/ Forside/ Interesser / Helbred / Misbrug / Spørgsmål
10  25 300
Alkohol
Fra : Bonnie84
Vist : 1082 gange
50 point
Dato : 21-02-08 21:40

hva skal man gøre for at hjælpe et der drikker stort set hver ´dag
det hjælper ikke og snakke med vedkomne
for vedkomne vil ikke indse at han har et problem

Accepteret svar
Fra : HelleBirgitte

Modtaget 60 point
Dato : 21-02-08 21:52

uha det er svært............ men du kan få nogle råd her

En alkoholiker opfatter som regel ikke sig selv som en person med et alkoholmisbrug.

Selv om de nærmeste prøver at tale med ham om hans alkoholmisbrug, benægter han at det overhovedet eksisterer. Det er derfor det kan være svært at motivere en alkoholiker, du kan kontakte os for at på profecionel hjælp til motivationen.

Som pårørende er det deprimerende at se på udviklingen af et alkoholmisbrug, som pårørende er det vigtigt at søge hjælp således at den pårørende ikke stirrer sig blind på alkoholmisbruget.

Mange søger hjælp hos lægen som noget af det første, ofte tager denne proces nogle år. Efter lægen antabuskur og psykologens terapi samt psykiaterens antidepressive medicin, efterlades de pårørende med en følelse af håbløshed.

Tilvænningen hos de pårørende medfører ofte en vis accept af et alkoholmisbrug. De pårørende håber på et alkoholmisbrug i bedring elle et der kan styres. Det vil i mange familier ende med skilsmisse, hvis der ikke søges professionel hjælp til at komme ud af alkoholmisbruget.

læs mere her http://www.mollen.dk/Alkoholmisbrug.htm

Held og lykke

Kommentar
Fra : CCjunior

Dato : 21-02-08 21:53

Der er masser af steder man kan henvende sig for at få ordentlig råd.. der er ingen herinde som er psykologer.
http://www.google.com/search?sourceid=navclient&ie=UTF-8&rls=HPEB,HPEB:2007-47,HPEB:en&q=alkohol+problem

Kommentar
Fra : jeb3

Dato : 21-02-08 22:40

Det er ekstremt svært at hjælpe en, der ikke har inset de har et problem.
Det første skridt på vejen er jo nemlig at indse der er et problem.

Hvad du kan/bør gøre afhænger af dit forhold til personen.
Hvad er jeres forhold?
Så er det nemmere at give et råd.

Jeg har selv og har haft det meget tæt på mig.

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 21-02-08 22:45

Jae en fast grundregel mht til alt misbrug eller misligeholdelse af kroppen er At man ikke kan hjælpe en der ikke vil hjælpes.

Kommentar
Fra : jeb3

Dato : 21-02-08 22:56

Suno eller en der ikke endnu ved, de har brug for hjælp.

Og selv når de ved det og vil hjælpes er det ikke nogen dans på roser.

Man skal overveje meget nøge om man er behandler eller støtte.

Men igen... det afhænger af hvilket forhold man har til personen

Kommentar
Fra : dova

Dato : 21-02-08 22:56

Det kan du ikke...kun vedkommende kan hjælpe sig selv.

Første skridt er at han indser han har et problem.

Næste skridt er, at han er villig til at prøve at gøre noget ved det.

Næste skridt igen er at han søger hjælp til det.

I den rækkefølge....og hvis første skridt ikke er opfyldt, kan ingen hjælpe en alkoholiker.

Man bør slet ikke prøve på det , ikke gøre det til dit eget problem,

Det bedste er faktisk at vende ryggen til, og lade personen passe sig selv......

Kommentar
Fra : Bonnie84

Dato : 21-02-08 23:02

Til jeb

vi har kommet sammen
jeg kunne ikke blive ved med at klare at han drak
men jeg vil gerne hjælp alligevel

Godkendelse af svar
Fra : Bonnie84

Dato : 21-02-08 23:06

Tak for svaret HelleBirgitte.

