/ Forside/ Karriere / Erhverv / Markedsføring / Spørgsmål
10  arne.jako.. 250
Salg af alkohol og tobak
Fra : Westwod9830
Vist : 4810 gange
50 point
Dato : 24-02-08 19:18

Hvor gammel skal man være for at sælge Sælge alkohol og tobak?

Kommentar
Fra : refi

Dato : 24-02-08 19:31

Kommentar
Fra : ans

Dato : 24-02-08 19:33

Ja alderen er 18 år, men i hvilken forbindelse er det du tænker på !!

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 24-02-08 19:48

Hvis det er din butik skal du være myndig = 18 år.
At stå ved disken mener jeg det er 16 år. (ej sikker)

Kommentar
Fra : ans

Dato : 24-02-08 19:53

Citat
At stå ved disken mener jeg det er 16 år. (ej sikker)

Ja, hvis der er en på 18 år eller ældre til stede, som også er ansat i forretningen, og arbejder på samme tid som personen under 18 år.

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 24-02-08 19:54

Det kommer an på Nationaliteten bag foretningen

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 24-02-08 19:56

Nåe ja Ans - sådan var det.

Kommentar
Fra : jakjoe

Dato : 24-02-08 19:59
Kommentar
Fra : ans

Dato : 24-02-08 20:16

Når jeg læser dette

Citat
Nedenunder er en liste over det arbejde, som er tilladt for børn mellem 13 og 15 år:

Citat
Lettere ekspedition i mindre forrretninger, såsom kiosker, bagerbutikker og grøntforretninger.

Ja og i kiosker bliver også solgt alkohol og tobak, men en 13 årig kan da ikke bedømme om køberen er over 16 år

Fra denne side http://jobpatruljen.dk/loen_og_love/arbejdsmiljo/1315aarige.aspx

Men jeg mener stadig at der skal være en på 18 år eller mere til stede i forretningen, hvis der sælges alkohol eller tobak.

Westwod9830

Kunne du ikke uddybe dit spørgsmål. Har du oplevet at en mindreårig har solgt tobak og spiritus, hvor eller !!!!

Kommentar
Fra : jakjoe

Dato : 24-02-08 20:24

ans> Mit link starter med denne tekst !

Citat
Skarp kritik af børnearbejde i butikker
Ny bekendtgørelse gør klart, at unge ned til 13 år må ekspedere alene i butikker.

mvh
jakjoe

Kommentar
Fra : ans

Dato : 24-02-08 20:34

jakjoe

Nu har jeg lige læst dit link, det er da ikke til at holde ud, at det er lovligt at børn i den alder må have ansvaret for en kiosk jeg er færdig.

Tidligere skulle der være en ansat på 18 år eller mere i forretningen.

Kommentar
Fra : jakjoe

Dato : 24-02-08 20:42

Det er jo ikke døgnet rundt !

Unge under 18 år, er der også "begrænsninger" for hvad tid på døgnet de må arbejde alene o.s.v.

http://www.at.dk/sw4970.asp

mvh
jakjoe

Kommentar
Fra : Westwod9830

Dato : 24-02-08 20:45

Det er ganske enkelt fordi jeg er blevet tilbudt en kiosk... Men der er delte meninger her om hvordan loven er med mht. til salg af alkohol. Har bl.a. hørt man skal ha en beviling der kræver man er 25 år, Er det rigtigt?

Kommentar
Fra : ans

Dato : 24-02-08 20:51

Citat
Alkoholbevilling
For at få alkoholbevilling skal du have næringsbrev og være mindst 25 år, dog kun 23 år, hvis du er uddannet i branchen. Du må ikke være umyndiggjort, under konkurs eller gået i betalingsstandsning.

http://www.startvaekst.dk/SaerligeTilladelser

Men men men jeg kan ikke glemme at man kun behøver at være 13 år for at sælge det i en kiosk.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 24-02-08 21:07

Det er rigtigt at man må arbejde i kiosk når man er 13 år, men jeg har ikke hørt om nogle der vil have at en 13 årig har ansvaret for sådan et job (altså nok undtaget anden herkomst osv).

I de forretninger/kiosker jeg kender til, står en under 18 år altid sammen med en over 18 år

Kommentar
Fra : HelleBirgitte

Dato : 24-02-08 21:15

Unge under 18 år må heller ikke arbejde efter kl. 18 i bagerbutikker, kiosker, grillbarer, videobutikker, tankstationer o.l., medmindre den unge arbejder sammen med en person over 18 år.Der er også regler for, hvilken slags arbejde unge må udføre. Reglerne er til for at hindre ulykker og arbejdsskader. Unge under 18 år må generelt kun udføre lettere arbejde, dvs. ikke arbejde med tunge løft, farlige maskiner eller giftige stoffer.

http://www.ug.dk/Erhverv/Arbejdsmarked.aspx?article_id=arbm-arbejdsmiljoe#q5

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 24-02-08 21:17

Citat
tunge løft

Dem der har skruet loven sammen, skulle prøve at gå med reklamer, eller være flaskedreng/pige

Accepteret svar
Fra : jakjoe

Modtaget 50 point
Dato : 24-02-08 21:24

Næringsbrev kan udstedes til myndige personer, altså være fyldt 18 år.

Alkoholbevilling, er hvis du skal drive en virksomhed med udskænkning i lokalerne, og du skal derfor være fyldt 25 år., altså ikke for at drive en kiosk med salg af øl, vin og spiritus !

http://eogs-lw.lovportaler.dk/showdoc.aspx?docId=Lov19750601-full

Citat
Kapitel 2
Almindelige bestemmelser
§ 2. Personer har ret til at drive næring som nævnt i § 1, stk. 1, nr. 1-3, når de:1) har bopæl i Danmark og
2) er myndige eller efter værgemålsloven har fået tilladelse til på egen hånd at drive vedkommende næring.

mvh
jakjoe

Godkendelse af svar
Fra : Westwod9830

Dato : 01-03-08 09:51

Tak for svaret jakjoe.

Kommentar
Fra : jakjoe

Dato : 04-03-08 07:11

Jeg siger også tak.

mvh
jakjoe