/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / Linux / Spørgsmål
10  BjarneD 875
Ubuntu brugernavn +password
Fra : MissBe
Vist : 475 gange
100 point
Dato : 30-12-07 22:30

pleasssssse

hvor er det i ubuntu at jeg justerer på mit
brugernavn og password

jeg må have det ændret til noget jeg kan huske

Accepteret svar
Fra : o.v.n.

Modtaget 110 point
Dato : 30-12-07 22:51

Citat
jeg må have det ændret til noget jeg kan huske
du bliver nødt til at huske det gamle indtil du får ændret, og du ændrer ved at klikke på System og på Administration - Brugere og brugergrupper, indtast dit nuværende kodeord, så kan du markere dit navn og klikke på Egenskaber, der ændrer du dit Brugernavn og sætter prikken i Angiv Brugernavn manuel, sletter dit nuværende kodeord og en gang mere på linjen under, ændrigen gælder fra næste gang du starter/genstarter Ubuntu . Godt nytår

Kommentar
Fra : MissBe

Dato : 30-12-07 22:55

hej ovn

hvad gir du
jeg måtte prøve 27 gange +
før jeg kom på hvad det nu var det var

jeg prøver lige din anvisniing

Kommentar
Fra : MissBe

Dato : 30-12-07 23:03

har fundet det -

Godkendelse af svar
Fra : MissBe

Dato : 30-12-07 23:05

Tak for svaret o.v.n..

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 30-12-07 23:06

husk nu at du har ændret næste gang du starter

Kommentar
Fra : MissBe

Dato : 30-12-07 23:07

jeg har snydt og skrevet det på tejp i bunden af mit keybord

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 30-12-07 23:08

Selv tak, du har mange flere indstilling muligheder end i Windows

Kommentar
Fra : krestenklit

Dato : 30-12-07 23:09

Det rigtig "fede" ved Linux ...og dermed også Ubuntu, er, at man både som o.v.n. beskriver kan benytte grafik, men man kan også bare starte en "terminal" (via "System"-menu-punktet) og taste password-kommandoen "passwd" i en shell-kommandolinie - og dermed ændre passwordet i dialog med programmet.

Skal du ændre navn på en konto eller password for andre brugerkonti, må du have administratorrettigheder. Det får du med sudo-kommandoen.
Ændring af password for brugeren "ulla":
I en terminals shell-kommandolinie taster du: sudo passwd ulla

Ændring af kontonavn for brugeren "ulla" til brugernavnet "us":
I en terminals shell-kommandolinie taster du: sudo usermod -l us ulla

Venlig hilsen
Kresten

Kommentar
Fra : MissBe

Dato : 30-12-07 23:10

jeg må have fundet mig en god manual over programmet
---men foreløbig er jeg glad for at kunne huske mit logon

Kommentar
Fra : MissBe

Dato : 30-12-07 23:13

jeg synes at det er et meget lovende system
---har slet ikke brugt nok tid til at være fortrolig med detalier

men tid, tid, tid ....

tak for din hjælp også kresten

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 30-12-07 23:14

KrestenKlit skal vi misbrugere MissBes spørgsmål ? Hvorfor kan jeg kun se en hvid plade, lige i dag, når jeg vil starte en terminal, den vil simpelhen ikke komme ordenlig op

Kommentar
Fra : MissBe

Dato : 30-12-07 23:18

ja

hold i bare lidt fest

Kommentar
Fra : MissBe

Dato : 30-12-07 23:26

jeg ville ønske at jeg kunne hjælpe dig ovn

men det dær med hvide plader og gule plader

jeg kommer bare til at tænke på biler

--og det er vel næppe det du spørger om

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 30-12-07 23:27

Vi bliver vist kun os til festen MissBe, spørgsmålet er jo også besvaret så jeg må selv ryste op med lidt point, jeg ville netop i aften ændre noget, men terminalen vil ikke

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 30-12-07 23:29

Citat
det dær med hvide plader og gule plader
næh ikke helt det jeg tænkte på

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 30-12-07 23:48

MissBe hallooo har du forladt spørgsmålet ? Ellers er her lidt godnatlæsning: http://ubuntuguide.webbyen.dk/ skrevet af Balder som er aktiv i forum på UbuntuDanmark, hvor der også kan læres en masse: http://www.ubuntudanmark.dk/ for slet ikke at snakke om alle de muligheder der ligger hos den originale: http://www.ubuntu.com/