/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / Linux / Spørgsmål
10  BjarneD 875
ubuntu - god vejledning.
Fra : Eyvind
Vist : 2666 gange
10 point
Dato : 28-01-08 19:16

Dette er egentlig et tip, men jeg syntes også det er rart, at kunne dele viden og evt. spørge om programmet.

Det er denne ritig gode vejledning som jeg gerne vil vise:
http://ubuntu.linuxin.dk/

Hvis du kunne tænke dig at prøve ubuntu-Linux, så læs denne vejledning og stil spørgsmål hvis der noget du ikke forstår eller er i tvivl om.

Vi er en del på dette forum som bruger ubuntu styresystemet med tilhørende OpenOffice program på højde med win off.

Eyvind.

Point er sat lavt, så det er nemmere at komme ind efter, at spørgsmålet er lukket.

Ps. Der er også www.ubuntudanmark.dk hvor de gerne vil hjælpe.

Kommentar
Fra : Gambrinus

Dato : 28-01-08 20:05

Links gemt i Foretrukne.
Hæv du bare point til 500.
Så skal jeg nok acceptere dit indlæg.
Gambrinus

Kommentar
Fra : me67

Dato : 28-01-08 20:44

K A N O N siger jeg bare - kæft hvor er det super.

Tusind tak

Kommentar
Fra : Millister

Dato : 28-01-08 20:53

Ser super godt ud...

En idiot sikker guide :D -Lige noget for mig

Skal prøves... Men ikke nú, når puter skal bruges til terminsprøver...

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 28-01-08 20:58

Ja der skal helst ikke være noget vigtigt - for det kan gå galt.
Dual boot - der skal tungen holdes lige i munden.

På stationære computere er det bedst at benytte harddiskskuffer så det er en frisk harddisk der prøves på.

Jeg har dog også en bærbar hvor jeg skifter harddisk (ca. 20 sek) så der er en
HD med XP
HD med ubuntu
Men jeg er nu også nok alt for forsigtig.

Kommentar
Fra : Millister

Dato : 28-01-08 21:25

Hey.. Jeg har faktisk nogle spørgsmål... Nu har jeg ikke læst det hele helt igennem, så måske står det der..

Hvor meget fri plads skal man ca. ha' på sin HD for at køre guiden?

Når man starter puteren, vælger man så om man vil starte Vista eller Ubuntu?

...Ja, det føre så videre til, er det os' sikkert med Vista og Ubuntu samtidig på puteren?

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 28-01-08 21:35

Der skal bruges ca 20 Mb friplads. (hos mig kører den dog på 5 GB).
Der skal laves partitioner hvor den skal ligge.
Ved ændrig af partitioner er det ikke sikkert at du kan bruge rscuesystemet bagefter.
Derfor backup af vigtige filer.
Ved installation laver ubuntu selv en bootmanager (vælger til ubuntu eller Vista)
Om det er sikkert............os der har prøvet et par gange kikser også.

Når ubuntu er hentet og lagt på skrivebordet som en .iso fil skal den brændes og
den kan så boote og køre live uden at ødelægge og installere.
Det er først inde i programmet at evt. vælger at installere eller bare lukker ubuntu ned
efter at have afprøvet den. Der følger en masse programmer som også kan bruges i live udgave ...........den kan endda også snakke med harddisken og gå på internettet.

Accepteret svar
Fra : o.v.n.

