/ Forside/ Teknologi / Udvikling / VB/Basic / Spørgsmål
10  tom.kise 610
Case, spørgsmål
Fra : zyferdk
Vist : 818 gange
47 point
Dato : 07-02-08 11:01

Hey.

vi er ved at lave en isvaffel kalorie udregner i vores skole, men vi vil have når man vælger et tal fra 1-6 i en dropdown menu så vis man vælger 1 kommer der en ny dropdown menu nedenunder den første hvor man så kan vælge, hvad smag denne kugle skal være.

http://www.fluii.dk/pic/FluiiDK-00001861.jpg

det skal være ligesom dette billede når man vælger i den øverste box kommer der det antal boxe man har valgt der skal komme i den øverste, vis i forstår.

håber der nogen der kan hjælpe mig.

Accepteret svar
Fra : Peder99

Modtaget 23 point
Dato : 07-02-08 12:25

En let metoder er at bruge Visible funktionen på de combo bokse som du bruger.

Du opretter det antal combo-bokse som svarer til maks. antal kugler. Som default sættes Visible til "False" på alle. Når man så har valgt antal kugler bruger du følgende kode til at vise de relevante combo-bokse:

Koden indsættes ved dobbel-click på combo-boksen for valg af antal kugler!

Private Sub ComboBox1_Change()
'---- Det sikres at smags combo bokse ikke kan ses -----
ComboBox_Smag1.Visible = False
ComboBox_Smag2.Visible = False
ComboBox_Smag3.Visible = False
ComboBox_Smag4.Visible = False
ComboBox_Smag5.Visible = False
'----------------------------------------------------------------
'----- De relevante combo bokse vises --------------------
If ComboBox1.Value = 1 Then
ComboBox_Smag1.Visible = True
ElseIf ComboBox1.Value = 2 Then
ComboBox_Smag1.Visible = True
ComboBox_Smag2.Visible = True
ElseIf ComboBox1.Value = 3 Then
ComboBox_Smag1.Visible = True
ComboBox_Smag2.Visible = True
ComboBox_Smag3.Visible = True
ElseIf ComboBox1.Value = 4 Then
ComboBox_Smag1.Visible = True
ComboBox_Smag2.Visible = True
ComboBox_Smag3.Visible = True
ComboBox_Smag4.Visible = True
ElseIf ComboBox1.Value = 5 Then
ComboBox_Smag1.Visible = True
ComboBox_Smag2.Visible = True
ComboBox_Smag3.Visible = True
ComboBox_Smag4.Visible = True
ComboBox_Smag5.Visible = True
End If
'--------------------------------------------------------------
End Sub

Peder

Kommentar
Fra : zyferdk

Dato : 08-02-08 08:00

jeg kunne ikke rigtig få det til at virke, ved ikke om mine comboBoxe er sat forkert på vis de kan det

Kommentar
Fra : Peder99

Dato : 08-02-08 09:41

Det er lidt svært at forklare simpelt så hvis du har en mail jeg kan sende et eksempel til dig på ville det være godt!

du kan evt. skrive den direkte til mig, hvis du ikke vil have den lagt på forumet!

mvh
Peder

Kommentar
Fra : zyferdk

Dato : 08-02-08 09:58

Fik lavede den lidt om så den ikke var så lang :P
Kode
Private Sub ComboBox1_Click()
'----- De relevante combo bokse vises --------------------
Dim i As Integer
For i = 0 To 5
If i <= ComboBox1.ListIndex Then
ComboBox_Smag(i).Visible = True
Else
ComboBox_Smag(i).Visible = False
End If
Next i
'--------------------------------------------------------------
End Sub

Kommentar
Fra : zyferdk

Dato : 08-02-08 10:00

men du kan bare få mine point :P med den hjælp du nu har givet :P

Godkendelse af svar
Fra : zyferdk

Dato : 08-02-08 10:01

Tak for svaret Peder99.

Kommentar
Fra : Peder99

Dato : 08-02-08 12:20

Det er en fint løsning du har lavet!

Jeg ville ikke blande en for løkke ind i mit tidligere svar da det komplicerer forståelsen.

Det vigtige ved løsningen er brugen af .Visible funktionen for combo-bokse!

Jeg går ud fra det hele virker som det skal! ellers så bare skrive igen!

Peder

Kommentar
Fra : zyferdk

Dato : 09-02-08 19:03

ja det virker helt fint :P