/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / MacOS / Spørgsmål
10  hawaii7 570
Macos gratis??? prøve?
Fra : Gizmo1226
Vist : 648 gange
200 point
Dato : 22-02-08 09:29

jeg har altid kørt med windows, og har prøvet mac en gang, har forelsket mig lidt i systemet.
så jeg vil høre om man kan downloade macos som en gratis prøve, ligeglad med hvordan jeg kan få det.

//Gizmo

Kommentar
Fra : UlrikB

Dato : 22-02-08 10:01

Nej, du kan ikke Mac OS 10.5 gratis. Det koster ca. kr. 1.000,-
Dog kan jeg selvfølgelig ikke udelukke at du kan stjæle en pirat-kopi et eller andet sted på nettet, men det er ikke noget jeg vil hjælpe dig med her.
Men heldigvis følger Mac OS 10.5 jo med hver eneste Apple computer, så hvis du har købt en computer som kan bruge Mac OS X, så har du også allerede købt Mac OS X. Og får altså kun brug for at købe det hvis din Apple computer er så gammel at du ikke kan få en gratis opdatering.
At forsøge at kører Mac OS X på andet end en Apple computer kan ikke anbefales.

Kommentar
Fra : Gizmo1226

Dato : 22-02-08 14:30

jeg vil prøve det lidt... og så måske købe en apple.
er der ikke en gammel vertion som jeg kan downloade en prøve af gratis ?

Kommentar
Fra : 778738

Dato : 22-02-08 15:31

Lad mig lige supplere UlrikB.

Jeg vil meget stærkt betvivle, du overhovedet vil kunne finde en pirat-kopi af Mac OS på nettet, og selv om det skulle lykkes, vil det alligevel ikke kunne køre på en Windows-maskine.

Apples styresystem er et ægte ikon-baseret styresystem, hvorimod Windows IKKE er et styresystem, men et afviklingssystem. Hvis du sletter Windows, vil din maskine stadig kunne fungere, fordi det, der styrer den, er DOS (Disk Operation System), som IBM for mange år siden lancerede med deres PC'er (Personal Computer), da de supplerede erhvervslivet med det private marked.

Det vil du kunne overtyde dig om ved at gå ud i »Command Prompt«, d.v.s nederste led i maskinen C:>. Det er altså DOS, der får maskinen til at køre. Før Windows blev opfundet af Bill Gates, skulle man selv skrive alle kommandoer i form af bogstavkombinationer. Så Windows er altså en efterligning af Apples Operativ System.

Da Apple introducerede deres computer - Mac (= Macintosh), var vi nogle, der fik noget at tænke over. Jeg så Mac første gang på messen i Bella Centret i 1985/86, og som DOS-mand (COBOL-programmør) var jeg godt klar over, at vi stod overfor en revolution af de helt store.

Hvis du investerer i en ny Mac, vil du, som Ulrik rigtigt skriver, få nyeste version OS 10.5 med - ellers kører maskinen ganske enkelt ikke; at den også vil kunne køre Windows og alle programmer, der afvikles af Windows, er et supplement, men det er der ikke noget nyt i.

Alle Mac'er har altid kunne læse og formattere i DOS. D.v.s. når en kollega - før email var opfundet - f.eks. sendte en diskette med en tekst skrevet i Windows-versionen af Microsoft Word, puttede jeg disken ind i Mac'en, åbnede filen, skrev hvad jeg ville, lukkede filen og returnerede disketten. Problemet opstod først, hvis jeg tog en at mine egne disketter og forinden glemte at formattere den i DOS.

For flere år siden tvang udviklingen Bill Gates til at opfinde et program, der gjorde, at man på Mac kunne installere en kunstig PC'er, der kørte Windows. Jeg har en »Virtual PC for Mac« med Microsoft Windows XP Professional og hele den tyrkiske musik liggende på Mac, men bruger den kun til de hjemmesider, hvis konstruktører kun formår at få tingene til at køre i Windows.

Jeg har kørt på Mac siden 1988, og har såmen stadig min gamle Mac Classic. Eneste grund til, at den ikke længere kommer på nettet, er, at jeg har ADSL-forbindelse; den kan kun køre på et 56K modem, men med lidt besvær kunne jeg da godt koble den via et netværk.

Hvis du gerne vil slippe for virus og alt det bras, så skift til Mac. Sidst, nogen forsøgte sig med en Mac-virus, var tilbage i 1991, så vidt jeg husker, men efter Apple intoducerede OS 10, der er UNIX-baseret, er der da en mulighed, men det er absolut ikke let, foruden at der skal være nogle spredningsbetingelser til stede, som kræver en aktiv medvirken fra den enkelte Mac-bruger, før det vil lykkes.

Kommentar
Fra : Stouenberg

Dato : 22-02-08 15:43
Kommentar
Fra : 778738

Dato : 22-02-08 16:07

Kommentar til Stouenberg.

Jeg er helt med på den der. Det var faktisk derfor, jeg formulerede sidste afsnit, som jeg gjorde.
Hvis du går ind på http://newz.dk/foerste-mac-os-x-virus eller især http://www.ambrosiasw.com/forums/index.php?showtopic=102379, vil du bl.a kunne se betingelserne for at få »tingen« indendøre.

Kommentar
Fra : Gizmo1226

Dato : 22-02-08 22:45

jeg håbede på at de havde lavet ligesom windows, udgivet nogle betaer man kan lege med.
men det lader ikke til at være tilfældet.

Kommentar
Fra : 778738

Dato : 22-02-08 23:17

Nej, det er fordi, der jo ikke - som med Windows - blot er tale om et program, der kan afprøves, men et regulært styresystem. Nu ved jeg ikke, hvor i landet du befinder dig, men prøv at undersøge om der ligger et Apple Center i nærheden. Der vil du kunne gå ind fra gaden og i fred og ro - alene eller med en kyndig ekspedient ved din side - »lege« med en Mac lige så længe, du har behov for det.

Som jeg skrev tidligere, fungerer et Mac-styresystem kun på Apple-maskiner, så alverdens betaer eller piratkopier ville ikke hjælpe dig en døjt, hvis du kun har en Windows-maskine.

Kommentar
Fra : Gizmo1226

Dato : 24-02-08 11:38

okay... jeg bor ca. midt på djursland, så det ville være godt for mig vis der var sådan et apple center i grenå, randers eller århus...

Kommentar
Fra : 778738

Dato : 24-02-08 12:27

Apple Center Office Line A/S
Tlf. 70 21 53 50
Fredens Torv 2
8000 Århus C

Accepteret svar
Fra : 778738

Modtaget 200 point
Dato : 24-02-08 12:43

Rettelse:

Det hedder Humac A/S
Fredens Torv 2
8000 Århus C
Tlf.:    70 21 53 53
Fax:    70 21 53 51

Humac er en landsdækkende forretningskæde, der især har specialiseret sig i løsninger for
studerende, så hvis du tilhører den race, hvilket jeg selv - min »høje« alder til trods - gør,
er du rigtig godt hjulpet.

Godkendelse af svar
Fra : Gizmo1226

Dato : 25-02-08 07:46

Tak for svaret 778738.
jeg vil så tage ud og "lege" når jeg lige får tid.