Kommentar
Fra : sødprinsesse

Dato : 21-02-08 23:11

Hej

Prøv at tjekke denne side - der er der mange med de samme spørgsmål, folk med en hel del erfaring.. og sikkert en masse viden du godt kan bruge.

http://premium.netdoktor.com/dk/discussion/category/index.jsp?categoryId=87

Du skal huske på at en misbruger er det, fordi personen gemmer sig væk ... oftest fordi der er noget i den virkelige verden, personen ikke kan og tør se i øjnene...
Jeg har selv haft flere misbrugere tæt inde på livet, og hvad der hver gang er gået op for mig, er at misbrugere for alvor har brug for hjælp, når de begynder at give andre skylden for at de drikker, tager stoffer og andre ting....
Som samlever kan det være "du driver mig til vanvid, det er derfor jeg drikker".... "jeg løber rundt fra morgen til aften for at få familien til at fungere, så jeg er nødt til at ryge hash om aftenen, for at kunne slappe rigtigt af"...........

Jeg håber det lykkes for dig at hjælpe personen, men HUSK at passe på dig selv i forløbet!!

Kommentar
Fra : jeb3

Dato : 21-02-08 23:28

Det er vigtigt du gør op med dig selv, at du IKKE er behandler.

Din eks SKAL i behandling.
Og du må være hård.

Vil Han/hun ikke det, skal du sige... Jeg er glad for dig som ven, man vil ikke se på det her. Du og jeg fortjener bedre. Jeg vil gerne snakker med dig igen, når du er i behandling.
jeg vil gerne støtte dig mens du er i behandling.
Og så skal du gå.
Det gør ondt, men det er man nødt til.
Det er det eneste der muligvis kan få deres øjne op.

Når/hvis han/hun så kommer i behandling skal du støtte. Ikke med medynk, men ved at sparke hårdt og brutalt i hans/hendes bagdel. Igen og igen og igen og igen og igen og igen og igen...

Det tager MEGET lang tid.
og en gang alkoholiker... altid alkoholiker.

Uanset hvor længe han/hun har været tør, så er faren lige om hjørnet.

Men du er nødt til at vender personen ryggen, for at få ham/hende til at indse, at problemet er der. Få evt. flere med.
Du må jo også kende familien? Få dem med.
Snak med alle først.
Ring til hans/hendes læge.
Få alle de brochurer og telefonnumre til kontaktsteder du kan. Og lad så bomben springe.
Det skal de andre også gøre.

Kommentar
Fra : HelleBirgitte

Dato : 22-02-08 07:35

selv tak - held og lykke - husk nu at passe på dig selv.

Kommentar
Fra : Bonnie84

Dato : 22-02-08 07:50

Tusind tak for alle de pæne svar. KNUS til alle

Kommentar
Fra : A-R-Ana

Dato : 20-04-08 16:41

Ja altså min far er alkoholiker.. og ja vi har prøvet i nu mange mange år at få ham til at stoppe.. men først nu.. sker der noget.. og ja.. tro mig det er rigtig rigtig ondt.. men mine forældre måtte skilles.. jeg måtte skride.. og efter et halvt år hvor han kun har haft min søster som valgte at være medmisbruger (Det hedder det fordi hun bliver ved med at være der og ja det e jo på en måde at støtte hami hans alkohol) Hvor min far var ved at begå selvmord levede at alkohol.. han kom ned på 52 kg. :S
Men først nu er der ved at ske noget..

Og du skal jo først få ham til at indse han har et problem.. nu ved jeg jo ikke om det er en du kender.. din mand/kone et familiemedlem???
Men ja.. kan fortælle dig det ikke hjælper du blir hos personen.. han skal HHHHEEEEELLLLTTT ned på bunden.. og tro mig.. det er en kamp uden lige.. du vil ha løst til at dræbe personen.. der vil komme meget had osv. MEN DET ER DET HELE VÆRD! Jeg sidder hos min far nu og har det faktisk bedre hos ham end min mor!! Kæmp for det.. det kan være han indser sit problem i morgen og det kan være det går 10 år!!

held og lykke !!

Jeg håber virkelig ikke du giver op.. det skal nok lykkes dig