/ Forside/ Interesser / Fritid / Dykning / Spørgsmål
10  TIMO_J 140
110 meter????
Fra : anders0802
Vist : 2784 gange
20 point
Dato : 05-01-08 13:07

Er det muligt at dykke ned til 110 meter og komme levende op igen, når luftblandingen er en tredjedelsblanding???

Kommentar
Fra : anders0802

Dato : 05-01-08 13:07

Jeg kender en der påstår han har gjordt dette og jeg tror simpelthen ikke på det kan være muligt.

Kommentar
Fra : Stouenberg

Dato : 05-01-08 13:25

- åbenbart:

Pipin’s current no-limits record stands at 439 feet (134 meters); the feat took place Nov. 26, 1996, in Cabo San Lucas, Mexico. That dive lasted 2 minutes and 22 seconds..........

- men det var uden flasker!!!

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 05-01-08 13:26

http://da.wikipedia.org/wiki/Dykkertabel
Kan du bruge denne tabel?

Kommentar
Fra : anders0802

Dato : 05-01-08 13:31

Det var med flasker... Men han ville ha´ fået en iltforgiftning.

Kommentar
Fra : Knete

Dato : 05-01-08 15:11

Citat
Pipin’s current no-limits record stands at 439 feet (134 meters); the feat took place Nov. 26, 1996, in Cabo San Lucas, Mexico. That dive lasted 2 minutes and 22 seconds..........

- men det var uden flasker!!!

en lille tilføjelse.

Pipin mistede sin kone i 2002 efter at han havde trænet hende til adskillige rekorder. Det gik galt,da hun forsøgte at øge sin rekord fra 162 meter til 171 meter. Forsøget endte med at Pipin selv hentede hende op fra dybet. Død. På årsdagen for hendes død satte Pipin en uofficiel verdenskord på de netop 171 meter,,,,men den er slået uofficielt, af en af Pipins elever, den Belgiske Musimu.

I 2005 foretog Musimu nemlig verdens dybeste dyk i Det Røde Hav (200 meter). Få dage senere enddnu et dyk på 209,6 meter, som dog aldrig blev anerkendt officielt,fordi han står uden for AIDA. Dybden i diciplinen "No limit" er øvrigt netop blevet overgået officielt i juni 2007 af Herbert Nitsch, Verdens dybeste dyk er nu på 214 meter.

men det er slet ikke det spørgsmålet handler om. sry,,,

Kommentar
Fra : trimare46

Dato : 05-01-08 15:39

det kan sagtens lade sig gøre med blandgas. teoretisk set er det muligt at gå ned på 2000 m med let udstyr. det kræver bare den rigtige blanding og nænnet til at gøre det.

Accepteret svar
Fra : LeifHansen

Modtaget 20 point
Dato : 05-01-08 16:55

Hvis du med ern trediedelsblandingmener 33,3% ilt så er regnestyket:

33,3 x 110 meter = partialtryk på 36,6 bar. Ilt bliver farligt ved ca 1,6 bar (kommer lidt an på kort- og langtidsvirkning.

Så svaret er absolut nej, under ingen omstændigheder, ikke den ringeste chance, ike engang med lidt held.

Det giver udelukkende større risiko ved større dybde at tilsætte mere ilt. At du skifter kvælstof ud med ilt eller en anden gasart spiller kun rolle for risiko for dybderus.

Maks dybde for 33,3 % er ca 40 meter = 5 bar x 33,3 ca 1,6 bars partialtryk, lige på grænsen. Normalt dykkes ikke til mere end 1,4 bars partialtryk.

På normal luft ser det sådan ud: 70 meter maks (går ikke pga risiko for dybderus) 8 bar x 21% = partialtryk på ca 1,6.

Godkendelse af svar
Fra : anders0802

Dato : 05-01-08 18:49

Tak for svaret LeifHansen.
Det var lige det svar jeg skulle bruge... Jeg var ogs sikker på at det var totalt umuligt...

Kommentar
Fra : lassethorsted

Dato : 15-07-08 16:49

Det dybeste SCUBA-dyk der er foretaget er altså 315 meter (nogle hævder 318m, men 315 er den officielle dybde)... Blot som en info! Den er sat af Nuno Gomes:

Video af dykket kan ses her: http://www.youtube.com/watch?v=zFUZCp22JkE

Og han dykker altså IKKE på luft!

Kommentar
Fra : lassethorsted

Dato : 15-07-08 16:53

Han gasblanding kan ses ud fra denne film: http://www.youtube.com/watch?v=X2SECZ-yaHY&feature=related

Kommentar
Fra : hing

Dato : 04-03-11 21:05

Nu er jeg ikke helt sikker, det er et stykke tid siden jeg tog certifikat, men Leif Hansen skriver at der vil være et iltpartialtryk på 36,6 bar, dvs. at det totale tryk er 110 bar, med andre ord, trykket på 1100 meters dybde.
Ilt partialtrykket vil være 3,66 bar med en trediedelsblanding på 110 meters dybde, eller helt korrekt 110 meters dybde er lig et tryk på 12 bar, og dermed et partialtryk på ca. 4 bar hvilket heller ikke er helt sundt.

Mvh Hans