/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
afbrænde haveaffald ?
Fra : Rodrigo
Vist : 2596 gange
50 point
Dato : 20-02-03 14:11

Hej
Nogen der ved hvordan det er med at afbrænde haveaffald, om man må det, og hvor meget, hvornår osv. ( i parcelhus område ) Jeg har en masse buske/gammel hæk/små træer osv... ?

Hvor længe skal det ligge for at kunne brænde sådan rimelige godt ?

Kommentar
Fra : per0702

Dato : 20-02-03 14:19

Afbrænding af haveaffald i parcelhusområde er forbudt. Kommunen har i de fleste tilfælde en haveaffaldsordning for disse områder. Her kan man enten gratis eller mod mindre årligt gebyr komme af med sit haveaffald.

Kommentar
Fra : rcn

Dato : 20-02-03 14:23

Hej Per
Her du helt sikker på det???
Jeg bor godtnok ikke i paracelhus, men har en kolonihave, som vel godt kan sammenlignes, og der er det tilladt inden for et begrænset tidsrum. Vi har fået en folder udleveret fra brandværnet, der angiver retningslinierne.

Så, Rodrigo. Måske skulle du spørge dit lokale brandværn. De ved helt sikkert besked om hvad der er gældende i dit område.

Rikke

Kommentar
Fra : Franksp

Dato : 20-02-03 14:41

Hej Rodrigo

Ja, Per er lidt for hurtig med sit formodede svar. Nogen lærer det åbenbart ikke. Eller også vil De ikke.

Her kan du se reglerne for haveafbrænding:

§9 Afbrænding af affald
Afbrænding af affald er kun tilladt på dertil godkendte anlæg.

Stk. 2. Private grundejere kan på egen grund afbrænde haveaffald: stammer (brændestykker), grene og grenstykker, kviste, kvas og visne plantedele.

Stk. 3. Afbrænding skal ske i tidsrummet fra solopgang til solnedgang og må kun finde sted i april og oktober måned.

Stk. 4. Haveaffald må endvidere afbrændes den 23. juni (Skt. Hans Aften).

Stk. 5. Afbrænding jf. stk 3, og stk. 4 skal ske således, at den ikke kan give anledning til ulempe for omgivelserne.

Stk. 6. Afbrænding af haveaffald skal i øvrigt ske i overensstemmelse med Justitsministeriets bekendtgørelse nr. 900 af 7. december 1999 om brandværnsforanstaltninger ved afbrænding af halm, kvas, haveaffald og bål m.v.

Med venlig hilsen
Franksp

Kommentar
Fra : gasmanden

Dato : 20-02-03 16:42

reglerne for haveaffaldafbrænding er forskellig fra kommune til kommune

men i de fleste kommuner er det forbudt at brænde af

hvis man ikke bor i landzone.

Kommentar
Fra : Franksp

Dato : 20-02-03 21:00

Min kommentar er uddrag af reglerne i Odense Kommune, som er en meget GRØN kommune, en af Danmark's bedste hvad renovationsforhold angår. Det er er ikke helt rigtigt, at det i de fleste kommuner - som ikke er landkommuner - er forbudt.
Tidsrummet, hvor man må, er meget indskrænket. Her i Odense indskrænket til april og oktober måned, samt Sankt. Hans aften. Da jeg ved at Odense KOmmune har valgt at følge standard-reglerne, vil jeg tro, at det er de samme regler i de fleste kommuner i Danmark.

Franksp

Kommentar
Fra : Franksp

Dato : 04-03-03 23:45

Hej Rodrigo

Har du tænkt over, at du aldrig har lukket dit spørgsmål?
Bare en venlig ..........

Med venlig hilsen
Franksp

Kommentar
Fra : AZerikrc

Dato : 26-03-03 22:48

Jeg har en lille kvashugger. Den hugger jeg grene, buske til spåner, Lader det knastørre, hvorefter jeg bruger det til optænding, og suplement i Brændeovnen. Træer laves til brænde. Slår to fluer med et smæk fjerner affaldet og sparer på energien. Andet organisk Affald komposterer i kompostbeholdern.

