/ Forside/ Interesser / Fritid / Foto / Spørgsmål
10  Nordsted1 2955
Arrangér billeder efter dato?
Fra : MentaFox
Vist : 709 gange
68 point
Dato : 22-02-08 15:02

Hej, jeg har lidt over 1000 billeder fra 3 forskellige kameraer jeg vil have sorteret efter dato (altså hvornår de er taget), og derefter have dem brændt ned på en DVD.
Men af en eller anden grund vil windows ikke sortere dem efter dato når de ikke er fra kun ét kamera?
Nogen der har en løsning på dette, eller kender et program der kan sortere dem således?

PS: Ved ikke om dette er den rigtige kategori..

Kommentar
Fra : fotowig

Dato : 22-02-08 15:07

Photoshop elements 5 & 6 Har en "billedorganiseringsdel" der kan, og gør det godt! Men der findes sikkert også gratis alternativer. Jeg har dog ikke selv gjort meget ved dem, da jeg finder dem alle for bøvlede.
Men Irfan Wiew er netop lavet til at håndtere billedfiler og organisere dem, så det er mit bedste bud i den gratis ende. Jeg ved det pgså bruges af mange professionelle, så det kan ikke være helt tosset.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 22-02-08 15:22

Hvis billederne er gemt under de datoer de er taget er det da bare at trykke på kolonnen - så sorterer den efter det i stedet for navn...

Accepteret svar
Fra : Stouenberg

Modtaget 78 point
Dato : 22-02-08 15:23

http://picasa.google.com/

- god weekend...

Kommentar
Fra : refi

Dato : 22-02-08 15:24

Hvis det er i brændingsprocessen du tænker på - skal du omdøbe billederne - de bliver ALTID brændt i navne/nummer rækkefølge.....

Kommentar
Fra : MentaFox

Dato : 22-02-08 16:09

fotowig (eller andre), jeg har lige hentet irfanview, men hvordan kan jeg importere alle 1000 billeder til det på én gang?

Kommentar
Fra : fotowig

Dato : 22-02-08 17:17

Dér kan jeg ikke hjælpe. Jeg kender ikke irfanwiew, har kun hørt det positivt omtalt. Men mon ikke du kan gå ind i file og import?

Kommentar
Fra : IBM760

Dato : 22-02-08 17:51

MentaFox, du skal ind under "File" - "Batch Convertion/Rename" og her vælger du den mappe det drejer sig om.

Derefter vælger du f.eks. "Add" eller "Add all" - når du så har udvalgt de ønskede filer (de fremgår af rammen i venstre side) - så vælger du "Sort files" på den ønskede måde (f.eks. dato).

Derefter kan du så foretage rename til et nyt "Output direktory" - på den måde overskriver du ikke de originale billeder. - Du får overført dine billeder med nyt navn ved at vælge "Batch rename". Inden har du selvfølgelig sat "Batch rename options".

Godkendelse af svar
Fra : MentaFox

Dato : 24-02-08 20:51

Tak for svaret Stouenberg.
tak for alle de gode svar, men jeg valgte denne's forslag :)