/ Forside/ Interesser / Rejser / Camping / Spørgsmål
10  ans 800
Fast gulv i forteltet
Fra : Munchies01
Vist : 7974 gange
20 point
Dato : 05-02-08 20:39

Vi skal for første gang være fastliggere - uhh skræmmende

Vi vil gerne have fast gulv i forteltet og jeg har søgt flere forskellige muligheder og fundet ud af jeg vil lave et gulv med lægter og vandtætte træplader.

Et spørgsmål melder sig dog - de "flapper" der sidder på forteltet som under "normale" omstændigheder skulle under presseningen for at sikre at vandet ike løber ind i forteltet - hvad gør man med dem når man ligger fast gul? Ligger man dem "bare" ind under lægter og strøer?

Er det ikke en fordel at få en pressening under trægulvet før man begynder - altså på samme måde, som hvis det ikke var fast gulv?

Munchies - Randers

Kommentar
Fra : refi

Dato : 05-02-08 20:44

Vil du så have dem i bagagerummet når du kører ?

Eller er den FASTstående.....

Accepteret svar
Fra : Eyvind

Modtaget 30 point
Dato : 05-02-08 20:48

Jeg er ikke campingbruger.
Men umiddelbart ville jeg også lægge gulvet ovenpå pressenningen og lade sider gå ind under som de plejer, men ikke ind unde gulvet, som så skal væere en smule kortere.
Strøerne / lægterne bør være imprægnerede.
De finér træplader er nok ikke vandtætte men det der hedde vandfastlimet.
Men de er gode nok til formålet og de fås med not og feder til at sætte sammen.
Jeg ville skrue pladene fast med torx skruer så det er til at skille ad.
Og så smøre pladerne på begge side inden samling, med noget træbeskyttelse med lidt farve.

Det ville jeg gøre.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 05-02-08 20:50

Refi - >>> fastliggere <<< kører ikke rundt med vognen.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 05-02-08 20:51

Nej - så det bagefter, men da var det for sent

Godkendelse af svar
Fra : Munchies01

Dato : 05-02-08 20:57

Tak for svaret Eyvind og kommentaren

Ja det hele er lidt nyt, så man må jo forhøre sig lidt omkring

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 05-02-08 21:01

Men der hvor vognen skal stå er der sikkert en masse som vil hjælpe jer med at lave der rigtige.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 05-02-08 21:16

Vi er ikke fastliggere, men Eyvinds forklaring lyder ok.

Vi er ikke så mange campister her på kandu, men kender du www.dcu.dk oppe i toppen er der en knap - mellem campister-, ude til venstre er der en søgefunktion, hvor du så kan finde alt mellem himmel og jord inden for camping, og ellers er der også et forum, hvor du ligeledes kan spørge og få svar om alt.

Der er også www.campingferie.dk også en god side.

Her er et link med mange forslag til fast gulv i fortelt.

http://www.google.com/custom?domains=www.campingferie.dk&cof=S%3Ahttp%3A%2F%2Fwww.campingferie.dk%3BGL%3A1%3BVLC%3A005A00%3BAH%3Acenter%3BBGC%3AF7EFDE%3BLC%3A005A00%3BL%3Ahttp%3A%2F%2Fwww.campingferie.dk%2Fbilleder%2Fgoogles-campingferie-logo.gif%3BAWFID%3A9d7d588de4a2203e%3B&sitesearch=www.campingferie.dk&q=gulv+i+fortelt&sa=S%F8g

Kommentar
Fra : SACA2

Dato : 05-02-08 21:45

Jeg forsøgte mig med at lægge gulv i mit fortelt for første gang sidste år.
Jeg havde først langt en presenning og derefter lægter, hvor jeg monterede træfiser ...
Det er et kæmpe arbejde at få det hele i vatter, men med kiler og små træklodser lykkes det...3 lægter under hver flise.
ovenpå gulvet havde jeg et gulvtæppe..
og ja jeg havde bukket de der flapper/græskanter ind under gulvet...
MEN...har du planer om at lade gulvet overvintere på pladsen er det en rigtig dum idee....for du kan jo så ikke få teltet fri om efteråret ved nedpakningen...(Nogen dækker gulvet over med plast og lader det stå år efter år...

Jeg brugte hele sidste sesson på at aflure de mere garvede campister...De lægger ikke gulvet på lægter men tykke stolper og derefter sætter de plastknopper i til at montere de der elastikstropper man normalt sætter pløkker i...
De telte der var monteret på den måde, stod rigtig stabilt i denne stormfulde sommer vi havde i 07.
Det gør også at gulvet ligger noget højere, at der ikke der ikke så meget "fare" for vand i teltet.

Kommentar
Fra : SACA2

Dato : 05-02-08 22:15

Glemte at skrive at jeg skruede ca 600 skruer i fliser/lægterne...

Kommentar
Fra : vil.du

Dato : 05-02-08 23:27

Citat
Men der hvor vognen skal stå er der sikkert en masse som vil hjælpe jer med at lave der rigtige.

- PRÆCIS!!

Vi campister er bare utrolige Jamen vi giver hjertensgerne en hånd med, når folk har behov - men vi vil helst hjælpe hvis vi bliver spurgt, er ikke så meget for at komme listende med velmente råd - uden opfordring.

Mit lille råd til Jer er derfor: Gå i gang! Møder I problemer så tøv IKKE med at henvende Jer til nogle af de nærmeste campister! De sidder alligevel og kigger inde i forteltet, bag gardinet , så kan de lige så godt komme frem og give en hånd med

Rigtig meget lykke og held til Jer!!

Campinghilsener fra Dorthe - Campist gennem ca. 30 år.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 05-02-08 23:34

Og hav så også lige en kold øl eller en kande kaffe klar, til hjælperne

Kommentar
Fra : Munchies01

Dato : 08-02-08 12:25

Hej alle
Tak for de skønne tilbagemeldinger - det er rart at vide man ikke er alene

Og ja jeg er klar over, at man bliver "beluret" bag gardinerne i forteletet - kender vi ikke alle det der med første gang man skal stille forteltet op og lige pludselig får naboen meget travt med at komme ud og sidde i stole nærmest med front mod en og en kold øl i den anden hånd - bare afventende på fejl eller spørgsmålet "kan du give en hånd" - det er det skønne ved campinglivet.

Jeg tror bare jeg går i gang og så må man se.

Tanken om de der plastknopper til elestikkerne har strejfet mig, men så skal gulvet vel passe rimelig nøjagtigt til forteltet for at det kommer til at stå stabilt. Nu er jeg ikke ligefrem "Flemming Leth" når det kommer til håndværk og håndværktøj, men flot ser det ud.

Øl og kaffe - ja da selvfølgelig

Kommentar
Fra : SACA2

Dato : 16-02-08 13:22

Jeg lavede mit gulv i forteltet for første gang sidste år.- og det var mit første arbejde med stiksav, bore og skruemaskine....Dvs. jeg lagde det 3 gange..men så var det også i vatter osv..og tror mig jeg var stolt!!!
.Men jo det skal passe som fod i hose, hvis du skal montere de der plastdimser...for ellers slider du jo teltet...
Jeg er heller ikke selv lige nået dertil og lægger igen gulv på lægter..
Selvom jeg har haft kaffe på kanden og øl sat ud til evnt. hjælpere, har jeg nu desværre måttet klare mig selv...både med nedtagningen og opsætningen af vinterteltet. Jeg tror ikke at alle campister gider hjælpe....