/ Forside/ Interesser / Familie & Relationer / Børn / Spørgsmål
10  jeb3 1067
Bagudvendt sæde til 15 kg-barn
Fra : klemme2006
Vist : 663 gange
100 point
Dato : 17-02-08 23:22

>Jeg er på jagt efter et bagudvendt sæde til et barn på 15 kg- Ved noget om noget sådant findes. Det skal kunne monteres i trepunktsele og skal selvfølgelig være sikkert, bedst i test, femstjernet sehr gut.

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 17-02-08 23:32

Hej med dig.
Jeg ville spørge hos FDM. Jeg ved de har lavet nogle test for ca.1/2 års tid siden
Hvis nogen kan råde dig er det dem.

Kommentar
Fra : Moggi

Dato : 17-02-08 23:42

Det findes ikke..

Kommentar
Fra : klemme2006

Dato : 17-02-08 23:45

Hej Moggi

Har du nogen ide om hvor store bagudvendte sæder, der så findes.

Accepteret svar
Fra : granner01

Modtaget 110 point
Dato : 17-02-08 23:45

Det er kun i Danmark vi bruger forudvendt sæde til børn. Du kan købe en bagudvendt stol i Sverige, de er mere fornuftige med sikkerhed for børn i bilen. For 30 år siden brugte vi bagudvendte stole i vores bil, men i de senere år er stolene i Danmark blevet forudvendt. Og det er mindre sikkert end en bagudvandt stol.

Kommentar
Fra : metteto

Dato : 18-02-08 06:36

Granner har ret. Find en svensk åutotilbehørs forretning, og gør en tur ud af det. De er heller ikke helt så dyre i Sverige.

Kommentar
Fra : HelleBirgitte

Dato : 18-02-08 07:25

I Forbrugerrådets blad "Tænk", kan du læse en test af autostole. Du kan købe adgang til testen for 70,- hvis du ikke allerede har adgang.Billigt i forhold til evt. fejlkøb, syntes jeg
http://www.taenk.dk/index.php?sid=2&cid=7174

Kommentar
Fra : jeb3

Dato : 18-02-08 13:09

http://www.autoteket.dk/newsarticles.asp?show=newsarticles&newsarticle=3624

http://mads.gemal.dk/blog/84/mads-sidder-nu-i-en-fremadvendt-autostol

Der er delte meninger.
jeg har altid selv købt SE-mærkede autostole. SE er det svenske godkendelsesmærke - IKKE CE!!!

Svenskerne har altid været godt fremme mht sikkerhed

Kommentar
Fra : metteto

Dato : 18-02-08 13:40

Kom lige til at tænke på noget.
Da min søn var ca. 1år begyndte han at græde når vi kørte bil (bagudvendt sæde) Vi tænkte at det måske var fordi han kedede sig, men ½ års tid senere opdagede vi at han begyndte at knække sig 15 min. efter vi havde startet bilen. Vi vendte sædet, og der gik lidt længere tid før han fik det han senere kaldte "kildemave". Idag, 9 år gl. og 140 cm har han siddet på forsædet på et barnesæde i 1½ år. Så jeg solgte ud på sikkerheden til fordel for hans velbefindende. Men bare en tanke I skal have med, at sædet helst skal kunne vendes retvendt, hvis det bliver nødvendigt.
Datteren sad baglæns indtil hun blev for lang.

Kommentar
Fra : jeb3

Dato : 18-02-08 18:01

Det er nu også min erfaring. Hvis jeg sidder i tog fx. bliver jeg køresyg, hvis jeg kører baglæns. Ligeså på karusseller mm.

Godkendelse af svar
Fra : klemme2006

Dato : 14-03-08 21:37

Tak for svaret granner01. Også tak for I andres indspark. Søgte på nogle svenske hjemmesider og fandt hvad jeg søgte. Oven i købet med gode testresultater. Nu er det spændende om de kan være på bagsædet. Ellers må jeg skifte citroenen ud med en volvo.