/ Forside/ Karriere / Erhverv / Bogholderi / Spørgsmål
10  Oldboston 530
Dato'er på bilag
Fra : Regnskabsrasmus
Vist : 1044 gange
25 point
Dato : 10-02-08 16:15

Hvis jeg har glemt et bilag fra fx. 15.02 i momsafregningen i 1.kvartal så kan jeg bare bogføre det i 2.kvartal. Jeg har indtil nu bogført den med den originale dato, men det ville være utrolig meget nemmere at opstille momsregnskabet hvis den var dateret til 2.kvartal.

Er det lovligt at gøre det?? eller må jeg bare forsætte som jeg har gjort selvom det er mere besværligt at lave momsregnskabet?

Vh Rasmus

Kommentar
Fra : refi

Dato : 10-02-08 16:17

Hvori består besværet

Kommentar
Fra : Regnskabsrasmus

Dato : 10-02-08 16:21

Summasummarum kan vise momsen i perioder, fx 1 kvartal, men når jeg så inberetter momsen for 1.kvartal og når til 2.kvartal så er tallene fra 1.kvartal også med i udregningen. Selve momsen burde passe, men når jeg dobbelttjekker for at se om jeg har posteret korrekt så bliver det svært i slutningen af året at se på kun de posteringer der hænger sammen med momsangivelsen for fx. 3 eller 4 kvartal.

Accepteret svar
Fra : refi

Modtaget 25 point
Dato : 10-02-08 18:12

Det kan da ikke være det store problem for et bilag eller to

Du må under ingen omstændigheder ændre datoer.....

Kommentar
Fra : pve

Dato : 10-02-08 20:34

refi, jeg tor besværet hænger sammen med, at bilagt vedr en nu "afsluttet" momsperiode.

Kommentar
Fra : pve

Dato : 10-02-08 20:35

nej du må ikke ændre så det passer dig bedst muligt. Du skal bare lave en momsefterangivelse med det rigtige tal, i hvertfald i teorien.....

Kommentar
Fra : refi

Dato : 10-02-08 20:48

Nu er det jo nok ikke millioner der er tale om - dem "glemmer" man ikke.....

Så om der er en benzinregnigning der lige har forputtet sig og kommer med kvartalet efter er der ikke en der overhovedet "gider" beskæftige sig med....

Kommentar
Fra : pve

Dato : 11-02-08 08:30

Refi, er det også tilladt at køre bare lidt for stærkt ??

Kommentar
Fra : refi

Dato : 11-02-08 09:01

Det har da INTET med tilladelse at gøre

Der er da INTET ulovligt i det - hvor får du den ide fra

Kommentar
Fra : refi

Dato : 11-02-08 09:02

Men ja - det er tilladt at køre LIDT for stærkt - mener det er op til 10% man fratrækker i fejlvisning

Kommentar
Fra : pve

Dato : 11-02-08 09:17

Citat
Der er da INTET ulovligt i det - hvor får du den ide fra
øhhh -
Citat
Du må under ingen omstændigheder ændre datoer.....

Citat
Du kan trække momsen fra i den momsperiode, hvori fakturaen er dateret - også selv om du ikke har betalt fakturaen.
- www-skat.dk

Kommentar
Fra : vagn2901

Dato : 11-02-08 11:10

Glem alt om efterangivelse, hvis det drejer sig om mindre beløb. Og bogfør blot på den dato, hvor du har opdaget bilaget. Men lad være med at rette i bilaget.
Det eneste der sker ved den fremgangsmåde er, at du har betalt lidt for meget i moms i 1. kvartal, og det er der ingen, der vil klandre dig for.
MVH
Vagn

Kommentar
Fra : pve

Dato : 11-02-08 11:45

vagn2901 - enig, men der bliver jo spurgt om det er lovligt

Godkendelse af svar
Fra : Regnskabsrasmus

Dato : 11-02-08 12:02

Tak til alle der har deltaget i mit lille spørgsmål og tak til refi. Tror du ramte spørgsmålet lige på prikken her: "Du må under ingen omstændigheder ændre datoer..... "

Jeg snakkede med en skat medarbejder, til et vejledningsmøde for iværksættere, om hvordan jeg skulle rette i angivelserne hvis jeg havde fundet fejl i tidligere kvartaler og som i også skriver så er de ret ligeglade med hvordan det bliver rettet når vi snakker småbeløb. Mht mit spørgsmål om dateringen af bilaget så ville det bare gøre det nemmere at dobbelttjekke mine posteringer, men dette opdagede jeg desværre efter jeg havde været til dette møde.

Jeg tror bare jeg må forsætte med at postere bilag fra 1.kvartal i 2 kvartals regnskab, med datoerne fra 1.kvartal :) Det var også dette jeg på forhånd havde troet var det som skulle gøres.

Grunden til jeg spurgte var at jeg i flere tilfælde har oplevet at de firkantede regnskabsteoriregler der skal gælde både for mig og AP. møller ikke altid stemmer overens i praksis. Da mange mindre foretagender kan nøjes med at føre regnskab i forhold til forretningens omfang og art :)

Mvh Rasmus

Kommentar
Fra : pve

Dato : 11-02-08 12:40

Citat
Grunden til jeg spurgte var at jeg i flere tilfælde har oplevet at de firkantede regnskabsteoriregler der skal gælde både for mig og AP. møller ikke altid stemmer overens i praksis. Da mange mindre foretagender kan nøjes med at føre regnskab i forhold til forretningens omfang og art :)
- ja, men du spurgte ikke til praksis, men lovligt contra ikke lovligt.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 11-02-08 15:11

Citat
ja, men du spurgte ikke til praksis, men lovligt contra ikke lovligt.

Og der er INTET ulovligt ved at bogføre det kvartalet efter sålænge det er ÅBENLYST at det er en fejl eller forglemmelse (mindre beløb osv.)

Kommentar
Fra : pve

Dato : 11-02-08 15:31

Citat
Og der er INTET ulovligt ved at bogføre det kvartalet efter sålænge det er ÅBENLYST at det er en fejl eller forglemmelse (mindre beløb osv.)
, ja det kombineret med din tolkning af færselsloven og så er vi da rullende....

Kommentar
Fra : refi

Dato : 11-02-08 16:55

YEP

Fortolkning er det forløsende ord