/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / MacOS / Spørgsmål
10  hawaii7 570
Hjælp til Word på mac
Fra : KathrineE
Vist : 1835 gange
200 point
Dato : 04-02-08 13:00

Jeg er ved at skrive mit speciale og bruger Word, men på en MacBook. Jeg skal lave en indholdsfortegnelse først (index) og det har jeg næsten fundet ud af. Der er bare 2 ting der virkelig driller:

1) Den laver mit index alfabetisk istedet for kronologisk!?!
2) Jeg kan ikke få hyperlinks til at fungere så man kan trykke på de forskellige emner i mit index og blive ført til den pågældende side.

Jeg håber sådan der er nogen der kan hjælpe for jeg er lige ved at være RIGTIGT frustreret

Med venlig hilsen og på forhånd tak!!
Kathrine

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 04-02-08 13:07

Word så tænker jeg på en Microsoft prudukt, vidste ikke at den kan køre på en Mac, hvorfor ikke bruge OpenOffice og så gemme i Microsoft format: http://da.openoffice.org/ så er du godt hjulpet

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 04-02-08 13:08

Uden at kende dit program.

Dit index skal henvise (hyperlink) til bogmærker.
Du skal lave bogmærker først og så oprette hyperlink til bogmærket.

Kommentar
Fra : KathrineE

Dato : 04-02-08 13:28

O.v.n - Word kan godt køre på mac da jeg har en officepakke specielt lavet til mac... Jeg kigger lige på det link du sendte (tak) og finder ud af om jeg evt kan bruge det. Det skal nemlig også være kompatibelt med EndNote som er en reference manager jeg benytter

Eyvind - ja det er jeg klar over - men kan ikke få det til at fungere

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 04-02-08 14:39

Opskrifter
Drikke
Borddækning

Jeg har ikke lavet indeks.

Men lagt 3 tekster for oven.

Tilsvarende 3 tekster nede på siden og markeret dem som bogmærker en af gangen
Marker tekst > op i indsæt > bogmærke

Så markere øverste tekst > indsæt hyperlink > bogmærke >
finde og markere bogmærke < ok > ok
klik på dit hyperlink og du hopper ned til teksten.
Brug altid sigende tekster i bogmærker ellers finder du dem ikke igen.

Opskrifter

Drikke

Borddækning
…………………………….Word /Office 2000 pro.

Kommentar
Fra : KathrineE

Dato : 04-02-08 15:21

Men jeg skal jo også bruge indexfunktionen - og det er som om de to ikke passer sammen... Jeg er nødt til at have et index med sidetal osv - det slipper jeg ikke udenom. Problemet er lidt at hver gang jeg opdaterer mit index (så de nye emner inkluderes) så "overskriver" den de gamle funktioner såsom hyperlinks/ bogmærker

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 04-02-08 15:41

Jeg har desværre ikke sat mig ind i indeks-funktionen endnu.
Og jeg kan se at det kræver lidt, at sætte sig ind i.

Kommentar
Fra : KathrineE

Dato : 04-02-08 15:45

Ja! og jeg synes faktisk jeg har læst alt hvad jeg kan om det i "hjælp"

Accepteret svar
Fra : Eyvind

Modtaget 200 point
Dato : 04-02-08 16:46

Nu har jeg fundet en bog fra 96 om Word 7 til win 95.
Der står faktisk det samme som i hjælpefilen i Word 2000
Indeks oversættes til stikordsregister og skal så også stå alfabetisk.
For det er vel ikke indholdsfortegnelse du er i gang med. (står også under Indeks mm)

Jeg har prøvet at lege lidt med den indeks.

Først en tekst på skærmen
indeks mm > marker opslagsord > nu kan jeg rulle i teksten og dobbelklikke på indeks-ordet <
og dobbeltklikke på ruden i overordnet > marker > dobbeltklikke på endnu et ord > dobbeltklikke i ruden overordnet > marker > luk når der ikke er flere. F9 opdaterer.

Den eneste metode jeg kunne se for at bruge hyperlink er:
Tryk det omvendte P ind så du kan se dine indeksord
Marker et ord > kopier > > indsæt > bogmærke > indsæt i feltet bogmærkenavn > tilføj

marker dit ord i indeks > hyperlink > bogmærke find ordet > ok > ok
Så bør det virke.

Godkendelse af svar
Fra : KathrineE

Dato : 04-02-08 18:05

Jeg fandt selv ud af hvordan det hele hang sammen. Det var selvfølgelig mig der var lidt for hurtig til at give op og så er der bare nogle ting der er en del anderledes på mac... Men som tak for din hjælpsomhed får du lige lidt point alligevel :)

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 04-02-08 18:29

- men den er også lidt svær at håndtere...........indtil man kan.