/ Forside/ Interesser / Dyr / Heste / Spørgsmål
10  jannie73 328
arbejdstrav/letridning
Fra : maler-fidusen
Vist : 2937 gange
100 point
Dato : 21-01-08 10:50

Hej- jeg er ingen hestepige men mine 2 piger på knap 6 år og 8 år går til ridning på en hold hvor vi forældre trækker. Nu skal de til stævne for første gang på lørdag og vi har fået et program med hjem som vi skal lære? (og ikke har øvet til ridning)
Ville være glad hvis det kun var folk som virkelig ved hvad der er og selv ridder som svarer.

Der står bla. at de skal ride arbejdstrav - hvad er det? er det trav hvor de siddder ned eller må man godt ride letridning op-ned? hvad er arbejdstrav - instruktøren har aldrig brugt det udtryk.

Der står f.eks 5. F-X-H arbejdstrav - letridning...hvad betyder dette - skal de ride trav siddende fra F-X og så letridning fra X-H eller er det letridining hele vejen?

Hvad er en volte-- så vidt jeg kan forstå så er det den halve bane -altså man sider i en cirkel? så når man laver en halv volte er det vel den kvarte bane?

og hvad er middelskridt? er det bare helt alm. skridt men med stramme tøjler?

Håber i kan hjælpe... jeg ligger da søvnløs over det her som jeg intet kender til og skal trække mit barn rundt i på lørdag

Kommentar
Fra : maler-fidusen

Dato : 21-01-08 10:51

og ps. når man laver en volte 20 m i diameter skal den så være cirkelformet eller skal man ridde linie ret ml. B og E?

Kommentar
Fra : stilkene

Dato : 21-01-08 11:27

Hvis jeg var dig, ville jeg da, for at få rolig nattesøvn, tale med jeres instruktør. Det måtte da kunne gøres ved at gribe knoglen.

Kommentar
Fra : AG112

Dato : 21-01-08 11:35

KAN DU IKKE GODT STARTE MED AT FORTÆLLE, HVAD DET PROGRAM HEDDER,
DE SKAL RIDE, FOR DER ER MEGET FORSKEL PÅ "LE" MED TRÆKKER OG LC/LB.

EN CIRKELVOLTE ER EN 20 M VOLTE, ALTSÅ 1/2 RIDEBANE , CIRKELRUND, MEN DE SKAL HUSKE AT RAMME HOVSLAGET DE 4 STEDER.

I DE HELT SMÅ KLASSER SIDDER DE IKKE NED I TRAV.
NÅR DER STÅR FXH ARBEJDSTRAV I LETRIDNING, ER DET LETRIDNING HELE VEJEN.

Kommentar
Fra : AG112

Dato : 21-01-08 11:58

www.rideforbund.dk/DRF/konkurrence/Discipliner/Dressur/Dressurprogrammer

PRØV AT SLÅ OP PÅ DENNE SIDE, DET ER DANSK RIDEFORBUND, DER KAN DU LÆRE MANGE TING.
DER ER OGSÅ EN BANE B MED BOGSTAVER, SKRIV DEN UD TIL AT ØVE JER PÅ.

Kommentar
Fra : maler-fidusen

Dato : 21-01-08 12:27

Der står kun mikro-travprogram bane b vejl.tid 4 min.

Kommentar
Fra : maler-fidusen

Dato : 21-01-08 12:28

nej man kan ikke ringe til instruktøren - vi har intet nr. til hende og man skal heller ikke melde afbud når man er syg og ikke kan kommer til timen mv. hæ hæ men jeg er da blevet smånervøs da jeg ikke kender alle de termer der står på sedlen... det kunne vi da godt ha brugt sidste ridetime på - vi fik først sedlen da vi gik.

Kommentar
Fra : stilkene

Dato : 21-01-08 13:35

Jeg ville da syntes det var et utillidsvækkende sted at træne.