Kommentar
Fra : wraith

Dato : 15-04-03 18:57

Man kan jo osse bare brænde skidtet af efter mørkets frembrud.

Kommentar
Fra : fjordglimt

Dato : 19-04-03 19:57

Hej
Der er flere steder der er blevet forbudt med at brænde haveaffald af nu da det er ved at blive så tørt, men du kan henvende dig til komunen for at høre om du må.

Mvh fjordglimt

Kommentar
Fra : ans

Dato : 14-06-03 19:06

Hver kommune har sine egne regler. Du skal forhøre dig hos teknisk afd. i den kommune, hvor du bor. Jeg tror at du på nuværende tidspunkt er kommert af med det haveaffald
Jeg bor selv i Københavnsområdet, der er det tilladt at brænde haveaffald af. Hvis du bor i en kommune, hvor det ikke er tilladt, kan du altid søge om dispentation.
mvh ans.

Er dit spørgsmål stadig åbent?

Kommentar
Fra : Svend17

Dato : 01-07-03 00:00

Lej, køb eller lån en kompostkværn og kør alt, hvad der er for småt til en brændeovn, igennem den. Det produkt, der kommer ud af det, lægger du under buske og i bede. Gerne i et tykt lag. Der omsættes materialet i løbet af nogle år. Afbrænding er da spild af nyttigt organisk materiale.

NB: Mange kompostkværne larmer, så tag hensyn til dine naboer mht. tidspunkt.

Kommentar
Fra : Svend17

Dato : 01-07-03 00:00

Lej, køb eller lån en kompostkværn og kør alt, hvad der er for småt til en brændeovn, igennem den. Det produkt, der kommer ud af det, lægger du under buske og i bede. Gerne i et tykt lag. Der omsættes materialet i løbet af nogle år. Afbrænding er da spild af nyttigt organisk materiale.

NB: Mange kompostkværne larmer, så tag hensyn til dine naboer mht. tidspunkt.

Kommentar
Fra : bdtd

Dato : 24-07-03 09:56

kommunen du bor i, har materiale omkring afbrændning af haveaffald....

Kommentar
Fra : stig54

Dato : 28-08-03 14:45

Skal spørgsmålet ikke snart lukkes

Kommentar
Fra : Franksp

Dato : 29-08-03 21:22

Da jeg er meget sikker på, at dette spørgsmål aldrig bliver lukket skriver jeg bare denne kommentar, for at få lejlighed til at fjerne "fluebenet" så jeg ikke får flere mail.

Med venlig hilsen

Frank

Kommentar
Fra : ingelein

Dato : 01-03-04 15:16

Der er ingen, der har svaret på om haveaffaldet skal være tørt inden det bliver futtet af, hvis du altså må brænde af i din kommune. Vi brænder gerne af, når vindretningen passer sådan at vi ikke generer naboerne, Når man har fået gang i bålet, gerne med et par aviser, evt. iturevne papkasser, er det underordnet, hvor tørt affaldet er. Vi brænder også nyafklippede grene. Efter anskaffelsen af en kompostkværn er affaldsbunken til afbrænding blevet meget mindre, min der er altid rosengrene, kristtjørn og andet, som vi ikke vil/kan jage igennem kompostkværnen.

Kommentar
Fra : stig54

Dato : 01-03-04 16:06

Jeg fjerner også fluebenet, vorherrebevares

Kommentar
Fra : Jagd

Dato : 18-10-04 08:32

Flyt dog til FYN! Der afleverer vi hækaffald i JUNI og henter kompost i OKT.

mvh
Jørgen

Kommentar
Fra : Jagd

Dato : 19-12-04 18:06

Nu er der gået et år (+)

æ de dov et brænt u enu ?

Kommentar
Fra : gasmanden

Dato : 20-12-04 20:30

????????????????????????????????????

Kommentar
Fra : Jagd

Dato : 21-12-04 04:52

føj

Kommentar
Fra : classic26