/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Stenmel i indkørsel
Fra : jtlaursen
Vist : 7504 gange
100 point
Dato : 30-12-07 20:11

Jeg er ved at få lavet min nye indkørsel og er blevet lidt i tvivl om slutlaget. Jeg havde planlagt det til at være stenmel i 2-5cm tykkelse, men er blevet i tvivl om det er en god løsning. Grunden til at jeg ønsker stenmel, er at jeg ikke bryder mig om perlegrus, knust granit, fliser o.l. det er noget kønsløst, knasende og kedelig noget, men det er bare mig. Og for at spare de ivrige må jeg hellere fortælle at bundlaget er i orden, nemlig 20cm stabilgrus komprimeret med vejtromle. Indkørslen er konstrueret sådan, at jeg kan dreje bilen skarpt rundt om et bed, og derved undgå at bakke ud på vejen igen.

Hvem derude har gode eller dårlige erfaringer med stenmel som toplag, og evt. i hvilke tykkelser?

Kommentar
Fra : transor

Dato : 30-12-07 20:34

Jeg har ikke erfarin med stenmel, men meget erfaring med underlag.

MacAdam blev berømt på at opfinde en belægning af blandet fint og lidt grovere materiale, som ved kørsel komprimerer meget fast sammen. Men da de hurtige biler og luftgummihjulene blev opundet, var macadamiseringen ikke perfekt mere. Hjulene "suger" luft og vand op igennem og skiller belægningen ad.,
Derfor tror jeg også at du skal køre m e g e t forsigtigt med bil på stenmel. Især i vådt føre.

Underlag komprimeret med tromle er ikke holdbart nok til at køre på.
Men når det efter to vintre er sunket helt på plads , kan du rette det af med mere grus, og så lægge din endelige overbelægning.
Rådet er altså i begyndelsen at nøjes med at køre på stabilgruset.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 30-12-07 20:34

Jeg har ikke erfarin med stenmel, men meget erfaring med underlag.

MacAdam blev berømt på at opfinde en belægning af blandet fint og lidt grovere materiale, som ved kørsel komprimerer meget fast sammen. Men da de hurtige biler og luftgummihjulene blev opundet, var macadamiseringen ikke perfekt mere. Hjulene "suger" luft og vand op igennem og skiller belægningen ad.,
Derfor tror jeg også at du skal køre m e g e t forsigtigt med bil på stenmel. Især i vådt føre.

Underlag komprimeret med tromle er ikke holdbart nok til at køre på.
Men når det efter to vintre er sunket helt på plads , kan du rette det af med mere grus, og så lægge din endelige overbelægning.
Rådet er altså i begyndelsen at nøjes med at køre på stabilgruset.

Accepteret svar
Fra : stig54

Modtaget 60 point
Dato : 30-12-07 20:43

Jeg har erfaring med stenmel, det støver ad h... til om sommeren når det er tørt.
Skal du endelig bruge noget i den stil så brug 0-20 det bliver liggende. 0 - 20 er i rest fra skærver i størrelsen 0 til 20mm

Kommentar
Fra : jtlaursen

Dato : 30-12-07 20:52

Jeg er klar over at det selvf. vil sætte sig lidt med tiden. Men problemet kan jo løses ved at rette evt. ujævheder af med en stak reserve-stenmel. Hvis stabilen er blevet komprimeret ordenligt, tvivler jeg på at det synker så meget, at der skal ekstra på efter to år. Hvis det var tilfældet ville der jo ikke være en eneste anlægsgartner i landet, der kunne slippe af sted med at ligge f.eks. heregårdssten med det samme.

Jeg er ikke i tvivl om bundlaget, mit spørgsmål går mere på om stenmel er et godt toplag i en indkørsel?

Kommentar
Fra : stilkene

Dato : 30-12-07 22:29

Når du ønsker at ligge en forholdsvis porøs afslutning, må du også være forberedt på at du vil sporkøre det, og i særdeleshed når du beskriver at du kan køre rundt om et bed, så vil den ligesom pløje det i spor.
Også det stig54 anbefaler, men jeg ville da også anbefale det i stedet for stenmel.
Selvom du ikke kan lide granitskærver var det nok alligevel bedre, (når vi ser bort fra betonstensbelægninger), - og vær opmærksom på at det kan købes i alskens størrelser og farver.

