/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / Linux / Spørgsmål
10  BjarneD 875
Ny linux bruger
Fra : palle22
Vist : 649 gange
200 point
Dato : 19-01-08 13:39

Hej Kandu
Jeg kunne godt tænke mig at prøve Linux Vixta : http://vixta.sourceforge.net/

Jeg kan kun se at man kan downloade en Live-Cd, men fungerer den også som installations Cd?
Og kan det lade sig gøre at lægge .iso filen på en usb nøgle, og installere derfra/køre live-cd'en derfra? Eller SKAL man brænde en Cd?

Håber I gider hjælpe, er totalt newbie

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 19-01-08 14:12

Har du set demo videoen ? Hvorfor er det et problem at brænde en cd ?

Accepteret svar
Fra : me67

Modtaget 210 point
Dato : 19-01-08 14:26

Hej "palle22"

Citat
Jeg kan kun se at man kan downloade en Live-Cd, men fungerer den også som installations Cd?

Ja.
Når du køre LIVE-cdèn får du et ikon på skrivebordet som gør det muligt at installere Linux Vixta.

Så allerførst brænder du den ISO-fil ud på en cd og booter bagefter på den. Køre LIVE-versionen
hvori du som sagt får muligheden for at lave en installation via et ikon på skrivebordet.

Så ja - cd-èn kan både bruges til LIVE og til installation.

Venligst ME67

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 19-01-08 14:27

Jeg kender den ikke, men synes ikke videon viser noget som nyeste Ubuntu ikke kan, og der er vi flere som kan hjælpe, jeg tror at der er en ikon som hedder Install på skrivebordet når du kører live cd, så ja det er en installations cd også

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 19-01-08 14:41

Jeg mener at alle LIVE CD med Linux kan installeres når den er rullet ind. (ej sikker)
Det er jo også fordelen at få afprøvet en linux version først uden at installere.
Hvis du har nero:
Hent Vixta og gem den på skrivebordet.
start Nero og vælg kopi > brænd image til disk
find din hentede fil og åbn (evt sæt filtype til "alle filer"
brænd
Boot med din nye CD

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 19-01-08 14:50

Hvis du er usikker på det med at brænde en ISO cd, så brug Active ISO burner, så kan du ikke gøre det forkert: http://www.ntfs.com/iso-burning.htm hent exe filen, gem den i samme mappe som din Linux, dobbelt klik på Active ISO burner, kontroler at Linux filen er valgt (det er den hvis der ikke er andre ISO filer i mappen) læg en cd i og klik på Burn, kan det gøres nemmere

Godkendelse af svar
Fra : palle22

Dato : 20-01-08 14:18

Tak for svaret me67.

Kommentar
Fra : krestenklit

Dato : 13-02-08 00:25

Citat
Og kan det lade sig gøre at lægge .iso filen på en usb nøgle, og installere derfra/køre live-cd'en derfra?

Det fik palle22 da ikke svar på!
Er der ingen der har noget bud herpå?

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 13-02-08 16:05

Vi er flere der har forsøgt med live-USB men ikke fået det til at virke.