/ Forside/ Interesser / Hus og have / Møbel-reparationer / Spørgsmål
10  transor 665
Sæbe, lak, grundrens? Stole
Fra : lisbethi
Vist : 4207 gange
20 point
Dato : 06-01-08 09:58

Hej
Jeg har netop købt 6 Kaare Klint Kirkestole fra omkring 1940. De er oprindeligt lakerede, men er nu meget snavsede og det er som om lakken næsten er 'forsvundet'. Hvad gør jeg? Jeg er ikke interesserede i, at de skal stå nylakerede med den der hårde blanke overflade.
Jeg har fået forskellige råd:
- meget fortyndet grundrens og finslibning
- mild vask med sæbespåner
- alm vask med mild opløsning af opvaskemiddel

Stolene har fletsæder som pt er ok, og jeg vil derfor ikke have dem 'sjasket til' med vand.

Jeg håber nogen herinde har gode råd - på forhånd tak - lisbethi

Accepteret svar
Fra : transor

Modtaget 20 point
Dato : 06-01-08 11:09

Jeg er lidt misundelig på dine stole.

Stolene er vel af bøg, eg eller andet hårdt træ, som kan være med garvesyre.

Så skal du absolut ikke bruge sæbespåner eller andet gammeldags sæbeprodukt. Selv om det renser mildt kan du -afhængig af træsorten- risikere en mørkfarvning ind i træet.
Det samme gælder grundrens og andre alkaliske produkter.

Start med en hårdt opvredet mikrifiberklud med tynd sulfosæbe, af den simple slags uden farve , parfume eller håndlotion. Man skal efterhånde lede efter det i butikkerne, men det er godt at have til pletfjerning og lignende. Pas især på med farvede produkter.

Hvis det ikke gør rent nok, så er næste uskyldige trin bilens sprinklervæske. Det bør kunne gøre rent uden at man gør for vådt.

Til sidst kan du prøve aftørring med mineralsk terpentin. Det vil stolene lugte af i en kort tid.

Når snavset er væk , skal du slibe ganske let med meget fint sandpapir. Bare for at fjene de årer, som måtte have rejst sig med fugten. og for at fjerne eventuelt træoverflade nedbrudt af lys.

Der fås skånsomme møbellakker som ikke fylder årene, og som ikke gør træet blankt. Ja det kan næppe ses at møblerne er lakeret. Den slags lak beskytter ikke så meget som de mere fyldige. Selv fyldig lak kan fås som mat.
Det væsentligste er også at få en lak med lysfilter.

Kommentar
Fra : lisbethi

Dato : 06-01-08 12:01

Kære Transor
Tak for dit svar... ja det er nogle fede stole! Og de er af bøgetræ
Jeg forstår ikke det der med sprinkler væske - er det ikke fyldt med farve og andet skidt?
Mange hilsner Lisbethi

Kommentar
Fra : transor

Dato : 06-01-08 12:27

Sprinklervæske er min favorit til mange ting.
Det er rigtigt at sprinklervæske i Danmark normalt er med farve og duftstof. jeg vil nødig kalde det parfume.
Derudover er det isopropanol, en anelse sulfo og rent vand, enten afioniseret eller med kalkbinder.

Min er faring er at farven er så svag at den ingen skade gør og at duften ikke holder længe.

Hvis det skal være kan man i sverige få en uden duft og farve. Den er også med mere alkohol og klarer lavere temperaturer, eller kan fortyndes med vand.

I praksis går det fint med dansk sprinklervæske til mange ting, hvorimod min kone har prøvet at skulle fjerne en plet fra sart tøj med vell opvaskemiddel. Så fik hun i stedet en lyserød plet af farven i midlet.Den var ikke til at få af.

Sprinlervæsken bruger jeg også til mange ting. Blandt andet til rensning fladskærm, tastatur, tonehoveder og cd'er.
Det er ligeså godt som de dyre specialmidler,der også er isopropanol og vand.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 06-01-08 12:30

De kan godt være at det med ren bøg vil gå godt med sæbevask. Du må teste et skjult sted, og vente til det er tørt med at vurdere resultatet.

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 06-01-08 12:42

Misfarvninger kan bleges med oxalsyre fra Matas, brug handsker og afprøv et skjult sted for at se hvor meget det bleger.

Jeg vil også anbefale en lak, voks som ikke er foreslået endnu kan være meget pænt på egetræ, men senere kan det afvise lak medmindre man grundrenser igen.

Laker træet, lad det tørre og slib let med en korn 400, hav rigeligt med sandpapir.
Fjern slibestøvet og laker en gang til. Farvehandleren har nogle specielle "klæbe"-klude der trækker støv til sig
Hold også øje med slid der opstår senere, slib det let og ny lak, samenlign med en bil hvor man straks udbedrer lakskader for at holde den pæn (salgsbar) og at skader ikke breder sig under lakken.

Jeg brugte for mange år siden 2-komponent Blitza til nogle møbler, det er særdeles slidstærkt men kræver arbejdsmæssige sikkerhedsforanstaltninger.

Godkendelse af svar
Fra : lisbethi

Dato : 06-01-08 22:33

Tak for svaret transor.