/ Forside/ Interesser / Fritid / Computerspil / Spørgsmål
10  Tri 2316
Pc spil
Fra : boro23
Vist : 761 gange
50 point
Dato : 22-12-07 17:10

Min søn spiller meget på pc'en, det sker at spille cd'en bliver ridset eller "slidt op" og kan ikke bruges mere. Må og kan man kopier en spillecd, så originalen kan vare noget længere eller er der en anden måde og gøre det på. En ven fortæller mig at klone cd muligvis kan klare det, hvordan virker det? Håber nogen kan hjælpe mig, for det er en bekostelig affære når en spille cd kun holder i 3-4 mdr.

Kommentar
Fra : Wesper01

Dato : 22-12-07 17:22

Der er nogle programmer hvormed det kla lykkes, at om kopier en CD der ridste, så at den nye kopie er som ny. altså uden skader.

Kommentar
Fra : CCjunior

Dato : 22-12-07 17:38

du må godt lave en kopi af dit eget spil, men du må ikke bryde krypteringen.. og det har alle spil.. så rent juridisk så tror jeg ikke man må.. rent praktisk.. så tror jeg ikke ligefrem det er den slags der jages..

http://www.infokiosk.dk/sw9622.asp

Kommentar
Fra : jangchr

Dato : 22-12-07 18:06

Man kan jo også hente en no-cd patch,så man er fri for at putte cd`en i drevet hver gang man skal spille,så bliver de heller ikke ridset,jeg ved godt det er for sent nu,når de er ridset,men til en anden gang,så ligger der til mange spil her

http://www.gameburnworld.com/pcgamefixes.shtml

Kommentar
Fra : CCjunior

Dato : 22-12-07 18:59

de kaldes også Nocd Crack

Kommentar
Fra : jangchr

Dato : 22-12-07 21:11

Citat
de kaldes også Nocd Crack

Måske,men på den side bliver de kaldt No-CD patches

Kommentar
Fra : Nickoe

Dato : 22-12-07 21:45

Du må godt fra ny af tabe en kopi, kun som backup, og denne skal følge emd spillet hvis du engang sælger det.

Citat
Du må ikke tage en digital kopi af software eller et computerspil, medmindre dette er nødvendigt for at kunne benytte det originale spil eller program eller for at rette fejl. Du må dog gerne tage en sikkerhedskopi af spillet eller programmet.
http://www.infokiosk.dk/sw10601.asp

Kommentar
Fra : CCjunior

Dato : 23-12-07 09:15

Beklager.. Jeg har vist blandet reglerne for spil og musik lidt..

Citat
Spørgsmål og svar

Må jeg tage en kopi af et computerspil for at have et ekstra spil?

Svar:
Nej, det er ikke tilladt at tage en digital kopi af et computerspil, medmindre rettighedshaverne har givet samtykke hertil - enten ved at tillade kopiering helt generelt eller ved at give mere specifikke og konkrete tilladelser.

Det er dog altid tilladt at tage en sikkerhedskopi af et computerspil, ligesom du må tage en kopi, hvis det er nødvendigt for at kunne benytte spillet.

Software- og computerspil er ofte belagt med en kopispærring. Det er ikke forbudt at omgå en sådan kopispærring fx for at foretage en lovlig brugs- og sikkerhedskopiering.

Kommentar
Fra : jangchr

Dato : 23-12-07 09:22

Citat
Software- og computerspil er ofte belagt med en kopispærring. Det er ikke forbudt at omgå en sådan kopispærring fx for at foretage en lovlig brugs- og sikkerhedskopiering

Så bliver det sgu svært at lave en sikkehedskopi,kan nok kun lade sig gøre af antik-spil fra 90`erne,så den eneste udvej,er en no-cd-patch

Kommentar
Fra : CCjunior

Dato : 23-12-07 15:03

Jeg læste det altså også forkert i starten.
Der står faktisk at det er lovligt at lave en sikkerheds kopi

Kommentar
Fra : jangchr

Dato : 23-12-07 17:13

Det er det,men du må stadig ikke bryder kopibeskyttelsen og så er man jo lige vidt

Kommentar
Fra : CCjunior

Dato : 23-12-07 17:44

Som jeg læser det, må man godt til spil. der står intet op at du ikke må bryde kopi beskyttelsen. Det er under film og musik der står at man ikke må bryde kopi beskyttelsen..

