/ Forside/ Interesser / Fritid / Sport / Spørgsmål
10  Klaudi 1810
Poolbord i finér
Fra : grevelund
Vist : 807 gange
45 point
Dato : 31-01-08 21:06

Hej alle sammen

Jeg har kigger på et poolbord i finér, dog kan jeg ikke finde andre borde i samme materialle.

Jeg kender selvfølgelig til typen af border, hvor pladen er lavet i mdf-plade, menes der her det samme?
Normalt ville jeg nemlig ikke sige, at disse to materialler er ens.

Er der nogen som kender til spille-kvaliteten på finér/mdf plader? Jeg ved selvfølgelig godt, at kvaliteten ikke er den samme som skifer, men prisen er også meget stor.

Mvh
Grevelund

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 31-01-08 21:46

Altså som du selv siger er det kun skifer der egentlig er det gode bord Men så må det være mdf der kommer efter det Helt klart

Mvh Suno der har et med skiffer på ca 600 kg med stel

Kommentar
Fra : grevelund

Dato : 31-01-08 22:03

Så det skal altså forstås som en forskel i mdf og finer?

Tænker nemlig at det bare er producentens måde at skrive det samme på.

Ville skam også hellere have et skifer, men det koster jo også derefter, så det må vente.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 31-01-08 22:27

Citat
mdf og finer

Finer er som regel helstøbt spånplade belagt med et tyndt lag finer af enten plasticfilm eller tyndt træ

mdf er de plader som er limet i lag (kan ses på kanten af pladen)

Mdf-plader er stærkere end spånplader

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 31-01-08 22:56

Og også klart hårdere altså mdf det er jo det man også bruger til Skatebaner/ramper som jo aldrig er udført i finer og så passer det heller ikke helt det der med at finrt er spånplade med et lag træ finerplader består af tunde lag træ der er lagt skiftevis den ene og anden vej sammen med lim og så i pres

Mvh sune

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 31-01-08 22:58

Og mdf plade er presset træmateriale der presses under enormt tryk blandet med lim og de bliver enormt stærke

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 31-01-08 23:17

@Sunowich
Finèr der er lagt på kryds og tværs og limet sammen hedder, som fremstillingsmåden antyder, krydsfiner.
Det bruges i møbler og køkkener til skuffebunde hvor der kræves en tynd og stabil plade. Hvis Du køber et billigt skuffemøbel er bunden Masonite der hurtigt buler og falder ud hvis det belastes.

Finer i sig selv er meget tyndt, især hvis det er ædeltræ.

Kommentar
Fra : trimare46

Dato : 01-02-08 11:10

mdf er nærmest en tyk masonite. det er træfibre der er presset sammen under højt tryk. pladen er meget plan og formstabil. den fåes i meget tykke plader og jeg ville ikke være bange for at vælge den.

Kommentar
Fra : trimare46

Dato : 01-02-08 11:11

desuden kan du reparere på en mdf plade. det ved jeg ikke om du kan på skifer.

Kommentar
Fra : grevelund

Dato : 01-02-08 12:00

Hej igen alle sammen

Det er dejligt at høre, at vi har så mange træeksperter herinde, dog mangler jeg lidt svaret på brugen af disse plader til poolbord.

Er der nogen som har erfaring med poolborde i finer?

Grevelund

Accepteret svar
Fra : Sunowich

Modtaget 45 point
Dato : 01-02-08 12:19

Jamen det er jo så mdf der er den hårdeste da det ikke blir skifer som er den absolut hårdeste

Altså du skal vælge mdf var det så svar nok ?? og kan du ikke få det så skal du vel vælge finer som jo så er lidt blødere med den ulempe at der måske kommer små microhuller i og som der jo er betrukket dug udover som derfor ikke er så let at komme til at spartle

Mvh Sunofisk

Ps.Microhuller gør jo så at kuglerne evt.ændrer retning når de møder et sådant og det er PISSEIRRITERENDE

Kommentar
Fra : grevelund

Dato : 01-02-08 12:41

Okay, tak for det svar..!

Godkendelse af svar
Fra : grevelund

Dato : 01-02-08 12:41

Tak for svaret Sunowich.

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 01-02-08 12:46

Takker og bukker God spiller