/ Forside/ Interesser / Dyr / Gnavere / Spørgsmål
10  sofus.dk 275
Kaninfødsel - 3 døde unger
Fra : mettehirtsholm
Vist : 6149 gange
20 point
Dato : 23-12-07 22:20

Hej.
Min kæreste og jeg har en 2 dværgvædderkaniner, en han og en hun i hvert sit bur. hannen er halvandet år og hunnen er et halvt år gammel. Vi har prøvet at sætte dem sammen ude på gulvet et par gange, og hannen hopper selvfølgelig på hende for at parre sig med det samme. Men vi har fjernet ham øjeblikkeligt hver gang. d. 10. december prøvede vi så at lade dem parre sig, fordi vi godt kunne tænke os et enkelt kuld unger. I dag, d. 23. december, da vi kom hjem havde vores lille hunkanin født 3 unger, der lå spredt i buret og var kradtet ihjel. Hvad mon der er sket? Vi går ud fra at hun nok er blevet gravid FØR d. 10. da vi parrede dem, for ungerne var rimelig store og manglede kun pels og øjne...men hvordan kan det være at de er døde? Kan hun have aborteret, eller fejlede de måske noget, så hun slog dem ihjel? Eller er hun simpelthen for ung til at fatte hvad der skete, og kom til at dræbe dem?

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 23-12-07 22:32

Synd for jer at det første forsøg endte ulykkelig men kaninmor har sikkert ikke haft mulighed for at bygge rede, kaniner er i naturen huleboere og bygger en lun rede når de skal føde de 3-6 blinde, nøgne og hjælpeløse unger, til næste gang skal have en redekasse, så plukker kaninmor uld af sig selv til reden og i bør lade dem have ro, indtil de små nuttede og bløde pelsklædte kaninunger selv kommer frem i lyset og ingen hankanin i nærheden

Kommentar
Fra : mettehirtsholm

Dato : 23-12-07 22:35

Okay, tak for tippet. Men hvordan ser sådan en redekasse ud og kan man købe den i hos en dyrehandler? hvor stor er den?

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 23-12-07 22:35

Jeg ser nu at du er helt ny, og vil gerne byde dig velkommen i blandt os skrupskøre Kandu brugere, du kan få hjælp til alt mellem himmel og jord, og måske selv hjælpe andre med et eller andet

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 23-12-07 22:36

Da min datters kanin fik en unge første gang, var den også død da vi fandt den.

Vi ved ikke om den simpelthen er død af kulde, for når kaninen lige har født, skal vi "forældre" lige
tjekke om de ligger i reden. Hvorfor de er kradset ihjel kan jeg ikke svarer dig på, for selv om mor'en ikke viser kærlighed til ungerne (mad et par gange om dagen, og så er det kærlighed nok, resten af tiden, er mor'en ofte i den anden ende af buret) så tror jeg ikke hun har kradset dem for at slå dem ihjel.

Jeg fornemmede overhovedet ikke mor'en, viste hun var ked af at miste sin unge, hvis det kan trøste jer.

En kanin er dægtig ca 30 dage. Vent nogle måneder, og sæt dem så sammen igen, så lykkedes sikkert næste gang

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 23-12-07 22:36

Kaninunger er født uden pels, selv om de er fuldbårne og øjnene er først åbne når de er ca en uge gamle. men det sker nogle gange at unge hunner dræber deres unger eller æder dem. De er vel syge og forvirrede i den situation. - nå ungerne kan da også have været dødfødte.
Derfor kan i jo nok være heldige med næste kuld.

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 23-12-07 22:39

På kaninhop har de også dværgvæddere, måske kan du finde lidt inspiration der: http://www.kaninhop.info/ på billederne ser det ikke ud til at ungerne har ro indtil de har pels

Kommentar
Fra : mettehirtsholm

Dato : 23-12-07 22:41

mange tak for de hurtige svar. Kan hun have kradset dem ihjel fordi de var syge? har hørt at der nogle gange er syge unger i et kuld og dem dræber moren og spiser dem...men kan de virkelig allesammen have været syge?

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 23-12-07 22:42

Og her står der noget om kaninfødsler: http://www.kaninbjerget.dk/indhold/avl/kaninavl.htm

Accepteret svar
Fra : o.v.n.

Modtaget 30 point
Dato : 23-12-07 22:48

Al begyndelse er svær, også for kaniner selv om de har en naturlig moderinstinkt, ungerne behøver ikke at have været syge, jeg håber for jer at det går bedre næste gang, fandt lige et link med en fødekasse, den er måske ikke nødvendig, men kaninmor vil gerne være for sig selv med ungerne, og en sådan kasse, eller en der ligner kan en fingersnild person selv lave: http://www.lundteknik.dk/kanin/burtilb.html

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 23-12-07 22:48

Min kanin, har fået et lille hus inde i buret, i den har hun hø, så bygger hun selv en rede, dagen før hun føder... Hun plukker sig simpelthen på maven, og af det bliver der den lækreste bløde/varme rede.

Vi kunne nu ikke dy os, så vi pillede lidt ved reden efter en uge, også for at se hvor mange unger der var, faktisk skal man kikke hurtigere end det, for at tjekke at der ikke er døde unge i reden.

Det er vist ret alm. at der er døde unger, specielt den første gang

Velkommen til kandu

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 23-12-07 22:52

Og lige meget hvor meget du læser om de kaniner, kan man ikke helt regne med det.

F.eks fik vi lov til at se fødslen, om dagen, og så også altid når de fik mad

I bøgerne står der at de føder om natten, og at de ikke vil have tilskuere hverken til fødslen eller når de dier

Kommentar
Fra : mettehirtsholm

Dato : 23-12-07 22:54

okay, mange tak. Vi må bare prøve igen om en månedstid...og så måske sætte et lille hus eller en redekasse ind til hende når det er ved at være tid

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 25-12-07 14:06

Kaniner skal helst ikke parres før de er over et halvt år... Så det kan være, hun har været for ung...
--Er kaninerne af passende størrelse? Det kan ikke nytte noget at parre med en for stor han.. I værste fald vil hunnen slet ikke overleve fødslen, --i bedre tilfælde kan ungerne tage skade eller dø.

Jeg tror, at I skal læse alt hvad I kan komme i nærheden af om kaniner, -inden I lader dem parre sig igen. Under alle omstændigheder skal hunnen lige have en pause for at komme til kræfter. Ellers risikerer I at det sker igen.
OG vær opmærksom på, at hunkaninen kan blive gravid igen allerede få dage efter fødslen!!! Men det er IKKE godt hvis hun bliver gravid allerede igen.

Godkendelse af svar
Fra : mettehirtsholm

Dato : 25-12-07 21:21

Tak for svaret

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 25-12-07 22:32

Selv tak, jeg håber i næste gang får nogle hoppende vattotter