/ Forside/ Interesser / Dyr / Heste / Spørgsmål
10  jannie73 328
REGLER VEDRØRENDE BRAKLÆGNING
Fra : hestepigen
Vist : 2683 gange
250 point
Dato : 04-02-08 23:05

Er der nogle, der kan fortælle mig lidt om reglerned for braklægning af landbrugsjord? Mig bekendt er der regler for hvor meget man minimun skal braklægge. Mit springende spørgsmål er, om man må lade sine små hest græsse på jord, der ligger brak.....

Håber der er nogen derude, der kan hjælpe mig

Kommentar
Fra : BertelBrander

Dato : 04-02-08 23:43

Nej, man må ikke lade sine heste græsse på brakjord.

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 05-02-08 01:45

Den obligatoriske braklægnings pligt er midlertidig suspenderet, derfor kan der ikke svares klart ja eller nej til dit spørgsmål, hvis vi snakker 2007 så er svaret nej, intet som helst spiselig må komme fra en braklagt mark, hverken til dyr eller menesker, men 2008 er fritaget for pligt til braklægning, så nogle steder kan der dyrkes foder på en mark som var planlagt til brak, hvis marken er med i en flerårig ordning, for eksempel MJV ordningen så gælder braklægningen stadig, en sådan ordning bliver ikke afskaffet fordi braklægnings pligten midlertidig er afskaffet, så du må spørge ejeren om marken er med i en flerårig ordning, hvis ikke så er der ingen brakmark og marken kan udnyttes til afgræsning eller hø eller dyrke korn

Accepteret svar
Fra : o.v.n.

Modtaget 250 point
Dato : 05-02-08 01:58

Citat
om man må lade sine små hest græsse på jord, der ligger brak
nix du må ikke engang ride på marken, tænk hvis hesten fik hovedet ned til jorden og spiste en mundfuld brakgræs, men du må godt parkere biler eller bruge marken som cross bane, men for året 2008 så læs ovenfor, reglerne for hvor meget af jorden som skal braklægges er 10%, men det er heller ikke helt fast, EU bruger brak til at forhindre overskud af korn indenfor EUs grænser, procenten har været nede på 5 og så vidt jeg husker også over 10%, der er også en grænse for størrelsen af det samlede areal, hvis ejeren ikke har over 7 HA. (70.000 kvadratmeter) så må al jorden dyrkes uden brak, og en brakmark behøver ikke at være udyrket, der må for eksempel godt dyrkes bio brændsel på en brakmark, men altså ikke noget med at spise noget fra marken

Godkendelse af svar
Fra : hestepigen

Dato : 05-02-08 09:52

Tak for svaret o.v.n. Havde håbet at det kunne lade sig gøre......

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 05-02-08 13:44

Selv tak, er marken tilmeldt en flerårig ordning ?

Kommentar
Fra : hestepigen

Dato : 06-02-08 09:30

Det er jeg ikke rigtig klar over. Jeg vil nok prøve at ringe til ham, der ejer det, og høre om jeg kan leje et lille stykke af det, og så må jeg jo se, hvad han siger. Men det tyder jo på, at jeg vil få et NEJ.

Kommentar
Fra : hestepigen

Dato : 06-02-08 09:31

Det har forresten ligget brak i det tre år, vi har boet her, så mon ikke det er en flerårig ordning..

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 06-02-08 12:02

Måske er det en mark som ligger lidt afsides eller mere eller mindre utilgængelig for de store maskiner og derfor ikke bliver dyrket, spørg om du kan leje, du risikerer ikke andet end et nej