/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Nyt gulv til badeværelse.
Fra : jesper.s
Vist : 1952 gange
50 point
Dato : 20-02-08 08:53

Hej.
Jeg vil lave badeværelse i min lejlighed på 4. sal. Mit spørgsmål er nu om hvordan jeg laver gulvet? Kan jeg fjerne gulvbrædderne og støbe et betongulv, uden det hele lander hos underboen? Grundet økonomi er jeg nød til at lave det selv, men det skal siges at jeg er handyman, så det er ikke problemet. Jeg er bare i tvivl om hvordan jeg gør med gulvet.

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 20-02-08 08:56

Jeg ville lige starte med at undersøge hvad man selv må udfører alt efter om du er lejer eller ejer og så derefter søge videre på oplysninger

Kommentar
Fra : jesper.s

Dato : 20-02-08 09:09

Det er en andelsbolig, og byggetilladelsen er givet af forening og Københavns Kommune.

Kommentar
Fra : cool2000000

Dato : 20-02-08 09:09

Heii Jesper

Vedr. Nyt gulv i badeværelse

Nye badeværelser i gamle eller eksisterende huse er faktisk noget af det værste, eller i hvert fald mest besværlige man kan give sig i kast med. Du kan ikke nøjes med at lægge krydsfiner mellem bjælkerne og så støbe hen over det. Der findes meget udførlige regler for hvordan man kan lave godkendte badeværelser i eksisterende huse. Disse regler er lavet af By og Byg, det tidligere Statens Byggeforsknings Institut. Hvis jeg kort skal referere dem, så skal der enten støbes et betondæk, hvorpå der påsmøres en gummihud, dvs. at træstrøer og eksisterende gulv fjernes, eller også skal der udføres dobbelt gulv af plader med en kerne af rustfrit stål i brusekabinen, både i gulv og vægge. Der er lavet en udførlig beskrivelse af, hvordan man udfører et tæt badeværelse i en udgivelse fra Statens Byggeforskningsinstitut, der nu hedder By og Byg...

så.. :D

Kommentar
Fra : stig54

Dato : 20-02-08 09:11

Hvis du må er det så ikke lettere at få vinyl lagt over det hele, gulve og vægge det er faktisk ret flot.
Vælger du fliser så behøver du ikke at støbe, der kan limes/skrues en krydsfinerplade på gulvet som du lægger dine fliser på. Husk elastisk fugemasse i hjørner.
Hvorfor vil du støbe?
Som Sunowich skriver så spørg først om hvad du må.

Kommentar
Fra : cool2000000

Dato : 20-02-08 09:11

Kode
Perfekt hjemmeside der beskriver hvad d må og ikke må osv. og mange tips. :

http://www.bolius.dk/viden/fakta/materialer-og-konstruktioner/badeverelser-og-vadrum/gulve-i-badeverelser

Kommentar
Fra : dova

Dato : 20-02-08 09:30

Nu går jeg ud fra, at der ikke i forvejen er badeværelse i det rum du omtaler ??

Har du tænkt på afløb....at der i mellemdækket skal være plads til afløbsrør, så der kan komme nok fald på dem o.s.v.

M.h.t. at støbe, så skal der på bærende konstruktioner monteres jerndragere til at bære gulvet, og støbes i net....mener det hedder rio-net....altså gulvbrædderne væk, bærebjælker erstattes med I-jernsbjælker

Og uanset hvilken gulvbelægning du vælger, skal der før montering af denne, gøres fugttæt med gummihud...

En nævner vinyl.....det må du ikke lave selv i vådrum, da det skal "svejses" i hjørner og evt. samlinger.....

Kommentar
Fra : jesper.s

Dato : 20-02-08 09:34

Tak for alle svarene indtil nu. Har talt med kommunen, de sender mig nogle papirer med hvad jeg må og ikke må. Derefter svarer jeg selvfølge tilbage, så andre også kan få glæde af at vide hvad man må. Giver herefter point.

Kommentar
Fra : stilkene

Dato : 20-02-08 09:45

Jeg ville nu nøjes med at opbygge et nyt gulv baseret på "påsvejst vinyl", det kan fåes i et utal af varianter, det kræver kun en fineropbygning med evt. fald til gulvafløb.

Accepteret svar
Fra : pbp_et

Modtaget 50 point
Dato : 20-02-08 11:40

Der findes en løsning. Den hedder LITEX. Det er plader af expanderet polystyren med mineraluld på begge sider. Du slipper for at bære en masse tons beton op ad trappen, du slipper for at skulle leve med fugtafdunstning i årevis fra støbning, du får et gulv, der er lunt at gå på, og det er godkendt af By og Byg som vådmembran, hvis det bliver udlagt efter fabrikantens anvisninger. De koster, pladerne, 350 - 600 kr/plade i 120 x 250 afhængig af tykkelsen. De vejer næsten ingenting; hvis det ikke blæser, kan du håndtere en 30 mm plade med to fingre, og de er en drøm at arbejde med! Jeg byggede selv badeværelse for to år siden UDEN stålbjælker, UDEN beton, men med strygemembran og fugebånd over samlinger og skruehoveder og de specielle kanter og hjørner, der hører til systemet.
Gå ind på www.litex.dk og prøv også at google på navnet, så får du en masse tips og tricks.
mvh
pbp

Kommentar
Fra : sødprinsesse

Dato : 20-02-08 11:48

Hejsa... Alt efter hvor gammelt byggeriet er, ville jeg nok tage kontakt til arkitekten som har været på det i sin tid og spørg mig til råds..... De kan nemt hjælpe dig

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 20-02-08 12:00

Væggene kan du også beklæde med Litexplader. De isolerer fortræffeligt. Eneste varmekilde i vores badeværelse på 230 x 290 er en dobbelt håndklædetørrer.

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 20-02-08 12:01

2 x 60 Watt

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 20-02-08 12:02

plus lamperne, også 2 x 60 W, men de er ikke tændt hele tiden om vinteren.

Godkendelse af svar
Fra : jesper.s

Dato : 21-02-08 07:12

Tak for svaret pbp_et. Det er da en genial opfindelse. Det sparer mig for mange timers arbejde, og mange penge. Endnu engang tusind Tak!

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 21-02-08 13:06

Velbekomme. Sørg for at være medlem af en indkøbsforening med rabat hos Bauhaus. Det kan betale sig!
De er i forvejen billigst, så vidt jeg husker.