/ Forside/ Karriere / Offentlige / Selvangivelse / Spørgsmål
10  Busken 360
renteindtægter i foreningen
Fra : svak
Vist : 1865 gange
100 point
Dato : 02-02-08 09:53

hej

jeg er med i en andelsboligforening.

kasseren mener, at han betaler skat af de renteindtægter, vi får fra banken.

kan i finde et link, hvor der står at kasseren IKKE er skattepligtige af renterne, da kontiene jo tilhører andelsboligforeningen?

pft.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 02-02-08 09:59

En kasserer betaler ikke skat af penge der ikke er hans.
Foreningens penge bør stå i foreningens navn.
Ingen link.

Kommentar
Fra : Bille1948

Dato : 02-02-08 10:02

Korrekt hvad Eyvind skriver. Banken indberetter dem til Skat som en foreningskonto, og så sker der ikke mere.

Kommentar
Fra : snaptil

Dato : 02-02-08 10:04

Enig med Eyvind ellers må han bare ændre det på selvangivelsen, og så få ændret ejerskabet i banken.

Kommentar
Fra : Leo.pedersen

Dato : 02-02-08 10:26

Hej

Jeg forstår godt hans tvivl, har selv for nogen år siden stået som kasserer og oprettet en ny bankkonto - bankrådgiverende kom med en længere udregning om at vi skulle huske at jeg så kom til at betale skat af renterne - og vi så indbydes skulle udligne - jeg kunne ikke overbevise hende, men fik hende dog til at oprette som en foreningskonto - hvorved jeg selvfølgelig ikke kom til at betale skat.

På årsopgørelsen fra banken kan I se hvordan kontoen er oprettet.

Den er sandsynligvis oprettet som "foreningskonto" eller "konto med flere ejere".

Nogen banker udsender ikke længere årsopgørelser, men så kan kassereren på www.tastselv.skat.dk se hans skattemappe (med kode eller digital signatur) og der se om foreningens konto er med.

Foreningens konto kan godt figurere i hans skattemappe, hvis hans CPR nummer er oplyst til banken, men så er det igen afgørende hvordan den er oprettet, dvs. i skattemappen skal man nærlæse de koder som står. Dvs. den kan godt fremgå her, uden at den medregnes ved skatteberegningen.

Hvis han har været kasserer i 2006, så kan han hurtigt sammenholde hans private renter med årsopgørelsen han fik i foråret 2007, og dermed konstarere at det kun er hans private renter som indgår.

Jeg er 99,9% sikker på at banken har oprettet kontoen korrekt, dvs. kassereren betaler IKKE skat af renterne.

Det er forøvrigt "sjovt" med renter.

Firmaer skal medtage dem i skatteregnskabet.
Private skal medtage dem på selvangivelse.

men almindelige foreninger (investeringsforeninger undtaget) er ikke skattepligtige, og dermed indgår disse renter ikke i nogen skatteberegning.

Venlig hilsen

Leo Lund
www.erhvervsbogforing.dk

Accepteret svar
Fra : snaptil

Modtaget 50 point
Dato : 02-02-08 11:18

Citat
men almindelige foreninger (investeringsforeninger undtaget) er ikke skattepligtige, og dermed indgår disse renter ikke i nogen skatteberegning.

dette citat kan godt misforståes

Renteindtægter

Renteindtægter er normalt ikke skattepligtige for andelsboligforeninger. Skattefriheden gælder dog ikke renter, der tilskrives en driftskonto. Disse renter skal medregnes fuldt ud ved indkomstopgørelsen. Det vil sige, at renter af eksempelvis lejeindtægter og hensættelser til senere vedligeholdelse eller andre formål, der vedrører den løbende erhvervsmæssige drift af ejendommen, er skattepligtige for andelsboligforeningen.

http://www.rir.dk/faglig-viden/skat/vis/andelsboligforeninger/

kunne desværre ikke finde et link fra min egen arbejdsplads

www.censor.dk

Godkendelse af svar
Fra : svak

Dato : 07-02-08 07:39

Tak for svaret snaptil. Håber det er korrekt, selvom siden er fra august 2002.

I øvrigt ufatteligt så mange der er sikre på at de kender svaret, men ikke har dokumentation - og så viser det sig (forudsat ovenstående fra 2002 stadig er gældende) at de tager fejl! :-\