/ Forside/ Interesser / Familie & Relationer / Slægtsforskning / Spørgsmål
10  Varla 8031
Apostelkirkens sogn
Fra : thoustrup
Vist : 729 gange
100 point
Dato : 07-02-08 20:54

Jeg kan ikke finde Apostelkirkens sogn på arkivalieronline.
Er det fordi kirken først er bygget i 1910?
Så er det jo lidt træls når der er i min slægt født i dette sogn.

Kan det være at Apostelkirken hed noget andet før i tiden.

mvh
Steen Thoustrup

Kommentar
Fra : HelleBirgitte

Dato : 07-02-08 21:00
Kommentar
Fra : ans

Dato : 07-02-08 21:03

Apostelkirken i København er bygget i 1901, men nu ved jeg jo ikke om det er den kirke/sogn, du søger.

Du kan få flere oplysninger her

http://www.apostelkirken.dk/

Kommentar
Fra : thoustrup

Dato : 07-02-08 21:08

Jo tak, men kan man ikke bruge www.arkivalieronline.dk i jagten på personer i kirkebøgerne, ligesom i andre sogne rundt i landet.

Kommentar
Fra : ans

Dato : 07-02-08 21:14

Citat
Året efter svarede kirkefondskredsen igen. Da blev Apostelkirken i Saxogade indviet, også dennegang med Valdemar Koch som arkitekt, men i en mere lavmælt, nordisk-romansk stil. Den blev fra begyndelsen kaldt herremændenes kirke", fordi midlerne til at bygge den var indsamlet i de allerøverste, oftest adelige kredse. Vald. Koch havde en meget vanskelig opgave, fordi grunden var så akavet. Tre år senere fik kirken en pompøs facadevæg, der klinede den sammen med gadens andre huse. I dag er de huse væk, og facadevæggen står alene, absurd, nytteløs og lettere sammenbraset. Som et forfriskende klart vidnesbyrd om, at vi mennesker ikke skal bilde os ind, at vi kan planlægge og overskue tidens gang.

http://www.vesterbroprovsti.dk/Historie.aspx

Hvilket sogne søger du? I København blev kirken i starten kaldt "herremændenes kirke"

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 07-02-08 21:43

Apostelkirkens sogn, København Vestre, København amt
ifølge:
http://www.sognetraef.dk/index.asp?a=result&SognId=2207

Her forsker:
Stig Ole Rostock...
http://rostock.name/

han ved det måske, vend

Kommentar
Fra : thoustrup

Dato : 07-02-08 22:27

Hej Ans

Den person (personer) jeg leder efter hed: Hansa Johanne Nielsen, om hende ved jeg:
Hun er født den 28.12.1910, og døbt i Apostelkirkens sogn i København.
Hun er død den 17.5.1984 i Vor Frue Sogn i Kalundborg
Forældre: Oscar Eli Nielsen, død ca 1960. gift i Strøby kirke med Emilie Marie Kathrine Borgquist, født 24.1.1886 i Rue, Vigerslev sogn, Skovby Herred, Fyns amt.
Hun dør ca i 1950 i Nørre Alslev, men begravet på Herfølge kirkegård.

Kommentar
Fra : Huusom

Dato : 07-02-08 22:28

Ifølge Statens Arkiver bliver Apostelkirken udskilt fra Sankt Matthæus i 1905.
http://www.sa.dk/Lak/brugearkivet/download/pdf/listerogkort/sogneikbh.pdf
AO viser kun kirkebøger til 1892 for St. Matthæus sogn, Sokkelund herred, Kbh amt.
Så det er vist en tur på arkiv.
mvh Finn

Kommentar
Fra : lasseemil

Dato : 10-02-08 11:56

Det er skønt og gå på arkiver - Så op af lænestolen og igang.
Her er bl.a. soldaterpapirer,skifter og politiets registerblade
2 ulykker i min familie sidst i 1800-tallet blev hele levende
romaner, da jeg fandt de detailerede politiforhør (høringer)
der skulle klarlægge omstændighederne.
Historien kan blive gode noveller på arkivet, i stedet for
endeløse opremsninger fra computeren.

Kommentar
Fra : gywerd

Dato : 11-02-08 23:43

Tja... Husoom har ret... Men den letteste måde at besvare spørgsmålet, ville vel være at citere arkivalier online:
Citat
Alle kirkebøger ældre end 1892 bliver tilgængelige.

Enkelte kirkebøger går længere frem, men da der ikke findes kirkebøger fra Apostelkirkens sogn i 1892, har det næppe første prioritet...

Annuller spørgsmålet
Fra : thoustrup

Dato : 16-03-08 12:06

Jeg har modtaget et gyldigt svar, og annullerer derfor dette spørgsmål