Kommentar
Fra : jtlaursen

Dato : 31-12-07 09:26

lergrus, er det mon det samme som stabil?

Kommentar
Fra : anders_bak

Dato : 31-12-07 10:05

Frem for stenmel kunne du overveje slotsgrus, der komprimerer bedre da det indeholder ler (og derfor ikke burde blive kørt op på same måde som stenmel). det forudsætter selvfølig at du kan lide udsendet.

Har selv gode erfaringer med at lægge det på en plads og en gangsti i min hav, men har ikke personlige erfaringer med at bruge det hvor der er biltrafik, men det skulle efter producentens oplysninger være velegnet til det.

Se mere her:
http://www.sl.life.ku.dk/upload/slotsgrus.pdf

Som du kan se på sidste side af ovenstående link er der imidlertid kun en forhandler, så det afhænger jo nok også lidt af hvor du bor i landet om det er en reelt alternativ

Kommentar
Fra : transor

Dato : 31-12-07 10:19

Det er godt med en belægning, hvor du bagefter kan lægge mere på.
Tro mig stabilen vil sætte sig med tiden.
Hvor meget den sætter sig afhænger af dens precise sammensætning og fugtindhold, da du lagde den. Der skal både fugt og "damptromle" til at få de små korn til at kitte sig sammen, så de ikke kan mere. Jeg har mange erfaringer med at diverse mekaniske lette komprimeringsmaskiner ikke kan gøre det, når "smørelsen" mangler i form af fugt. Efter en ordentlig nedbørsperiode synker det når fugten igen trænger ud.
Men med stenmel eller bare grus , kan du jo senere rette ud.

Kommentar
Fra : pabloj

Dato : 31-12-07 10:45

Du kan spørge en der passer et stadion med grusbane, der ligger stenmel på.
Jeg havde ikke noget problem med at køre med traktor på den, men det er nok noget andet med en bil, den har jo lidt mindre hjul.
Fordelen er at du altid kan rette den til, det pakker sig ret godt.
Jes

Kommentar
Fra : f.elsborg

Dato : 31-12-07 12:33

Lyt til "transor"s første indlæg.

Stenmel (og knust beton også for den sags skyld) støver af h..... til når det er tørt.
Når det er vådt vil du få kørt huller og spor i det.
20 cm stabilt grus er IKKE nok til at bære trykket ved hyppig trafik - anlægsgartnerne bruger 40 cm til gangstier, og op til 70 cm med fast belægning, hvor der er tung trafik.

Overvej, om du ikke kan finde en fast belægning, du kan leve med, og brug så dit stenmel på steder, hvor der ikke er så meget førdsel som der er i din indkørsel.

Finn

Kommentar
Fra : stig54

Dato : 31-12-07 12:35

Når du skal dreje på det sykke kan det ike undgås at du vrider lidt stenmel op og tørt setenmel det støver og blæser væk, men ok hvis du elsker at vaske bil så.....

Kommentar
Fra : stilkene

Dato : 31-12-07 12:48

f.elsborg, hvor har du det sludder fra med lagtykkelse på MSG. Under alle omstændigheder skal underbunden være i orden, og det sikrer man sig med frostfrie billigere materialer som bakkefyld, eller sand, hvad som er billigst i et givent geografisk område. -- 20 cm. MSG er hvad der bliver udlagt til de mest trafikbelastede områder.
Undskyld men jeg kunne ikke lade noget sådant være overhørig.

Kommentar
Fra : jtlaursen

Dato : 06-01-08 10:43

f.elsborg der er vist noget du har fået i den gale hals, der er INGEN normale anlægsgatnere der bruger 40cm stabil til en sølle gangsti, eller 70cm til en indkørsel!

Godkendelse af svar
Fra : jtlaursen

Dato : 22-01-08 20:48

Tak for svaret stig54, lidt forsinket.

Kommentar
Fra : Jesperoghellen

Dato : 01-10-13 13:44

Citat
der er INGEN normale anlægsgatnere der bruger 40cm stabil til en sølle gangsti, eller 70cm til en indkørsel!

Det hedder ikke INGEN normale anlægsgartnere, men INGEN overhovedet som bruger så stort et lag stabiltgrus i deres indkørsel, den normale højde er ca. 20-30 cm som max... Den flotteste indkørsel efter min mening for du ikke ved flisebelægning eller alm. brosten, men som helstøbt indkørsel i profilbeton. : http://www.nominell.dk