/ Forside/ Teknologi / Administrative / MS-Office / Spørgsmål
10  EXTERMINA.. 4373
Forslag til beregning
Fra : MonieJacobsen
Vist : 532 gange
50 point
Dato : 21-12-07 10:53

Jeg har forsøgt mig meget med, at lave et regneark som kan udregning Hysterese for en Comparator. Men uden held
Se vedhæftet PDF-file: http://sunwind.dk/projekt/ComparatorHyster.pdf
Hvor der ønskes udregnes dvs. modstande.
Med graf for hystrese spænding ON / OFF
Og hvor jeg kan indsætte den ønsket Hystresese spænding ON / OFF
Er sådan regneark udregning, er det noget du vil komme med et eksempel på?

God Jul
Med venlig hilsen
Monie

Kommentar
Fra : viskinge

Dato : 21-12-07 12:22

Ja og nej.

Jeg forstår nok ikke lige, hvad det nøjagtigt er du efterspørger.
Hvis man kigger på dit diagram, er der blot nævnt +V.

Her er man altså nødt til at vide lige nøjagtigt hvor mange volt der er tale om. De to modstande der sidder i serie over forsyningsspændningen skal jo være ens (midtpunktet føres jo ind på + indgangen). Det er jo ikke helt ligegyldigt, hvor stor en strøm der løber igennem dem, når der kommer en ændring fra Rh & Rl.

MVH

Kommentar
Fra : MonieJacobsen

Dato : 21-12-07 12:34

Hej
Som udgangpunkt har jeg valgt de parmeter der beskrevet på PDF-dokumentet.
Som også er beskrevet herunder:
V+ = 12 Volt
R1 = 10 k
R2 = 10k
RH= 100k
RL = 1k

Mvh
Monie

Kommentar
Fra : viskinge

Dato : 21-12-07 12:36

Der findes dog simulatorprogrammer der kan klare det. Her kan man få kurver over, hvad der sker når man feks. ændre på en modstandsværdi.
Disse programmer er ikke gratis, men dog heller ikke ubetalige. Som regel kan de også bruges til diagramtegning og udlægning af print.

MVH

Kommentar
Fra : MonieJacobsen

Dato : 21-12-07 12:57

OK
Men jeg kunne godt ønske mig det på regneark, så der er muligheder for ændringer.

God jul

Med venlig hilsen
Monie

Kommentar
Fra : MonieJacobsen

Dato : 21-12-07 14:46

Er der en der kan hjælpe med, at lave en graf der ligner, så meget som muligt grafen her:
www.sunwind.dk/projekt/Graf.jpg
Og regnearket kan se/hentes her:
www.sunwind.dk/projekt/BeregningComparatormedHyster.xls
En akslen skal være (Blå) V-INPUT (spænding 0-24 (Volt)
En akslen skal være (Rød) V-REFERENCE
En akslen skal være (Grøn) V-OUTPUT

Min E-mail:mjs(AT)nypost(DOT)dk

God jul

Med venlig hilsen
Monie

Kommentar
Fra : viskinge

Dato : 21-12-07 17:25

Det ser altså ud til at det du har brug for er en "window comperator" Den kan laves med 2 stk. OP-AMP. der sættes bare 2 pot.metre på de 2 ref.indgange. Så justere du den nederste skifteposition på det ene pot meter, og den øverste skifteposition på det andet potmeter.
3 indgang er den spændning du ønsker at overvåge (Vin).

Jeg har et principdiagram over det, som jeg lige kan scanne ind og sende til dig.

MVH

Kommentar
Fra : MonieJacobsen

Dato : 21-12-07 17:33

Til viskinge

Det glæder jeg mig meget til, at se det principdiagram du beskriver
Det er ligesom at få en julegave...

God jul

Med venlig hilsen
Monie

Kommentar
Fra : viskinge

Dato : 22-12-07 07:30

Har du fået en PDF fil ????

MVH

Kommentar
Fra : MonieJacobsen

Dato : 22-12-07 08:28

Mange tak skal du havde, jeg har modtaget en PDF-fil.

Men hvordan, sådan helt praktisk forbindes:
Vref (High)
Vin
Vref (Low)

Håber det er i orden med spørgsmålet her.

Lige et spørgsmål mere, arbejder du med eller har du elektronik som hobby?

God jul

Med venlig hilsen
Monie