid ansvarlig.

Men denne her er så spidsfindig at der kun er een måde at få det rigtige svar på - kontakt selvfølgelig dit forsikringsselskab!

Jeg vil tilføje at - hvis den person som katten har 'beskadiget' er en bekendt/ven af dig, så tag dog ansvaret så du ikke risikerer at miste et evt. godt venskab! Det er jo ikke din pengepung der bliver pillet ved.

Held og lykke og venlig hilsen
Dorthe

Kommentar
Fra : skagensnero

Dato : 26-02-08 15:23

Hej
Jeg syntes du måske skulle spørge hos Folsikringsoplysningen, de kan svare helt generelt på dit spørgsmål.

Når du får svaret vil det være fint om du lagde det ud her på siden, så andre fik glæde af svaret.

Mange hilsner

Fank

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 26-02-08 15:25

nå... det er nok et fake spørgsmål...

Randomboy har været "on and off" uden at kommentere indlæggene...
Ny bruger, -uden interesse i sin egen tråd.....

Kommentar
Fra : Randomboy

Dato : 26-02-08 15:38

Rolig nu, Birgitta. Jeg har ikke kigget på tråden før nu så jeg ved ikke hvad du taler om.
Nu var jeg ikke så klar i mit spørgsmål, men der er bare tale om et tænkt eksempel så det er måske lidt overilet at inddrage forsikringsselskab osv. Ville bare høre om der var nogen her på forummet der kunne komme med noget der mindede om et endeligt svar... Men tak for alle de hurtige svar i hvert fald.

Kommentar
Fra : maler-fidusen

Dato : 26-02-08 15:45

Da vi påkørte en hund i sommers som løb ud foran vores bil på en vej hvor man må køre 50 km i timen var det vores forsikring som skulle dække da hundejeren havde handlet simpelt uagtsomt. Den kom løbende ud fra en indkørsel som lå direkte ud til vejen og vi havde ikke en chance for at stoppe - men alligevel var det os som skulle dække.
Det må vel være lidt det samme - hunden forskrækker katten, katten skader en person, så er det vel personen selv som må dække da andre har handlet simpelt udagtsomt.

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 26-02-08 15:54

Narh... -Det er en sag mellem to forsikringer, Maler-fidus..

I sagen med katten er der kun hundens forsikring til at dække...

Fint at du er med os Randomboy.. Det må være væsentligt for spørgsmålet HVEM skadelidte er i dit tænkte scenarie? Er det kattens ejer? Eller fløj katten op i hovedet på hundens ejer? Eller røg den ud foran en bil? Så kan det være bilens forsikring, der dækker...

Du må komme med flere oplysninger for at få mere præcist svar..

Randomboy, man kan se, om du er på kandu eller ej...

Kommentar
Fra : ans

Dato : 26-02-08 17:23

Randomboy

Kom med et tænkt eksempel

Birgitta

Du kan ikke se om brugeren er online eller ej. Farven blå eller grå/sort skifter som vinden blæser, så det kan du ikke regne med.

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 26-02-08 17:27

nå...

Du er da blå nu, og du har lige været på...

Selvfølgelig bliver du ved med at være blå til jeg lader siden opdatere. Men hvis en bruger er blå så må brugeren da lige have været på. Og når brugeren så efterfølgende bliver grå igen, så må vedkommende da have logget af uden at kommentere indlæggene..

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 26-02-08 17:28

Katten kunne også have jaget en fugl op som hakkede i fjæset på en anden.
Er den så erstatningsansvarlig ?

Jeg kørte også en hund over for en del år siden og den bulede en forskærm, ejeren var selvfølgelig knust men så fattet at han straks pådrog sig skylden uden at jeg gavde sagt eet ord.

Kommentar
Fra : ans

Dato : 26-02-08 18:00

Citat
Men hvis en bruger er blå så må brugeren da lige have været på. Og når brugeren så efterfølgende bliver grå igen, så må vedkommende da have logget af uden at kommentere indlæggene..

Ikke nødvendig vis. Det er en fejl hos kandu.

En brugerprofil, som ikke har været logget på i år, står meget ofte som blå/online.
Så du kan ikke regne med de farver.

Godkendelse af svar
Fra : Randomboy

Dato : 26-02-08 19:07

Tak for alle svarene. De har, om end de ikke helt har besvaret spørgsmålet, givet stof til eftertanke hvilket jo også er godt nok.

Kommentar
Fra : liseaa

Dato : 27-02-08 18:44

hej!
Jeg er ked af at jeg ikke kan svare dig, da jeg ikke er juridisk kompetent il dette. Men jeg er ovenud træt af de ordtvister, som et alm. sprgsm. kan fremkalde.
Hvad er der sket med Kandu??? Det er jo decideret hadefulde indlæg,som vi må lægge øjne til!
Hvvorfor køre på hinanden(i går var det et rejsespørgsmål, der fik 2 medlemmer til at overgeare på hinanden) Hvis den slags skal fortsætte, gider jeg sgu ikke kandu mere. Trættekært af h. til. Det har vi jo nokaf i dagligen!!!!!!!! Så lav en side der hedder evt."spyt ud"
hilsen la