/ Forside/ Karriere / Offentlige / Selvangivelse / Spørgsmål
10  Busken 360
Fradraget ved 25timer ugenligt
Fra : danh
Vist : 1849 gange
30 point
Dato : 01-02-08 11:57

Hej jeg har et abjde hvor jeg arbejder 4 dage (6 timer nat) om ugen og får 14dages løn og mit spørgsmål er så SKAL jeg ikke have mit fradrag på 14dage og ikke et mindre fradrag for ifølge mit vikarjob så siger de at jeg ikke skal have for 14 dage nå jeg kun arbejder 8 dage om ugen? snakkede med SKAT og de siger jeg skal have for 14dage ? nogle der kan fortælle mig hvad der passer?

Kommentar
Fra : henrikkrebs

Dato : 01-02-08 12:19

Du vrøvler vist "arbejder 8 dage om ugen?"

Skal jeg forstå det sådan at du får løn hver 14'ende dag og har en arbejdsuge på 4 dage á 6 timer.

Jo, hvis du afleverer dit hovedkort skal du have eet 14-dages fradrag for hver lønperiode.

Men gå nu ikke i panik. Det vi taler om er kun kildeskatten. Når du får din årsopgørelse for 2008 til næste år, så er skatten endeligt beregnet på baggrund af din faktiske indkomst, uanset hvor mange fradrag du har fået i løbet af året. Så hvis de ikke trækker 'nok' fra før skatteberegningen, så kan du glæde dig til en check fra skattevæsnet.

Kommentar
Fra : danh

Dato : 01-02-08 12:46

Hej ja ups mente selfølgelig 8 dage på 14dage.. Okey ,så det vil sige at selv om de kun siger jeg skal have 2200kr i fradrag (men har 2800 på hovedkortet) så kommer jeg ikke til at miste pengene selv om arbejdsgiver siger det stemmer overens med det jeg "skal" have?

Kommentar
Fra : henrikkrebs

Dato : 01-02-08 12:58

Nej - du kommer til at undvære pengene fra hver udbetaling, men så vil du få dem med et lille skattefrit procenttillæg til marts/april/maj næste år.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 01-02-08 13:09

Hvad fanden er det for en arbejdsgiver.....

Send ham hende på kursus.....

Hvis det er din hovedarbejdsplads skal du have det fradrag der svarer til lønperioden - UANSET hvor mange dage/timer du arbejder i den periode....

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 01-02-08 13:17

Er det bi kortet du bruger?

Kommentar
Fra : refi

Dato : 01-02-08 13:31

Bikort har INGEN fradrag

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 01-02-08 13:59

Du skal i den beskrevne situation have et 14 dages fradrag.

Når skattevæsenet siger det samme, må der jo være noget om snakken. Hvorfor skulle du dog lave en opsparing i måske 12 mdr. hos skattevæsenet, fordi din arbejdsgiver har jord i hovedet.

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 01-02-08 14:01

Citat
Er det bi kortet du bruger
HALLÅÅÅÅ Valde????

Kommentar
Fra : dova

Dato : 01-02-08 17:28

SKAT har selvfølgelig ret i, at i en 14 dages lønperiode skal der bruges dit 14 dages fradrag

Kommentar
Fra : henrikkrebs

Dato : 01-02-08 18:22

Din arbejdsgiver er måske ikke vant til at vikarjobs er fuldtids. Det skal du have fortalt ham - fx ved at aflevere et 'hovedkort'.

Hvis du ikke for stort nok fradrag vil du komme til at betale for meget i skat i løbet af året. Dette beløb får du udbetalt med et tillæg af 2% (skattefri 'rente') når du har indleveret/indtastet din selvangivelse. Ikke nogen formidabel rente, men dog nogenlunde (svarer til en bankrente på ca 4% p.a).

Kommentar
Fra : Leo.pedersen

Dato : 02-02-08 08:03

Hej

Jeg tror at der hvor det "kikser" for arbejdsgiveren, det er at der på hovedkortet er nævnt skattefradrag således:

dagsfradrag kr. x,xx
Ugefradrag kr. x,xx
14-dags fradrag kr. x,xx
månedsfradrag kr. x,xx

Hvis vedkommende så har mange vikarer som arbejder spredt, nogen måske kun få dage og så aldrig mere, så skal sidstnævnte kun have dagsfradrag for de antal dage de har arbejdet.

Og så har arbejdsgiverende gjort det til en regel at bruge dagsfradrag, også ved dem som arbejder mere fast.

Det er selvfølgelig en fejl - og arbejdsgiveren skal overbevises om dette.

Har selv oplevet tilsvarende situationer hvor arbejdsgivere tror de er meget kloge - og har forstået reglerne korrekt, og de kan være svære at "flytte".

Så pas på - hvis du med bulder og brag og loven i hånden "kræver din ret", så kan det i værste fald koste en fyreseddel.

Find dokumentationen - det må stå et sted på www.skat.dk (har ikke selv fundet det) - og fortæl så stille og rolidt arbejdsgiveren at du har "opdaget" at du faktisk skal have fuldt fradrag - se selv lidt "overrasket" ud, så det ikke bliver det totale nederlag for ham.

Hvis det ikke lykkedes og du ikke kan vente til næste forår med at få dine penge, så er mit (sandsynligvis ulovlige) forslag at du "pynter" på dine skattefradrag ved SKAT, så du får et forholsvis højere fradrag, hvorved det samlet set kommer til at passe. Du kan f.eks. "komme til" at taste et højt kørselsfradrag eller et højt diætfradrag - som så alligevel ikke bliver til noget. Men pas på, få hjælp til at regne det ud, idet du ellers kan risikere en høj rest-skat - og det skulle jo gerne regnes ud så det passer så præcist som muligt.

Held og lykke

Venlig hilsen

Leo Lund

Accepteret svar
Fra : AznTax

Modtaget 30 point
Dato : 05-03-08 21:57

Som udgangspunkt skal arbejdsgiveren bruge det fradrag som svarer til den periode løn beregnes, altså starter en lønperiode fra den 18 jan til den 18. feb skal månedsfradraget bruges.
Går lønperioden derimod fra den 1. jan til den 14. jan skal der bruges 14. dages fradrag.
Skulle der være fridage i mellem perioden fx weekend eller hellige dage skal dette medtages. Det vil sige selv om du kun arbejder 4 dage om ugen i stedet for 5 "almindelig" arbejdsdage, vil dine 4 arbejdsdage stadig etrækkes som 5 "almindelig" arbejdsdag.

Der skal kun bruges dagsfradrag hvis lønnen afregnes hver dag eller hvis der ikke fremgår nogle lønperioder i din lønsedel.

Citat
...du "pynter" på dine skattefradrag ved SKAT, så du får et forholsvis højere fradrag....

Dette er dog en meget risikabel løsning, da en restskat kan give dig en ekstra betaling på 7 % i rente.

At du mister 600 kr i fradrag vil næppe være denne løsning værd, da du i netto kroner mister ca 200 kr i lommen pr 14. dages.

Dog kan jeg godt se at det på årsbassis er en del penge at undvære.

Det store spørgsmål lægger dog i, hvad der står på din arbejdskontrakt. Står der at du vil blive 14 dagslønnet skal de bruge 14. dags fradraget. Står det at du er dags lønnet skal de bruge dagsfradrag osv osv.

Håber at det kan hjælpe dig og at det ikke er for sent med mit svar

Godkendelse af svar
Fra : danh

Dato : 06-03-08 09:47

Tak for svaret AznTax.