/ Forside/ Teknologi / Hardware / Harddiske / Spørgsmål
10  tedd 4561
Xp finner ikke Hd
Fra : anonymm
Vist : 689 gange
200 point
Dato : 15-01-08 00:19

HEi,
jeg har kjøpt hitachi 120 Gb harddsik og har satt den i hp pavilion dv 6000.
Jeg kan kun installere knopix(linux) på den og den vil finne harddisken også,men når jeg skal installere windows xp så finner den ikke harddisken.Hva kan problemet være?
Hvor finner jeg driver til den?
Hvordan får jeg lagt den inn?
Når installasjonen av win xp starter så har jeg prøvet å taste f6 men da igjen så har jeg ingen diskett med driver og heller ingen diskettstasjon.

Håper noen skjenenr til det problemet og kan hjelpe meg snarest

Kommentar
Fra : WinXPeter

Dato : 15-01-08 01:53

Hvilken Hitachi ??

Hvilken XP (SP! eller SP2) ???

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 15-01-08 02:43

Din harddisk skal formateres før Windows vil vide af den, er det en ekstra harddisk, eller er det den eneste du har i computeren ?
Jeg vil anbefale Gparted til formateringen: http://www.kandu.dk/Tip16078.aspx den kører fra cd skuffen, når du har formateret din disk, så sæt Windows cd i skuffen og start installationen, hvis du vil have både Windows og Linux på den samme harddisk, så først Windows og når den er på plads kan du installere Linux, men vælg Ubuntu, den kører meget bedre end Knoppix, Knoppix er ok til at køre som live cd, men den bliver uhåndterlig og mærkelig når de installeres, men Ubuntu er bare så nem: http://www.kandu.dk/Tip16034.aspx

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 15-01-08 02:44

Vælg ntfs som filformat når du formaterer

Kommentar
Fra : zith

Dato : 15-01-08 08:14

så vidt jeg kan forstå vil du gerne have installeret xp på din nye hdd

Hvis det er en sata disk så skal du sikkert ind på support hjemmesiden for dit bundkort og finde en sata driver som du så skal ligge på en diskette hvor du skal bruge til der du trykker F6 under installationen.

Accepteret svar
Fra : helgec

Modtaget 200 point
Dato : 04-02-08 21:55

HVis du stadig mangler hjælp (det håber jeg ikke) kan du finde en guide til at streame dine SATA drivere med på www.helgec.dk/sata.html

Hvis din computer er af nyere dato vil jeg dog tro at du kan klare problemet i BIOS

Godkendelse af svar
Fra : anonymm

Dato : 05-02-08 13:40

Tak for svaret helgec.