Modtaget 10 point
Dato : 29-01-08 02:01

Det er det bedste at have både Windows og Ubuntu på en harddisk, fra Ubuntu kan man se og bruge mapperne på Windows partionen, henter man en eller anden fil på nettet, så kan den uden problemer gemmes i en Windows mappe, hvis man har lyst til det, og det ikke noget problem med GRUB loaderen, den der lader dig bestemme om du vil starte Ubuntu eller Windows, Ubuntu er valgt som first boot, det er rimelig nem at lave om til at Windows skal være first boot, under starten vælger man om Ubuntu eller Windows skal starte og hvis man ikke gør noget, så vil det styresystem som er first boot starte efter 10 sekunder, efter installation af Ubuntu er OpenOffice klar til brug, med den kan man åbne og arbejde med Microsoft Office dukumenter og regneark, eventuel nogle som ligger gemt på Windows partionen, og efter endt arbejde gemme i Microsoft format igen, Firefox browseren er også klar allerede mens man kører live cd, OpenOffice er også på live cd, men den er med bedre dansk sprog efter installation og et par opdateringer, opdateringer i Ubuntu vises automatisk som et tilbud som man kan vælge og se igennem før installering, der er udførlig beskrivelse af hver opdatering, så man ved hvad opdateringen gør godt for, nogenlunde som os der har valgt Windows opdateringer skal vises men ikke hentes og installeres før vi klikker på dem. Der findes faktisk ingen undskyldninger for ikke at prøve, de nyeste Ubuntu distroer kan lige så meget som Vista, Ubuntu er instillet til at den automatisk drosler ned på ældre computere som ikke har kræfter nok til at køre de moderne og flotte skrivebords muligheder, og man kan køre live med Ubuntu uden at installere noget som helst, det vil så allerede der afsløres om noget af det tilkoblede hardware ikke fungeren under Ubuntu, den mulighed har man ikke med Vista, det er først efter installeringen at man finder ud af at der investeres i ny printer med mere, fordi at Vista ikke har nogen drivere til den gamle. Når du så har kørt live cd og som jeg fundet ud af at Ubuntu gratis kan alt det som Windows vil have penge for, så vælger vi at installere, og hvis der allerede er en Windows, at køre dualboot, hvis der er harddisk plads nok, så er der ingen grund til at slette Windows partionen, vi har jo givet en sjat penge for den. For spillefuglene og de som tror de er afhængdige af Windows, så findes Wine emulatoren som kan køre Windows spil og programmer, Google Earth, Skype + mange flere programmer, findes i Linux udgaver (Ubuntu er en af mange Linux distroer) kort og godt: Se så at komme igang med Ubuntu for jer som ikke har erfaring i at brænde ISO filer, brug det lille gratis program Active ISO burner: http://www.ntfs.com/iso-burning.htm hent den midterste som hedder ISO burner.exe, den skal ikke engang installeres men kører direkte fra mappen i har hentet den til, vælg samme mappe som Ubuntu ISO filen er gemt i, dobbelt klik på ISO burneren og den vælger selv Ubuntu til brænding, vælg en lidt lavere hastighed end standard, læg en skive i skuffen og klik på Burn, det kan næsten ikke gøres forkert med Active ISO burner, men pas på hvis du har Winrar installeret, den vil meget gerne pakke Ubuntu ISO filen ud, lad være med det, brænd Ubuntu som den er når i har hentet fra nettet

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 29-01-08 02:04

Vi er allerede nogle stykker her i forum som bruger Ubuntu, så hvis du har spørgsmål, så stil dem for eksempel her på Kandu i Linux kategorien, du vil så få svar fra nogle som godt kan huske hvordan det var at være nybegynder

Kommentar
Fra : knaldisengen

Dato : 29-01-08 04:09

Kommentar
Fra : knaldisengen

Dato : 29-01-08 04:12

Citat
Dual boot

DAS BOTT
Sieg H________________http://www.youtube.com/watch?v=onJjtGtr1RE

Kommentar
Fra : knaldisengen

Dato : 29-01-08 04:16
Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 29-01-08 05:22

Mangler der dokumentation og vejledning ? Så se her, det er ret udførlig beskrevet og vist: http://www.youtube.com/watch?v=JBfl3oViny8

Godkendelse af svar
Fra : Eyvind

Dato : 08-02-08 11:42

Tak for svaret o.v.n. Det er en god forklaring, så du får alle 20 point og lidt stjerner.

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 08-02-08 14:10

Selv tak, ja jeg er blevet rigtig glad for Ubuntu god weekend