/ Forside/ Teknologi / Hardware / Skærme / Spørgsmål
10  peet49 1562
DVB-C
Fra : Hvidtiger01
Vist : 609 gange
50 point
Dato : 23-02-08 19:37

Nu sidder jeg her og overvejer at købe et nyt lcd tv på 37 tommer, da det gamle tv snart ikke kan længere. Jeg har stofatv, så skal leje en zaptorboks (DVB-C) for at få alle kanalerne digitalt. Men den er dælme dyr. Jeg har set, at man kan få skærme med to digitale tunere indbygget til billigere penge. Der er en DVB-T og en DVB-C tuner indbygget. Vil det sige, at jeg ikke behøver sådan en boks hvis der er en DVB-C tuner indbygget i tvét for at få digitalt billed?

Mvh Hvidtiger

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 23-02-08 19:44

fuldstændig korrekt

DVB-C er til kabel tv
DVB.T er til antenner

Kommentar
Fra : punkler

Dato : 23-02-08 19:45

ja, du kan modtage det digitale billede direkte, udenom den digitale modtager... Vær dog opmærksom på, at TDC har sit eget system hvor du modtager et kort som skal benyttes i den digitale tuner - det har tv'et sikkert ikke...

Kommentar
Fra : Hvidtiger01

Dato : 23-02-08 19:49

Oki!.. Jamen hvorfor køber folk med kabeltv ikke bare sådan et tv med en DVB-C tuner indbygget istedet for at leje en boks (zaptor i mit tilfælde) til helt vild mange penge, hvis de gerne vil have fuld udbytte (Digitalt) af det nye lcd tv!?.. Så hvis jeg investere i sådan et kan jeg se alle mine kanaler i digital tilstand?

Kommentar
Fra : Hvidtiger01

Dato : 23-02-08 19:52

Nej så skal det have indbygget common interface hedder det vidst. Har stofa som udbyder, men ved ikke om man skal leje sådan et kort hos dem. Er det en form for en nøgle der er i det kort?

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 23-02-08 19:52

alle signaler i DVB-cC bæliver konverteret til digitale så ja det skal du da endelig gøre.

Folk køber vel bare en digital boks pga uvidenhed. Den kan dog bruges til et analog tv og er trods alt billigere end et fladskærms tv.

Kommentar
Fra : Hvidtiger01

Dato : 23-02-08 19:54

Det er rigtigt, men kan ikke se hvorfor man så skal leje sådan en boks hvis man har et analog tv.

Kommentar
Fra : buch78

Dato : 23-02-08 20:15

Det digitale signal er ikke det eneste at tænke på.. fx. bliver der lavet om på DVB-T inden for et par år. det er kodninger/komprimeringen du skal kigge mest på. og det kan være svært at finde rundt i.

Accepteret svar
Fra : refi

Modtaget 60 point
Dato : 23-02-08 20:19

Det skal man heller ikke...

Fjernsynet skal under alle omstændigheder kunne udnytte zapperboksen....

Du får IKKE digitalt kabelTV blot fordi du har et fjernsyn der kan modtage det.....

Det er som med alt andet her i livet noget man betaler extra for

http://www.stofa.dk/showpage.php?mid=44

Og disse priser er UDOVER det "normale" kabelTV (visse kanaler overlapper, men giver IKKE rabat)

Godkendelse af svar
Fra : Hvidtiger01

Dato : 23-02-08 20:24

Tak for svaret refi.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 23-02-08 20:25

Citat
fx. bliver der lavet om på DVB-T inden for et par år.

En af grundene til det ikke betaler sig selv at investere i udstyr....

Det udstyr du køber er KUN brugbart til egen satelitmodtagelse (eller de danske gratiskanaler) alle andre kanaler kræver under alle omstændigheder abo - og udstyret følger som regel med GRATIS....