/ Forside/ Teknologi / Internet / Sikkerhed / Spørgsmål
10  molokyle 6481
Flere harddiske
Fra : dehnsgaarden
Vist : 731 gange
40 point
Dato : 22-12-07 16:28

Hej

Jeg har 2 harddiske i min pc, og jeg kan selv vælge hvilken en jeg vil boote fra,
HD 1 bruges til alt.
HD 2 kun til sikre web sider.
Begge HD har antivirus, og spam programmer instaleret.

Hvis jeg får Virus eller hacker besøg på HD 1, er HD 2 så i fare for at blive inficeret?

Hilsen
Den forsigtige

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 22-12-07 16:33

Det kommer an på om du kan "snakke" med den anden harddisk.
For kan du hente og levere filer på den anden HD så kan en virus også finde vej.

Et mere sikkert system er at bruge harddisskuffer.
Et harddiskskuffesystem fylder som en CD/DVD læser.
Men ikke på alle computere kan der sidde en skuffeholder. (eks. visse medion comp)

Kommentar
Fra : MissBe

Dato : 22-12-07 16:55

mon man må have lov til at liste et spørgsmål ind ??

hvad er/ forstår du ved harddiskskuffer ??
et link så man kan se på en ??
-er det fx. så man kan montere harddisken udefra så man ikke skal lukke computer op ??

Kommentar
Fra : Manse9933

Dato : 22-12-07 17:02

her er en billig en
http://www.thansen.dk/product.asp?c=1566665240&n=496932192&pn=657227908
Citat
-er det fx. så man kan montere harddisken udefra så man ikke skal lukke computer op ??

Jep.

Kommentar
Fra : Manse9933

Dato : 22-12-07 17:08

f.eks. en til hver stationær pc,nogle kan man også købe løse skuffer til.

Kommentar
Fra : Gambrinus

Dato : 22-12-07 18:06

Og her er de til kr. 79.-
http://prishammeren.dk/shop/default.asp
PC Udstyr - Harddiskbokse -
Varenr. 10026
Varenr. 50021
Gambrinus

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 22-12-07 23:14

Her kan systemet ses i brug.
http://www.hirsenet.dk/windows.htm

På comp til venstre ligger en harddiskskuffe parat til brug - dog skal comp. altil lukkes ned før skift.

Ps. Enten var det lige før en oprydning eller lige efter.

Kommentar
Fra : MissBe

Dato : 26-12-07 11:10

......forresten tak for svarene

den type skuffe kendte jeg ikke - må ud og se nærmere på
jeg kendte extern box - altså hvor disken forbindes udefra via usb

nu er mine 2 diske - sata
og de kan nemlig også 'se' hinanden selvom man booter op på ene eller anden
og det dur jo ikke !!

men i princippet kan man vel også bare forlænge
det interne strømkabel + sata kabel ud af computeren
og forbinde den disk man nu vil starte op på, altså uden box.. ??

Kommentar
Fra : Manse9933

Dato : 26-12-07 11:15

Du kan også få dem til sata diske.

Citat
men i princippet kan man vel også bare forlænge
det interne strømkabel + sata kabel ud af computeren
og forbinde den disk man nu vil starte op på, altså uden box.. ??

Har jeg haft på et tidspunkt,men jeg satte en af mine gamle strømforsyninger til diskene, i en samlet pakke,så
kunne jeg flytte dem mellem pc'er.

Kommentar
Fra : MissBe

Dato : 26-12-07 11:20

go' forklaring jeg må leget lidt

Kommentar
Fra : Manse9933

Dato : 26-12-07 11:21

nu bruger jeg ekstern eSATA box,med både usb og eSata, eSATA til en pc(hoved pc) og usb med repeater kabel tilsluttes den
pc jeg nu vil overføre filer til.

Kommentar
Fra : MissBe

Dato : 26-12-07 11:24

ps.

...forresten hvad er egentligt det rigtige at gøre
det er jo ikke fordi at jeg ikke vil lave mit eget spørgsmål

der er en del diskussion om poients og det dær
..jeg har det lidt sådanne
at hvis jeg besvarer lidt spørgsmål så kan jeg også stille lidt spørgsmål
nu i dette tilfældt er spørgeren væk
---så skal jeg lave mit eget spørgsmål
eller er det ok at spørge som jeg har gjort ??
--hvad siger I ??

Kommentar
Fra : MissBe

Dato : 26-12-07 11:27

---
eSATA
repeater kabel
>>>ved jeg ikke hvad er ??

kan du give eksempel fx. ved link ??

Kommentar
Fra : Manse9933

Dato : 26-12-07 11:28

psu'en skal man kortslutte grøn(ledning)med en sort(ground,jord,i 20/24 atx stikket)for at den kan kører uden mobo.

Kommentar
Fra : MissBe

Dato : 26-12-07 11:30

---hvad er mobo ??