Meget muligt at jeg tar fejl.. Det er vist ikke førstegang..hehe..

Kommentar
Fra : jangchr

Dato : 23-12-07 18:12

Jeg tror nu at det går ud på et,altså film,musik,software og spil,men lad det nu ligge,du kunne jo også være at jeg tog fejl også,men hovedsagen er jo også at vedkommen for at vide hvordan man undgår at bruge den originale cd/dvd

Kommentar
Fra : Nickoe

Dato : 23-12-07 19:20

De skriver jo at der er tilladt at lave én sikkerhedskopi af spillet eller programmet. Ergo er man nød til at bryde denne kopispæring, for at lave denne sikkerhedskopi eller fo i det hele taget at kunne spille det, og det er som jeg forstår det LOVLIGT at gøre boro23 efterspørger.

Kommentar
Fra : jangchr

Dato : 23-12-07 22:03

Det er jo netop det der er hagen ved denne tossede lovgivning,man må godt laver en sikkerhedskopi til sig selv,men man må ikke bryde kopi beskyttelsen

Kommentar
Fra : Nickoe

Dato : 24-12-07 00:34

Det ER lovligt!

Der står jo direkte at man gerne må. "[...] Du må dog gerne tage en sikkerhedskopi af spillet eller programmet. [...]" ifølge http://www.infokiosk.dk/sw10601.asp

Kommentar
Fra : CCjunior

Dato : 24-12-07 08:08

enig med nickoe.. Det er altså under cd/dvd at der står at man ikke må bryder kopi sikringen.

Kommentar
Fra : boro23

Dato : 28-12-07 11:54

Jeg kan forstå det er lovligt at tage en kopi, eller......
Hvilket program vil I anbefale at bruge? En ven fortæller mig at klonecd kan klare det, er der nogen der ved noget om klonecd?

Kommentar
Fra : Nickoe

Dato : 28-12-07 15:28

Ja, det kan den nok, men ellers er der også HT-fireman
http://www.ht-fireman.com/menu2.asp
eller CDburnerXP
http://cdburnerxp.se/

mener også de kan lave kopier af CD'er

Kommentar
Fra : boro23

Dato : 28-12-07 16:12

Hej Nickoe
Er HT-Fireman og Cdburner et gratis program eller et prøve program? Hvor nemt er det at lave en kopi af en spillecd og er det til at finde ud af? Har prøvet det i neroburn og det dur ikke

Kommentar
Fra : DeZZa

Dato : 10-01-08 19:38

Det bedste er at benytte cracks, som er en modificeret version af spillets startfil (Executable) ..

Du kan finde dem på:
http://www.megagames.com (I venstre side under Game Fixes og klik på PC Game Fixes)
http://www.gamecopyworld.com (I højre side under "Game Index")

Det du skal gøre er at udpakke filen med WinRAR f.eks. (http://rarlab.com) kan hentes gratis her i prøveversion, men er fuldt funktionelt, også selvom det er udløbet.

Så skal du hente en crack til dit spil på en af de ovenstående sider og bemærk at hvis det f.eks. er et online-spil der opdatere sig selv eller du selv har opdateret det skal du lægge mærke til versionsnummeret, som er til at finde enten inde i spillet eller på andre måder f.eks. ved at kigge nogle log-filer eller README's der hvor spillet er installeret, som typisk følger med hver gang man laver en opdatering.

Du kan finde et spils placering på harddisken ved at højreklikke på genvejen og se, hvor den føre hen og finde stien på din harddisk.

Derefter erstatter du filerne på din harddisk med dem der er i den crack du har downloaded.

Dog kan det være at der er flere instruktioner til at omgå kopisikringen, og derfor er det en godt ide at læse tekstfilen eller den mærkelige .nfo fil, som du typisk kan finde med en crack. Dem åbner du bare med notesblok eller notepad bliver det kaldt på engelsk, og så sætter du skrifttypen til "Terminal", så kan den læse .nfo filer også med den simple grafik der følger med, og der er typisk instruktioner til hvordan du skal installere cracken.

Backup af spil til eget brug er fuldt ud lovligt, så der er intet galt i det du gør.

Kommentar
Fra : mattiasdrengen

Dato : 12-02-08 09:29

Det er lovit at brænde en cd hvis du ikke giver den ud til din familie eller venner eller sælger dem