/ Forside/ Interesser / Fritid / Sport / Spørgsmål
10  Klaudi 1810
Nautilus metoden ?
Fra : thedeuce
Vist : 688 gange
80 point
Dato : 24-01-08 14:11

Jeg har styrketrænet i over 15 år og de sideste 5 traditionelt med 3-5 øvelser pr muskelgruppe og 3-5 sæt pr øvelse. Det er gået godt, men så læstew jeg om nautilus metoden. Den hedder 1 sæt pr øvelse. 8- 12 gentagelser og absolut max på den sidste. Man skulle træne hele kroppen på 1 time og det var så det. Teorien er at du har kulhydrat depoter til 1 times træning med høj intensitet og så er det protein for resten. Og proteinet vil vi jo ikke tære på. Nu har jeg trænet sådan 1 mdr, og lur mig om ikke det virker. Jeg har delt kroppen i 2 ( ryg, biceps, bryst, tricebs og ben, mave , skulder ) på den måde kan jeg træne oftere. Mit spørgmål er hvor mange øvelser pr muskelgruppe skal jeg lave ? Som det er nu kører jeg 3-4, men stadig kun 1 sæt pr øvelse. Jeg skrev til et Nautilus center i København, men de svarede ikke.
Søren Ø

Kommentar
Fra : HelleBirgitte

Dato : 24-01-08 14:15

du kender vel deres hjemmeside? http://www.nautilus-danmark.dk/

Kommentar
Fra : thedeuce

Dato : 24-01-08 14:31

Jo tak. Det er også der jeg har læst om systemet. Jeg vil bare gerne vide om det kun er 1 øvelse pr muskelgruppe, eller man kan lave flere øvelser pr muskelgruppe. F.eks ryg: Træk til nakken, sidende træk til bryst og til sidst knælende træk med håndvægt. 3 øvelser for ryggen, men kun 1 sæt pr øvelse, og så videre til bicebs ?

Søren

Kommentar
Fra : HelleBirgitte

Dato : 24-01-08 14:37

jamen så må du da prøve at ringe til dem. tlf nr. står på siden under centre.

Accepteret svar
Fra : alimak

Modtaget 80 point
Dato : 24-01-08 15:54

Som det står på nautilus hj.side:
Det er i mange forsøg slået fast, at der ikke er nogen væsentlig forskel på om man udfører ét, to eller tre sæt af en øvelse. Forudsat naturligvis at ét sæt udføres til bristepunktet. Man kan sige, at ét sæt udført med maksimal belastning, er stofskiftemæssigt lig med styrketræning med flere sæt, udført med submaksimal belastning.
alimak

Godkendelse af svar
Fra : thedeuce

Dato : 25-01-08 14:59

Tak for svaret alimak. Det er nok det nærmeste jeg kommer. Jeg er godt klar over det du skriver, men detr er åbenbart ikke helt til at svare præcist på. Jeg spørger jo om hvor mange øvelser pr muskelgruppe man kan lave. Jeg må ringe til dem.

God week-end.

Søren.

Kommentar
Fra : alimak

Dato : 25-01-08 18:56

Ok Tak
alimak

Kommentar
Fra : thedeuce

Dato : 10-09-12 17:08

Hej. Har selv trænet i mange år o goså prøvet Nautilus metoden. Man træner kun en øvelse pr. muskelgruppe og kan derfor nå hele kroppen på en time. Filosofien bag er at du på denne måde stimulerer musklen maksimalt ved kun at tage 8-12 rep. Hellere 8 end 12. Trænede metoden nogle måneder, og syntes at jeg havde gode resultater. Nu holder jeg meget af at træne og syntes at 1 time er for lidt i centret, men jeg kan anbefale metoden.
Søren