/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Krøll. gule bl. Laurbær-kirsb.
Fra : pj2000
Vist : 9070 gange
100 point
Dato : 18-02-08 17:49

Jeg plantede sidste år 6 laurbær-kirsbær af en art som iflg planteskolen bliver 2-3 m høj. De har skudt pænt i sommer, men desværre krøller bladene og bliver grøngullige.

Jeg har 3 andre jeg købte i Bauhaus året før og de står under fuldstændig samme forhold, men de er fine grønne og blanke i bladene.

Hvad kan der være galt når bladene krøller og bliver gule.

Hilsen
Preben

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 18-02-08 18:00

her er i hvert fald noget om gule blade hos laurbærkirsebær. hvorfor de andre ikke er angrebet ved jeg ikkestår de i nærheden?
http://www.haveselskabet.dk/ShowPage.t?pageID=349&telegramID=956

Kommentar
Fra : transor

Dato : 18-02-08 18:58

De der er plantet først har nået at etablere sig med dybe rødder. De nye har måske også været med mangelfuldt rodsystem. Nyplantede skal have rigeligt vand både i det sene efterår og især i det tidlige forår. Da brænder solen på bladene og vi har den tøøreste tid.

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 18-02-08 20:33

en mulighed mere: Jorden er for basisk/alkalisk. Har du sat dem i sphagnumblandet jord? Det vil de nok have det bedst med.

Kommentar
Fra : pj2000

Dato : 19-02-08 12:49

De der klarer sig godt har gjort det lige fra de blev plantet (et år tidligere) og de står i nærheden af de "gule", dvs. samme jord og lyforhold.

Linket fra valde til haveselskabet peger kun på vandmangel og det har jeg svært ved at tro er årsagen idet der var god klump med rødder på dem, og jeg vandede jævnligt i sommer, og da det samtidig var en våd sommer, er det svært at forstå at de skulle mangle vand.

Jeg har ikke sat dem i sphagnumblandet jord, da jeg fik ikke oplyst at det ville være godt. Jeg har alm. god muldjord i haven 1 til 1½ spadestik ned.
Hvis det er fordi jorden er for basisk/alkalisk kan man så tilføre noget der ændrer herpå?

Stiller de særlige krav til jordforhold?

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 19-02-08 13:34

her er lidt om laurbærkirsebær, de stiller ikke særlige krav til jorden. Det er en prunusart af samme familie som blommer mirabeller kirsebær og mange andre:
http://www.haveinspiration.dk/presse2006/article.asp?pageID=fall&id=42

Jeg har ikke helt opgivet at det kan være en tørkeskade. Hvordan stod den i planteskolen? Stod den i krukker, i plastposer - gravet ned som barrodsplante? og fik i dem plantet og vandet straks i kom hjem?

Kommentar
Fra : pj2000

Dato : 19-02-08 13:53

Jamen, det kan også godt være at du har ret valde, idet nogle stykker af dem havde en snert af det da jeg købte dem, men jeg tillagde det ikke nogen betydning. De stod i potter ovenpå jorden i en stor samling. De var ca 0,8-1,0 m. høje. Men de har skudt i det år der gået 10-15 cm.

Hvis det er vand der mangler, har jeg da håb om at det vil rette sig efterhånden som de får ordentlig rodnet udviklet - jeg var bange for mangel sygdom eller insekter, og det undrer mig da jeg ser stort set ingen steder ser laurbærkirsbær der ser sådan ud. De er som regel altid fint grønne, på alle blade, året rundt.

Vil de også krølle ved vandmangel, altså ikke blot blive gule og falde af?

Accepteret svar
Fra : valde.

Modtaget 100 point
Dato : 19-02-08 14:19

Ja jeg tror da de vil krøll ve vandmangel det gør alle planter, År de er vokset 10-15 cm så kommer de noktil hgterne i sommer. Det kan være en hård tilværelse at stå i krukker oven på jorden - bare en enkelt varm forårsdag med sol og man kommer lidt forsent med vandslangen så -

Godkendelse af svar
Fra : pj2000

Dato : 19-02-08 15:45

Tak for svaret valde.. Ud fra de link du har givet mig omkring vækstbetingelser og vandmangel samt din egen vurdering, håber jeg at det "bare" er vandmangel og at det dermed kan rette sig

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 19-02-08 15:54

Selv tak!
Planter er jo levende væsener som kan være uberegnelige; men jeg tror på de retter sig.