/ Forside/ Teknologi / Hardware / Grafikkort / Spørgsmål
10  transor 1240
Hjælp til nyt grafikkort?
Fra : Webtytte
Vist : 523 gange
100 point
Dato : 14-01-08 21:21

Jeg er begyndt og erfare at min computer ikke kan køre de nye spil, som jeg gerne vil spille og prøver derfor at finde ud af om jeg har behov for at udskifte hele min computer eller om det er nok med et nyt grafikkort. Jeg er lidt lost, så jeg håber at kunne få hjælp her..

Min maskine:
MB: Asus P4P800SE/GD (i865PE, S478, FSB 800MHz, 4xDDR400 Dual, 1xAGP 8x (AGP 3.0), 5xPCI, 2xUltraATA100/2xSerial ATA Raid, Sound on board, Net on board Gb, ATX, 6xUSB 2.0)
CPU: Intel P4 Northwood 3.0 gHz FSB
RAM: 2 GB DDR400
Grafikkort:Aopen Aeolus GeForce 6800LE, AGP 8x, 128 MB

Spørgsmål:
1) Hvad er det bedste kort jeg kan få til min maskine til en overkommelig pengesum?
2) Vil jeg overhovedet kunne udnytte det nye grafikkort med det computer-setup jeg har p.t.?

Eksempler på spil jeg kunne tænke mig ville virke:
- Blacksite: Area 51
- Call of Duty 4
- Crysis
- Gears of War og lignende...

Håber nogen kan hjælpe mig på rette vej :)

Mvh
Webtytte

Kommentar
Fra : WinXPeter

Dato : 14-01-08 22:03

Nu er jeg ikke spilfreak, så der kommer nok noget med mere viden om de sager.

Det eneste jeg kan sige er at din PC ser rimelig ud og hvis det er grafikkortet den hænger på. er det største problem nok at det er et AGP når der skal købes nyt.

Men mens du venter kan du jo tjekke denne side, der kan du vælge forskellige spil og få tjekket hvad der mangler på din PC.

http://www.systemrequirementslab.com/referrer/srtest

Kommentar
Fra : ulleulle

Dato : 14-01-08 23:32

Hej. Du kan da godt få nogle stærkere AGP-grafikkort, end det du har, men du får mere fart til færre penge med den nyeste standard: PCI-Express 16x. AGP er en uddøende race. Desværre skal du ud i et nyt bundkort, CPU or ram... for din cpu er jo heller ikke helt ny mere... og dine ram er også forholdsvis sløve... og det kan ikke svare sig at opgradere et socket 478-bundkort (også uddøende)... Så hvis jeg var dig, ville jeg enten sælge den gamle maskine på QXL og købe en ny (ikke på QXL), eller leve så længe som muligt med den gamle maskine, og så købe en ny senere. Jo længere du venter, des mere får du for pengene. Mvh. Ulle

Kommentar
Fra : Webtytte

Dato : 15-01-08 00:45

WinXPeter> Fedt link, tak. Jeg testede Gears of War og Area 51 og begge resultater viste at min maskine bestod på alle punkter - også under "recommended". Jeg har prøvet begge spil og de hakker så meget at det er fuldstændig umuligt at spille dem - det er langsommere end slow motion :)

Ulleulle> Ja, det er også den sidste udvej for mig - den jeg frygtede mest, for det bliver både dyrt og så kræver det meget research. Jeg har altid bygget mine computere selv ved at finde de enkelte dele. Jeg stoler ikke på de samlede maskiner man kan købe her og der - der er altid noget af hardwaren, der er "bambus" eller også koster det 5 gange så meget som hvis man selv finder delene individuelt.

Accepteret svar
Fra : mjbest

Modtaget 100 point
Dato : 15-01-08 09:15

Davs! Jeg er hardcore gamer, og har haft et setup der lignede dit meget godt.

Det bedste AGP grafikkort der kan skaffes, er et Radeon X1950 Pro, med 512MB RAM, det var sådan ét jeg kørte med før jeg skiftede hele systemet ud.
Det nok det eneste AGP kort der er i stand til at køre Crysis, så det stadigvæk er spilbart på medium-høje indstillinger.

Bl.a. Sapphire laver et kort med disse specifikationer.
http://www.edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=263003

Det er et fornuftigt alternativ, hvis du ikke er helt klar til at smide de 4-5000 efter et nyt system :)

/ MJ

Godkendelse af svar
Fra : Webtytte

Dato : 17-01-08 12:51

Tak for svaret mjbest. Jeg er ikke klar til en helt ny computer endnu, jeg prøver det kort.