/ Forside/ Karriere / Offentlige / Told og Skat / Spørgsmål
10  MissXX 893
Gulpladebil som firmabil?
Fra : jakobal
Vist : 1390 gange
100 point
Dato : 05-01-08 13:30

Hej,
Dette emne har sikkert været belyst før, men jeg kan ikke finde den endelige konklusion.
Min arbjdsgiver har et par biler stående til erhvervsbrug på gule plader. Er der noget galt i at de giver mig en af dem som firmabil, hvis jeg betaler skat af den? Og er skatteberegningen i givet fald den samme som hvis det var en bil på hvide plader? Er der et problem med den moms som formentlig blev fratrukket ved anskaffelsen for 3-4 år siden?
Mvh
Jakobal

Kommentar
Fra : dova

Dato : 05-01-08 13:47

En bil registreret til et firma, må overhovedet ikke bruges til andet end kørsel for firmaet, såfremt der er trukket moms på den.

Så hvis du med firmabil, mener at firmaet stiller bilen til rådighed for dig, og at du må køre privat i den, så glem det, hvis ikke der er betalt fuld moms på den.

Kommentar
Fra : stilkene

Dato : 05-01-08 13:50

Jeg syntes ikke lige dit spørgsmål er til at forstå, men kan du bruge ikke dette:
http://www.tax.dk/pjecer/firmabil.htm

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 05-01-08 13:52

Citat
Er der noget galt i at de giver mig en af dem som firmabil, hvis jeg betaler skat af den?

Hvorfor skulle du betale skat hvis det er en firmabil.

Kommentar
Fra : chicapigen

Dato : 05-01-08 13:57

du kan spørge told og skat , men du skal ikke være sikker på de kan svare dig , vi har problemet på mit arbejde min arbejdsgiver har indbetalt 9000 kr til told og skat for at få et bindende svar de ikke kan løbe fra og som gælder vist nok i 3-5 år , men de har selv svært ved at finde ud af reglerne vi har fået afvide på arbejdspladsen at vi vil få svar om 2 måneder. det er noget med når vi kører til og fra arbejde i firmabiler md skiftende arbejdspladser og når vi møder ind på arbejdspladsen.
men en ting er helt sikkert du må ikke køre privat i bilen. jeg har selv haft stillet spørgsmålet herinde for et stykke tid siden , netop fordi reglerne er svære at finde ud af.

venlig hilsen chicapigen

Kommentar
Fra : dova

Dato : 05-01-08 15:10

Der kan gives tilladelse til kørsel mellem hjem/arbejde i en firmabil hvor der ikke er betalt moms, men kun såfremt arbejdets art nødvendiggør, at den ansatte har bilen hjem......og det er f.eks. i forbindelse med evt. tilkaldevagt, og der skal så i bilen være en vagtplan og en rutebeskrivelse.

Og kørsel mellem hjem/arbejde er belagt med så strenge regler, at det ikke er tilladt f.eks. at holde ind og handle på vej hjem, heller ikke selv om butikken ligger på den faste rute, for at handle ind er privat, og det må bilen ikke bruges til.....der må heller ikke transporteres passagerer som ikke er ansat i firmaet....heller ikke selv om "lille Oles skole" ligger på vejen til fars arbejde, må far tage ham op at køre derhen.

Kommentar
Fra : Paulus1

Dato : 05-01-08 18:37

Din arbejdsgiver skal betale tillægsregistreringsafgift (privatbenyttelsesafgift) af bilen, samt tilbagebetale en andel af den fratrukne moms ved anskaffelsen.

Hvis du derudover bliver beskattet af privat anvendelse, er det fuldt lovligt at køre privat i bilen.
Men du bliver beskattet på samme måde som med en bil på hvide plader, hvilket kan blive temmelig dyrt.

Husk at få et klistermærke fra SKAT på, at bilen må anvendes til privat kørsel.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 05-01-08 18:58

Citat
tillægsregistreringsafgift

Du må da vist mene tillæg for privat benyttelse i forb. m. vægtafgift/grøn afgift og ikke tillæg til registreringsafgiften, (som er den afgift der betales til staten når bilen er ny eller hvis man eks. vil lave en gulpladebil om til hvidpladebil).....

Men :

Momsen skal under alle omstændigheder indbetales på bilen, og så skal der i forbindelse med syn påtegnes på registreringsattesten, om bilen bruges til enten kun privatkørsel eller til kombineret firma/privatkørsel.....og tillægsafgiften for privat benyttelse af en gulpladebil er 5040,- /år, såfremt bilen har en tilladt totalvægt på over 2 tons....og 900,- år såfremt tilladt totalvægt er under 2 tons

Accepteret svar
Fra : Paulus1

Modtaget 100 point
Dato : 05-01-08 19:12

Jeg fik desværre blandet et par ting sammen, men med hensyn til tillægsregistreringsafgift mente jeg sådant set, at spørgeren skal være opmærksom på, om bilen oprindeligt er registreret med 30% eller 95% afgift. Hvis den er registreret med 30%, er det ikke sikkert, at denne registrering kan opretholdes.

Bortset fra det, er der noget mere om de skattemæssige og momsmæssige konsekvenser her:
http://www.pwc.com/extweb/pwcpublications.nsf/docid/1DDE467146AA815E802572DC003314C0

Godkendelse af svar
Fra : jakobal

Dato : 06-01-08 14:55

Tak for svaret Paulus1.