Kommentar
Fra : MissBe

Dato : 26-12-07 11:34

---nej nu tror jeg at forstå - det skal prøves

Kommentar
Fra : Manse9933

Dato : 26-12-07 11:36

eSATA =ekstern kabel det er det samme som et almindeligt sata kabel bare med forstærkning/lås på stikkene og kan sættes til almindeligt sata stik via adabter eller et onboard eSATA stik,sidder på mange nyere moboer.
Repeater usb kaber et usb kabel med forstærker på(forstærker signalet)almindeligt kabel kan/må kun være
på op til 3 meter,et repeater kabel er typiskt på 5meter og kan sættes i forlængelse at hinnanden op til en tyve meter.

Kommentar
Fra : Manse9933

Dato : 26-12-07 11:37

mobo=forkortelse af motherboard (bundkort)

Kommentar
Fra : MissBe

Dato : 26-12-07 11:38

----DET SKAL BARE PRØVES

Kommentar
Fra : Manse9933

Dato : 26-12-07 11:40
Kommentar
Fra : Manse9933

Dato : 26-12-07 11:45

http://www.google.dk/search?hl=da&q=%20eSATA+kabel

http://www.google.dk/search?hl=da&q=%20usb+repeater+kabel

Du kan få sata kabler på en meter.
eSATA en og en halv meter.
Ups fare fro spaming
undskyld dehnsgaarden

Kommentar
Fra : Manse9933

Dato : 26-12-07 11:45

for

Kommentar
Fra : MissBe

Dato : 26-12-07 11:48

fede tider - det har været STOR hjæælp - ALT SKAL PRØVES

MANSE sus lige ind forbi...
http://www.kandu.dk/spg114496.aspx

Kommentar
Fra : Manse9933

Dato : 26-12-07 11:58

Poæng er fulstændig ligegyldige,giv dem til refi så bliver han en glad julegris

Kommentar
Fra : MissBe

Dato : 26-12-07 11:58

------det gør jeg

Kommentar
Fra : Manse9933

Dato : 26-12-07 12:03

Kommentar
Fra : MissBe

Dato : 26-12-07 12:05

Kommentar
Fra : madmax2

Dato : 26-12-07 19:34

NEJ_virus angriber kun aktive dll filer + plus meget andet.
MEN_ LOL-------
Har du 2 systemer på en disk, OG du scanner skidtet for
snavs, ryger der HELT sikkert noget fra den ene, der SIKKERT
skulle VÆRE SCANNET SOM sikkert.

Da der er VIRUS programmer på begge dine syatemer
Bliver d opfattet som // inbrud_______meninge er somænd GO nok
Du kan ændre disse indstillnger, i dit virus program.
Så den kun scanner SYSTEM 1 ?
Har haft samme PROB_ dog IKKE med virus, men OPRYDNING af
gamle filer, hvor der blev slettet en masse på// der ikke skulle slettes.

UPS fik ikke slettet mig selv__ORDENTLIGT..

Kommentar
Fra : madmax2

Dato : 26-12-07 19:37

MEN du kan være SÅ heldig at få en ROT__? børge, der ligger sig i deine RAM
Men har ikke oplevet det endnu,
Prøv at søg på Google efter ROTKIT / ? cleaner.
MEN tag kun godt firma, ELLER får du sgu mere_ end INTET

Kommentar
Fra : MissBe

Dato : 29-12-07 21:36

madmax2

princippet om først og fremmest IKKE at slippe virus etc. ind er vi helt enige i !!
men godt at få det gentaget !!

jeg har ligesom spørgeren = dehnsgaarden
anti virus+anti spyware+firewall etc.etc.- hvert sit - på begge diske.
madmax2 lige pt. har jeg ikke flere spørgsmål
men jeg håber at du vil hjælpe mig en anden gang
også når jeg stiller mine egne spørgsmål

Kommentar
Fra : MissBe

Dato : 29-12-07 21:39

dehnsgaarden
--og en undskyldning til dig hvis jeg har fået ødelagt din tråd
tro mig det har ikke været min hensigt
jeg blev bare så ivrig da din opsætning/beskrivelse/spm.
fuldstændigt ligner min
og at også jeg er lidt skeptisk mht. at HD1 og HD2 kan 'se' hinanden

--det vil jeg så i øvrigt også lave om på !!
og som minimum og i første omgang
har jeg en helt anden pc til 'alt det sjove'

jeg synes at du stillede et knald godt spørgsmål
du kom så bare mig i forkøbet
ellers var det et jeg selv havde stillet på et tidspunkt

så mon egengtlig ikke du kan bruge de fleste svar
selvom det så var mig der spurgte videre ??
jeg synes i hvert fald at alt ligger inden for rammerne af dit spm.

nu har du jo så ikke deltaget i din egen tråd ??
det kan jo så være at du gør det
efter at du kommer tilbage fra juleferie eller what ever ??
--jeg hører gerne din mening om min indblanding - hvis du vil af med den
--og at tråden kan få den drejning
der besvarer DIT og ikke nødvendigvis mit spørgsmål.

i øvrigt kan jeg se at du er ny på kandu
velkommen til

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 29-12-07 22:04

MissBe - jeg har oprettet en åben tråd for harddiske ol.
http://www.kandu.dk/Spg114505.aspx
Der er du også velkommen.