Accepteret svar
Fra : hestepigen

Modtaget 100 point
Dato : 21-01-08 18:39

Tag det bare roligt. Det er jo et begynderprogram, og det ved dommerne jo godt.

arbejdstrav er den trav, ponyen normal traver i undervisningen. Ganske almindelig trav.

man skal sidde ned i trav, med mindre der står andet. F-X-H er skråt igennem ridehuset, og der rider man normalt letridning hele vejen.

Volte er det halve ridehus/halv bane - en cirkel på 20 X 20 meter, hvor du "laver runde hjørner - snyder lidt i hjørnet"

middelskridt har du godst fat i.

X ligger i midten af ridehuset. Husk at der skal hilses på dommeren når hun starter og sluttter. Altså i paraden (der hvor hesten står stille) Hånden ned lang siden og nik og smil til dommeren.

Har du brug for mere hjælp, så skriv igen

Kommentar
Fra : maler-fidusen

Dato : 21-01-08 19:52

jeg håber det hele går og at jeg kan huske programmet... hæ hæ det er jo mig som skal trække og guide rundt- det kan man jo ikke forvente at piger som har reddet i 5 mdr. kan og slet ikke i den alder -- vel? det med arbejdstrav og letridning og alt det der står i programmet .. hæ hæ ja - nå men vi lærer det nok hen af vejen.... jeg har kun gået til ridefysioterapi for min sclerose og her lærer vi jo ikke disse ting

Godkendelse af svar
Fra : maler-fidusen

Dato : 21-01-08 20:00

Tak for svaret hestepigen. et lille spørgsmål - når der nu står f-x-h arbejdstrav-letridning er det så kun letridning de skal ride.... eller er det arbejdstrav fra F-x og så letridning fra X-H?

Kommentar
Fra : stilkene

Dato : 21-01-08 20:01

Ja, men orienter din datter om hvad som skal ske, og hun ville kunne hjælpe dig alligevel, selvom hun ikke er så gammel.

Kommentar
Fra : AG112

Dato : 22-01-08 00:59

??:
når der nu står f-x-h arbejdstrav-letridning er det så kun letridning de skal ride.... eller er det arbejdstrav fra F-x og så letridning fra X-H?

SVAR:
NÅR DER STÅR SÅDANNE ER DET ARBEJDSTRAV FRA F IGENNEM X PÅ MIDTEN OG TIL H ALTSAMMEN I LETRIDNING.

MIDDELSKRIDT ER DEN GANSKE ALMINDELIGE SKRIDT BØRNENE KENDER, MEN HESTEN SKAL ALTID GÅ FOR STRAMME TØJLER, ELLERS ER DER INGEN STYR PÅ DEN.

BØRN PÅ 6 OG 8 ÅR KAN SAGTENS RIDE ALENE INDENDØRS ELLER UDENDØRS PÅ EN RIDEBANE.

DET KAN DE SOM REGEL, NÅR DE HAR REDET 4-5 GANGE OG ER BLEVET FORTROLIG MED DET, RIDESKOLEHESTE ER DER JO HELLER IKKE SÅ MEGET SPRÆL I, AT DE LØBER NOGEN STEDER

Kommentar
Fra : maler-fidusen

Dato : 22-01-08 09:30

Du aner ikke hvor sindsyge de heste er på rideskolen og jo - vi skal alle holde fast har vi fået besked på da heste ikke er rigtig kloge. Næsten hver gang når vi sadler op bliver en af os voksne bidt eller sparket og flere af hestene har smidt nogle af... jo bestemt ikke rolige heste! så det er vist en fantasi at rideskoleheste er rolige! Vi var på rømø i sommers og ride på islandske heste hvor pigerne red selv - de var lettere at styre end de satans rideskole heste!

Kommentar
Fra : Kamguru

Dato : 21-06-08 16:00

Hej.
De skal ride letridning, hele skråt igennem (:

Synes godt nok det lyder underligt at ejeren af stedet tillader at små børn rider på de heste. Når det endda er rideskole heste, burde de være børne venlige..

Men held og lykke, lad os håbe de får en rosette med hjem