/ Forside/ Teknologi / Hardware / Grafikkort / Spørgsmål
10  transor 1240
Grafikkort-køler i udu??
Fra : ulleulle
Vist : 695 gange
200 point
Dato : 30-12-07 21:14

Hej derude. Jeg har et ASUS X800 PCI-E grafikkort med en aktiv køler (med lys) på. Den har kørt problemfrit indtil den tidligere i dag gik i stå... og lyset gik også ud. Grafikkortet selv funker dog problemfrit.... endnu da. Jeg afmonterede køleren og prøvede at sætte et 9V batteri på den sorte og røde ledning, og så ville den godt køre inkl. lys... Jeg prøvede et par gange med succes. Men tilbage i computeren ville den atter ikke... og dog? Lige pludselig kørte den... og efter en stund var den igen død... Er der nogen, som har haft samme oplevelse? Jeg vil bare gerne vide, om blæseren er ved at "dø", eller om det er selve grafikkortet, som ikke kan styre blæseren mere, eller om det er "ASUS SmartDoktor", som laver rod i det?
Jeg er spændt på at høre jeres erfaringer.. og en eventuel løsning?
Mvh. Ulleulle

Kommentar
Fra : dogvillestar

Dato : 30-12-07 22:51

Den er vel termostatstyret så den kun kører når den bliver rigtig varm!!

Prøv at sætte et spil eller noget der er krævende for kortet igang, og se så om køleren starter!

/Torben

Kommentar
Fra : ulleulle

Dato : 30-12-07 23:29

Softwaren/driveren til kortet er konfigureret til at regulere blæserens hastighed, men blæseren skal IKKE slutte helt!!! Så det er ikke svaret...

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 31-12-07 10:55

og du har ikke et ekstra powerkabel fra psu-en koblet på, måske det er faldet af.

Mit grafikkort har nemlig ekstra kabel monteret

Kommentar
Fra : Manse9933

Dato : 31-12-07 12:15

Kører den når du booter op?vis så er det ASUS smart doktor
der er problemet,jeg har haft smart doktor kørende
på et par af mine GK og det har altid skabt problemer på et tidspunkt,specielt omd funktionen,du kan også prøve
at afinstallere smart doktor og kører et regcleaner
program og så installere det igen,smart doktor er et
skod program,brug speed fan istedet for,viser både tmp/omd og
kan sættes til at styre omd på møllen,vis bundkortets/GK
sensorer understytter det.
http://www.almico.com/speedfan.php
Så kører møllen når du starter pc'en, så er det garanteret
smart doktor der er problemet.

Kommentar
Fra : Manse9933

Dato : 31-12-07 12:16

ø

Kommentar
Fra : ulleulle

Dato : 01-01-08 15:31

Desværre... Grafikkortet har ikke strømstik, så det kan ikke være problemet...
Blæseren kører p.t. ikke, når maskinen booter op... Det betyder jo så, at vi ikke kan skyde skylden på SmartDoktor... Jeg har også prøvet at afinstallere SmartDoktor, men ingen forskel... og i skrivende stund kører blæseren pludselig igen... for sikkert at stoppe om lidt igen...
Jeg tror ikke, det er et softwareproblem... Jeg er dog i tvivl, om det er blæseren selv, som er problemet, eller om det er en hardware-dims, som har med strømforsyningen at gøre, på kortet, som er blevet ustabil? Jeg har nu flere gange prøvet at fodre blæseren med strøm fra et 9V-batteri, og hver gang snurrer den, som den skal... Jeg er bange for, at det er kortet... Hvad tror I??? Kortet fungerer ellers fint nok endnu, så jeg kunne jo overveje en god passiv køler?

Kommentar
Fra : Manse9933

Dato : 01-01-08 20:15

Det kan være en sensor der ikke har det for godt,jeg bruger personligt Zalman Gpu kølere på alle mine pc'ers grafikkort,de
tilsluttes Mobo og har en meget bedre køle evne end standart kølerene.
På denne pc har jeg et nVidia GeFore 8800 GTX med påsat
Zalman køler,efektiv køler,formindsker varme varmeafgivelsen med 15% til 20%,gælder også mine ATI kort.

Kommentar
Fra : Manse9933

Dato : 01-01-08 20:17

- varme

Kommentar
Fra : ulleulle

Dato : 01-01-08 21:01

Jeg tror heller ikke, det er en sensor, for blæseren skal altid køre i en eller anden hastighed. Slukke helt skal den ikke, og varierende belastning af grafikkortet har ikke indflydelse på, om blæseren kører eller ej.... eller kan en sensor helt slutte for blæseren? Lige nu kører den igen efter ikke at have kørt... mystisk...

Kommentar
Fra : ulleulle

Dato : 01-01-08 21:04

Min pointe er blot, at jeg ikke vil købe en ny aktiv blæser, hvis det er kortet, der er opstået en fejl på. Så hellere smide en "hund" efter en passiv køler og se, hvor længe kortet ellers holder...

Accepteret svar
Fra : Manse9933

Modtaget 200 point
Dato : 01-01-08 21:29

sensorer gør at du kan få info i bios og via software,de kan stoppe/starte vitale chipset,kan forøge/nedsætte omd på blæsere via termostat,informere f.eks drivere om de passer til hardwaren o.s.v o.s.v,giver informationer til hele systemet.
Nå du har selv løsningen,vis problemet ligger et andet sted så skal du have en pro til at kigge på det.

Godkendelse af svar
Fra : ulleulle

Dato : 27-01-08 16:55

Tak for svaret Manse9933. Jeg endte med at købe et nyt grafikkort, selvom blæseren begyndte at køre stort set stabilt igen UDEN SmartDoktor! Det var alligevel mystisk...