Kommentar
Fra : MissBe

Dato : 29-12-07 23:47

eyvind - tak for invitationen
håber også at du vil deltage i mine tråde fremover

hvis den får lov til at stå åben lidt endnu
så har jeg bestemt nogle overvejelser omkring hd

Kommentar
Fra : dehnsgaarden

Dato : 30-12-07 13:19

Jeg ved godt at jeg ikke har været så aktiv på siden, men jeg er blevet en del klogere, så tak for alle indlæggende.
Jeg har nu en skuffe med den sikre HD, og i pcen sidder den HD til sjov.
Når skuffen er i, botter pcen fra den sikre HD, og den sjove HD er pasiv, for som jeg har forstået det bliver virus der ligger på den passive HD ikke aktivt, når der er bottet fra den sikre HD, eller tager jeg helt fejl?

Og godt nytår til jer alle

Dehnsgaaden

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 30-12-07 14:23

Ja du tager fejl..................for når du booter fra den "sikre" HD så kan du se og røre ved den sjove.
Det kan virus også.
Køb en skuffe mere, og undgå fælles harddisk.

Men ud over det sikre så er det en god kombination med harddiske / skuffe.

Kommentar
Fra : dehnsgaarden

Dato : 30-12-07 16:59

Jeg vil straks købe en skuffe til.
Jeg var bare af den overbevisning at det var nok at have skuffen med den sikre ud når jeg kørte med den sjove.
Jeg forstår det dog ikke helt, for jeg var overbevist om at virus bestod af en eller flere filer, som skulle aktive af et system eller manuelt, for at kunne gøre skade.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 30-12-07 17:22

Du har mulighed for at læse/skrive på den anden harddisk - det har forskellige programmer også.
Jeg bruger det meget, til flytning af filer / oprydning / kopi af styresystemer.
Og jeg har så 2 skuffer siddende over hinanden, som det ses her.
www.hirsenet.dk/windows.htm

Tidligere kørsel:
Harddiskene er sat til CS Cable Select så hvis der er to HD i så bootes der på den øverste.

Nuværende kørsel:
IDE 0 primær HD som booter er sat som master
IDE 0 primær CD/DVD sat som slave

IDE 1 secundær HD som slave men dog sat som master (der kigges først på IDE 0 så den vil boote)
IDE 1 secundær Denne skal være tom da der ellers ikke kan køres uden HD på IDE 1

Fælles lager er en USB HD og lidt USB pendrive.

Spørg der er filer som bliver "væk" ............... Ja men de findes.

Kommentar
Fra : MissBe

Dato : 30-12-07 22:15

dehnsgaarden

velkommen tilbage

det glæder mig meget at du blev hjulpet
det er jo lige det som kandu handler om
--hjælp fra bruger til bruger--

og jeg kan se at eyvind fortsætter
som han plejer

eyvind er nok en af de MEST hjælpsomme her på kandu
du kan roligt lytte til ham

ps. hvilke diske er det du kører med ??
er dine også sata ??
eller ata (ide / pata??)altså de gammeldags
eller hvad de nu hedder?

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 31-12-07 12:55

Har læst tråden med stor interesse.

Jeg har 2 sata harddiske i min pc, men jeg har også en ekstern boks til montering af både ide og sata diske.
Den har en afbryderknap bag på og den tilsluttes via USB. Når jeg har sikkerhedskopieret, så slukker jeg bare for boksen og tænder den ikke igen før der er lavet virustjek og kontrol. Altså næste gang jeg tager backup. Det er pære nemt, bare huske at tage grundig backup og så slukke. Så har man altid en virusfri kopi. Og den er altid tilsluttet min PC, bare slukket.
Og jeg gav kun 200 kr. for den i Computercity.

Kommentar
Fra : dehnsgaarden

Dato : 31-12-07 12:58

Tak Missbe

Der er ingen tvivl om at jeg vil lytte til og følge Eyvind råd, de lyder meget seriøst.
og stor tak for dem.

Det er IDE HD, jeg kender ikke sata HD, endnu!

Den dybere mystik omkring virus og Hacker, er jeg dog ikke blevet klogere på.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 31-12-07 13:49

Den dybere mystik er jeg heller ikke blevet klogere på.
Jeg går som regel både med livrem og seler.

Jeg åbner aldrig noget "morsomt" som er sendt uden aftale pr. mail. = 2 mail hver gang
Videresend og send til flere smides ud med det samme.
Det er kun avast der får lov til at opdaterer automatisk.
Alt andet er noget jeg selv henter via org. adresse.

granner01
Hvis du slukker din eksterne harddisk og den tilfældigvis er ved at kommunikere med PC så kan det gå galt, at slukke uden først at stoppe på den grønne pil nede ved uret.

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 31-12-07 15:39

Eyvind
Helt enig, selvfølgelig afmelder jeg den i min PC inden jeg slukker, det gør jeg med alle USB tilbehør.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 31-12-07 17:10

Yes granner01 ................. det var også bare lige.