/ Forside/ Interesser / Fritid / Knallert / Spørgsmål
10  dova 3104
Puch Maxi problem...
Fra : Gucci1704
Vist : 7330 gange
100 point
Dato : 09-02-08 11:50

Hej
Jeg har lige istandsat en Puch Maxi. Den starter fint men...for det første er den langsom om at komme op i omdrejninger,- når den så kommer det, kører den udmærket, men så kommer næste problem :Lige pludselig "hakker" den lidt i det, og lyder som om den vil gå i stå. Mens jeg kører, prøver jeg at justere chokerpinden, og den kører så fint et stykke igen, hvorefter samme problem kommer igen. Havde været rart om det ikke var en chokerpind, jeg skulle bøje mig for at justere,- men istedet været en choker jeg kunne tage ved, ved håndtaget.
Hvad gør jeg ? Er det dysen ? Skal den være større eller mindre ? Det er en Maxi med Kickstart.
Det underlige er, at jeg har prøvet at købe en standard dyse 58, ved T.Hansen, men de vil ikke skrue sig fast i kaburatoren. Den der sidder i, kan jeg ikke se nummeret på, da det åbenbart er slidt væk.
Kender du problemet ?
Venlig hilsen

Gucci

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 09-02-08 12:09

Du kunne prøve at skaffe en kaburator En med kabel til et chokerhåndtag men det er jo ikke meningen at man skal sidde der og regulerer hele tiden:På en puch ms har man kaburator med indstillelig strålespids og det er muligt at få et mellemstykke til indsugningsmanifoldet så sådan en bing kaburator faktisk kan sidde på en maxi også det ville være det optimale men den skal jo også kunne du med den du har på nu men det kan jo også være skidt i benzinen har du et filter på for der skal godt nok siddet et inde i tanken på hanen men det smuldrer væk efter mange år

Mvh SuneFisk

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 09-02-08 12:10

Er det den runde eller firkantede model kaburator der sidder på ??

Kommentar
Fra : amlupo

Dato : 09-02-08 12:10

Der kan være flere årsager . Start med at undersøge benzintilførslen. benzinhanen eller benzinfiltret kan være stoppet. Prøv at tage slangen af ved karburatoren og åben for benzinen , det skal løbe fra slangen med en fin stråle. Hvis det er ok kan der være skidt i karburatoren eller luft filtret. Rens karburatoren med trykluft hvis ikke det hjælper så prøv en tur uden luftfilter. Måske skal karburatoren bare justeres , prøv blandingsskruen 1,5 omgange ud , det er et godt udgangspunkt.

Kommentar
Fra : Gucci1704

Dato : 09-02-08 12:55

Det er en rund karburator. Benzinen løber fint ned i den. Karburatoren er renset,- også dysen, så det kan ikke være skidt, der er problemet

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 09-02-08 13:01

Noget en puch også er kendt for er lus i tændrøret men det skal jo ikke hjælpe at ændre på luft i forhold til bens som du jo gør med chokeren Mit bud er så at det er kaburatoren der er slidt i stempel og pind der kører op og ned i dyse og derved ændrer sig under kørsel

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 09-02-08 13:54

Når den hakker, er det enten dårlig tænding, eller for meget benzin, og det bliver værrer jo varmere motoren bliver. At der så er forskel på motorgang, når du leger med chokkeren, må skyldes, at den kortvarig igen får mindre chokker ?
Har du puttet for meget olie i benzinen, den skal kun have 2,5-3 % 2 takts olie i. ? Det er vel en rigtig 2 taktsolie.?
Tændingsankerpladen skal stå i midten, eller drejes MOD omdr. retningen. Og platiner skal havde den rigtige afstand ca 0,35 mm da det også har stor indflydelse på tændingstidspunktet.
Platinerne må ikke gnistre blå, for så er kondensatoren dårlig.
Nålen sidder måske ikke ordentlig fast i gasspjældet.
Nummeret på dysen kan ikke slides væk, det sidder på siden eller i enden. Du kan evnt skrue hele dyserøret af, det plejer at følge med ud, når dysen sidder skruet for hård i.
http://thansen.dk/products.asp?c=1644634395&n=-2039460463
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : Spotbot

Dato : 09-02-08 15:34

når du køber dyse skal du også vide om det er en firkantet karburator eller en rund karburator

Kommentar
Fra : Gucci1704

Dato : 10-02-08 07:50

Har ikke hørt ordet "tændings-ankerplade" før. Har kikket og kikket, men kan ikke finde nr på dysen.
Da den er boret og hakket fra jeg fik den, er en dysesrørrelse 58 vel ikke for stor/lille ?
når det er rund karburator. Undrer mig meget at den dyse fra T.hansen er anderledes i gevindet, når den er købt til rund karburator, som der er på ? Den der sidder på nu, har en lille "hage" oven over gevindet. Det har den købte ikke,- som er str 58.
Det er en 2takts-olie jeg har blandet i. En tube, hvor der er afstreget efter hvor mange liter man kommer i,- så der skulle ikke være fejl.
Grubler og grubler.

Kommentar
Fra : Gucci1704

Dato : 10-02-08 08:57

Altså....kan det passe at...har lige tjekket, : dyser fra firkantet karburator, passer i min,- som er rund ! Den købte dyse som er til min runde karburator (som sidder på) passer ikke....dysen jeg har købt har ikke gevind nok, til at den tager fat i hullet, hvor den skal sidde. PS, der står 8 ellerB på toppen af karburatoren.

Gucci

Kommentar
Fra : Gucci1704

Dato : 10-02-08 09:00

OBS,- hvis man køber chokerhåndtag til styret for at bruge den der, istedet for at trække op og ned i pinden ved karburatoren,- skifter man så bare pinden ud (tager den af karburatoren) for at montere kabel bagefter op til styret ?

Accepteret svar
Fra : pallebhansen

Modtaget 100 point
Dato : 10-02-08 11:01

Rund karburator bruger 3,5 mm gevind
Firkantet bruger 4 mm gevind
Men det kan jo være at der er skruet dyserør i fra en firkantet karburator.

Kablet kan ikke monteres på chokkerspjældet, i hvertfald meget besværligt. Desuden hvis den går bedre med lidt chokker, så er det bedre at sætte størrer dyse i.
Den nuværende dyse kan let måles hos en knallertmekaniker, som også kan file den størrer, men skal være størrer end orginal, ca 64

Når en cylinder er boret og stempelet hakket, er det tit sådan at den er hakket for meget. Hakket som jo er afsavning af lidt af stempelbunden, må max være 5 mm, hvis der er taget mere af, vil knallerten kun gå dårligere.

Puch Maxi har det med at stoppe til i udstødningen, og så opfører den sig også som din. Du kan lave en test, ved at trække indmaden ud, og køre en tur. Desuden er udstødningsrør til maxi billige, og du bør vælge en 3,5 hk udstødning, der fuldstændig ser ud som orginale.
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : Spotbot

Dato : 10-02-08 12:21

er du sikker på det er 12mm rund karburator så?

Kommentar
Fra : Spotbot

Dato : 10-02-08 12:23

Citat
Du kan lave en test, ved at trække indmaden ud, og køre en tur.

Den slags gør man kun på landet

Godkendelse af svar
Fra : Gucci1704

Dato : 10-02-08 14:32

Tak for svaret pallebhansen.

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 10-02-08 14:55

Det kunne være lidt rart at hører hvad det er du takker for så vi andre ka lære noget af hvad der var dit problem Venligst

SunoWich Fisk