/ Forside/ Interesser / Dyr / Gnavere / Spørgsmål
10  sofus.dk 275
Jordgern angriber os
Fra : DSUeren
Vist : 1039 gange
140 point
Dato : 07-02-08 20:08

Hej!
Vi har et hunjordegern på ca. 9 måneder. Siden oktober har hun opført sig mærkeligt. Hun startede med at være gnaven hvis vi tog hendes madskål, men siden har det udviklet sig og er nu så slemt, at hun konstant angriber os lige så snart vi nærmer os hendes bur. Senest forsøgte jeg i dag at lukke hende ud i vores stue (her står hendes bur), og efter at have snust rundt i noget tid angreb hun mig og bed mig i kinden og kradsede i øvrigt en del i mit ansigt.
Vi er meget frustrerede over hendes opførsel. Det kom ret pludseligt, at hun blev aggressiv, og det er svært at forestille sig, at det vil gå den anden vej igen. Vi har konsulteret den dyrehandler vi købte hende hos (Avi Fauna i Kollund - meget stor dyrehandel), og han sagde, at det nok skyldtes dels, at det er vinter, og at hun nok er i brunst. Men varer et hunjordegerns brunst virkelig op til 4 måneder, eller kan der være andre årsager? Hendes bur måler ca. 80 x 80 x 50. Vi er klar over, at det burde være større, men helt lille er det jo heller ikke.
Er det muligt, at hendes opførsel skyldes manglende trivsel? Bør vi finde et bedre sted for hende at bo?

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 07-02-08 20:10

Eller også skyldes det at hun er alene og savner selskab

Mvh SuneFisk

Kommentar
Fra : DSUeren

Dato : 07-02-08 20:12

Jordegern er enere og har det bedst alene - så den tror jeg ikke på :) Desuden er vi her jo ret tit, ig og med at det er vores stue.

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 07-02-08 22:35
Kommentar
Fra : DSUeren

Dato : 08-02-08 13:54

I så fald skal det være indbildsk gravid - hun har ikke set skyggen af et andet jordegern siden august. :)

Kommentar
Fra : Stouenberg

Dato : 08-02-08 14:08

- køb en kamphund den kan lege med, så bliver opmærksomheden flyttet fra jer...

Kommentar
Fra : refi

Dato : 08-02-08 14:44

Det er nok en "notorisk forbryder" I har fået.....

Så er der jo ikke andet at gøre end at "bure" den inde.....

Sådan gør man ude i samfundet....

Accepteret svar
Fra : dova

Modtaget 140 point
Dato : 08-02-08 15:40

Citat
Men varer et hunjordegerns brunst virkelig op til 4 måneder, eller kan der være andre årsager?

Ja, et dyr der ikke bliver parret, som deres instinkt fortæller ved at de går i brunst/løbetid, vil med tiden komme i brunst med kortere og kortere intervaller, og til sidst kan man opleve, at dyret faktisk konstant er i brunst.

En uholdbar situation for dyret, da det derved kan udvikle ændret adfærd grundet de hormonelle forandringer, og den har det helt sikkert ikke godt, såfremt det er årsagen........den eneste mulige løsning, såfremt det er problemet, vil være at få dyret steriliseret.

Andre muligheder kunne være, at der er noget der gør ondt på den....men hvis den ellers spiser og drikker normalt, vil jeg ikke mene det.

Og så til sidst......jordegern er altså ikke det mest ideelle kæledyr hvis man har det med henblik på at sidde og "hyggenusse"......og de egner sig slet ikke til at blive holdt i et bur som du nævner

http://home19.inet.tele.dk/chipchap/start.htm

Kommentar
Fra : DSUeren

Dato : 08-02-08 16:27

Tak for det seriøse svar :)

Vi har snakket med nogle stykker på www.jordegern.dk (hjemmesiden virker ikke lige i øjeblikket). De mener at det er ok at have hende i bur, så længe vi sætter hende ind i et større inden alt for længe - det har vi planer om at gøre til sommer, hvor vi flytter.

Sterilisering er nok værd at overveje :)

Kommentar
Fra : vil.du

Dato : 08-02-08 22:56

Hej.

Selvom den spiser og drikker, så tror jeg alligevel at adfæren kan skyldes at den har ondt et eller andet sted?
Den er jo ikke sur hele tiden, derfor kan det sagtens være smerter som kommer og går.

Øv hvor er det svært, når der er noget i vejen med vores små kræ, bare de kunne snakke

Held og lykke med det, jeg håber I finder en god løsning.

Mvh. Dorthe

God weekend.